Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken nettverkskabel skal jeg kjøpe


Anbefalte innlegg

Hei jeg skal legge en nettverkskabel (ca 45 meter) men vet ikke om jeg skal kjøpe installasjonskabel eller patchkabel. Eller er det samme hva jeg kjøper?

 

 

 

 

P.S er det forresten noen minimum lengde på nettverkskabler f.eks ikke under 50 cm?

Endret av Perra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har jeg svart på tidligere her i forumet, men for å ta den korte versjonen:

 

Bruk installasjonskabel hvis kabelen skal monteres fast (altså ikke flyttes på), i motsatt fall bruk patchkabel. Skal du kjøpe stor rull og bare har råd til en type, så er det sikkert lurest å gå for patchkabel. Søk etter min tidligere post om emnet for teknisk begrunnelse.

 

Minimumlengde? Godt spørsmål som jeg egentlig aldri har tenkt over. Personlig bruker jeg et par ca 30cm kabler mellom svitsjer uten å mistenke dem for å skape problemer.

Lenke til kommentar
Maks lengde på en tp kabel er 100 meter.

Makslengde er da vel ikke 100m. 100m er den grensen hvor produsenten kan love at produktet holder mål (dvs 100mbit, 1000mbit osv). Jeg har en tpkabel som er over 150m lang. Den kjører fint på 100mbit å jeg får presset 100mbit med trafikk mellom den ;)

Lenke til kommentar
Maks lengde på en tp kabel er 100 meter.

Makslengde er da vel ikke 100m. 100m er den grensen hvor produsenten kan love at produktet holder mål (dvs 100mbit, 1000mbit osv). Jeg har en tpkabel som er over 150m lang. Den kjører fint på 100mbit å jeg får presset 100mbit med trafikk mellom den ;)

 

 

Var det jeg sa :whistle:;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...