Gå til innhold

"Sata2" disker og kontrollere

lokken

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har registrert at det egentlig ikke er noe som heter "Sata2".

MEN - det må jo være noen nye features på diskene som kalles Sata2 (er vel bl.a. ncq og hotswap - kalles vel egentlig for SATA 300).

Det som da er interessant er følgende:

Hvilke hovedkort fins i dag med SATA-kontrollere som støtter funksjonene som fins på disse såkalte "Sata2" diskene (SATA 300).

Selv om alle SATA-kontrollere støtter diskene som omtales som "Sata2", så er det vel ikke vits i å betale ekstra for en disk med aldri så mye innebygde nye finesser dersom en ikke har en kontroller som støtter disse.

Endret av lokken
Videoannonse
Annonse
Skrevet

300 mb/s overføringshastighet er mer teoretisk per i dag, og ncq er mer myntet på servere som har kontinuerlig disk-aktivitet. Vanlig hjemmebruk vil ikke fullt utnytte potensiale i ncq. Jeg vil si meg enig i at det er lite poeng å betale ekstra for en harddisk som støtter dette hvis en ikke allerede har kontroller for det, dog de aller fleste disker i dag som kommer med denne såkalte "sata2" teknologien koster ikke noe ekstra. Virker som det begynner å bli standard å implementere dette. Til og med den nye S-ATA Maxtor DiamondMax10 disken min med 16mb cache klarer ikke mer enn 133MB/s overføring på maks. Den mangler fortsatt 17MB/s for at den skal holde hva den lover. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...