Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tiscali til Telenor - bittorent problem


Anbefalte innlegg

Har byttet, ufrivillig, fra Tiscali til Telenor. Tiscali ble jo som sikkert alle vet kjøpt av Telenor. Alt funker greit, bortsett fra at bittorent-klienten jeg bruker, blir hindret i å oppnå full hastighet. Jeg bruker Bittornado, og status light står på gult hele tida, og vil ikke skifte til grønt. Får maks 20-25 kb/s.... før var jeg oppe i ca 90, og burde hatt godt over 100 nå siden jeg har fått høyere hastighet på linja også. Noen som vet råd, tips om andre klienter osv. Er IKKE bak brannmur.

Tips om andre ADSL leverandører som ikke blokker og driver med annet tull mottas også. Kommer ikke til å fortsette med Telenor nei ;)

Endret av Wave
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv å se hvilken "lampe" du får i Azureus. Hvis det er det gul, da er det NAT-feil.

Ok, takker for tips, skal prøve det. Hva er en NAT feil?

Funket ikke... Azureus kunne ikke teste for NAT feil. Farten flyr opp og ned. Fulgte guiden, men får ikke grønt lys, hverken i Azureus eller Bittornado. Forandret portene.

Endret av Wave
Lenke til kommentar

Prøv BitComet v059 eller bedre.

Det programet skal gjør det automatisk.

Selv liker jeg å forwarde(åpne) de portene jeg bruker.

 

Enkelte Azureus versjoner har buggs.

Jeg byttet også til bitcomet når en oppgradering av Azerus ga samme symptoner.

 

 

 

Det du trenger å gjøre med Bit torrent er:

---------------------------------------------------

1. Aldri bruk default port som programet har. Bruk en port over 20 000.

Grunn:

Enkelte ISPer "throttle" de vanlige portene til mange torrent program.

Dette betyr ganske enkelt at de ikke gir deg den hastigheten du betaler for på de portene. Hvorfor? For å spare båndbrede selvføglelig.

 

2. Ta og sett opp programet og i firewallen OG de portene programet bruker i firewall exceptions. Programet får du som regel et spørsmål om du skal hindre eller ikke første gang du bruker det, men portene må du åpne manuelt.

Start_Settings_Control Panel_Windows firewall_Exceptions_Add port

Kall porten hva du vill. Feks "BitComet TCP 23000" og select en for TCP og lag en til med UDP ( "BitComet UDP 23000" ).

Grunn.

Da er du sikker programet har fri flyt gjennom firewallen.

 

3. Sett upload/upstream hastighet til 90% av maks linje. Feks

xxxx/256. 256Kb/8=32kB (Stor B). Da kan du sette feks 20-25 i options. De fleste torrent programer bruker kB.

Grunn:

Setter du upstream til 100% og den bruker 100%. Så kveler du downloadinga, MEN jo mer du upstreamer, jo mer potensiel har du får å få bedre download hastighet. Andre klienter, gjærne når dem ikke heller har hele filen (leacher), gir dem som gir dem noe mer, når de får noe tilbake.

Dette er selvfølgelig ingen garanti og enkelte ganger har det seg slik at ingen har det du er ute etter, men andre er ute etter det du har av filen. Da sier det seg selv at din download er mindre enn din upload.

 

4. Sett opp Portforwarding.

Noen programer, feks Telenor Speedthouch 510, gjør dette automatisk, mens andre må gjøre det manuelt å save settingen.

Grunn:

Nat feil betyr bare ganske enkelt at routern eller modemet hindre inkommende trafikk på den porten. Ganske likt en firewall, men det er ikke det samme...

Hindrer du inkommende trafikk får du ikke Seedet ( delt filen med andre ).

Når du downloader (leacher) får ikke noen andre kobblet til deg slik at du deler filen, ergo er flere klienter ikke "intresert" i å dele data med deg. Som betyr at du får lavere hastighet. Les mer og guide på de fleste modem her.

http://portforward.com/

 

5. På alle torrent bestemmes hastigheten av hvor mange som seeder/leacher og hvor mye total upstream de deler.

 

Feks, er det bare 1 seeder, som deler 20kB, og deg som leacher. Vill du bare få en download hastighet på 20kB, maks. Spiller ingen rolle om du har 2mb download.

Er det mange leachere som er grådige og ikke deler mye vill du må mindre.

Er det derimot enkelte leachere ( en som ikke har hele torrenten/downloader den ) som har kjempe linjer og deler det. Kan du får en veldig god hastighet helt til du når den % den som gir deg den gode hastigheten har. Har han 50% av torrenten og deler 2mb, kan du få 2mb download til du når 50% av torrenten. Etter det er det seeder hastigheten som bestemmer. Har han bare 20kB går hastigheten ned igjen.

Ergo, finn bra torrent sider med god seed/leacher ratio og hvor folk deler.

Sist, del, seed, selv også.

Lenke til kommentar

Takker for alle tips. Men jeg får ikke gjort så mye. Jeg har win2k, og dermed ingen OS innebygd brannmur. Jeg har heller ingen innstallert brannmur nå. Jeg har satt Incoming TCP port i Azureas til 22000. Det hjalp ikke.

Farten vil ikke opp. Har Thomson speedtouch modem. Kan jeg gjøre noe med modemet, selv om det ikke er noe program til det?

 

Jeg er dessuten veldig klar over hvordan bittorent fungerer. Jeg har selvfølgelig prøvd torrenter med god seeder/lecher ratio.

 

Er det port forwarding jeg må sette meg inn i da?

Lenke til kommentar
bittorent er ikke et P2P program... men jeg innrømmer at jeg ikke har mye greie på porter og sånt. I preferences er klienten innstilt på port range: 10000 - 60000, og det er huket av for "randomize"...

Analysis Even though many P2P file-sharing systems have been proposed and implemented, only very few have stood the test of intensive daily use by a very large user community. The BitTorrent file-sharing system is one of these systems. Measurements on Internet backbones indicate that BitTorrent has evolved into one of the most popular networks [8]. In fact, BitTorrent traffic made up 53 per cent of all P2P traffic in June 2004.

Lenke til kommentar
Sitter selv med 8mbps fra UPC. Laster ALLTID ned med lusehastighet. Rundt en 20-25 kb/s som trådstarter sier. Har også prøv å koble meg direkte i veggen, men uten nytte. Tror fraktisk det er UPC og/eller Telenor *hark* Stjelehor *hark* som har sperret porter og ikke vi.

Jepp, såklart det er ISP som er problemet. Jeg har alltid hatt maks hastighet av hva linja mi tillater med Tiscali, og grønne lys i bittorentklientene. Med en gang jeg bytta til Telenor datt hastigheten som en stein, og gult gult og atter gult. Kommer til å skifte ISP snarlig. Jeg savner Tiscali!!

Jeg kommer til å ringe rundt til leverandører som er tilgjengelig her, og spørre rett ut om de blokker porter. Ser ingen grunn til å forbli kunde hos Telenor, dyre er de også.

Endret av Wave
Lenke til kommentar

har en kompis som jeg hjelper med pc'problemer innimellom via remote assistance. Etter at han ble overført fra tiscali til telenor fikk vi problemer med at remote assistance ikke ville koble opp lengre pga nettproblemer. Har ikke fått sjekket ruteren hans, men jeg tror at telenor har aktivert en brannmur på den med sperring av en del porter eks alle over ca port 1000 (remote assistance bruker port over 3000).

 

Kan være derfor bittorrent ikke virker.

Lenke til kommentar

Lastet nettopp ned tigerx86 med snitthastighet på 390 med telenor og bitcomet, port 2440, upstream kvalt ved 25. Trådstarter kan ha vært uheldig ved valg av torrenter. Forøvrig er det vel tegn som tyder på at bittorrent er i ferd med å gå edonkeyvegen.

Endret av Rebihp
Lenke til kommentar
Prøv å se hvilken "lampe" du får i Azureus. Hvis det er det gul, da er det NAT-feil.

Ok, takker for tips, skal prøve det. Hva er en NAT feil?

Funket ikke... Azureus kunne ikke teste for NAT feil. Farten flyr opp og ned. Fulgte guiden, men får ikke grønt lys, hverken i Azureus eller Bittornado. Forandret portene.

Hvilken lys får du?

Endret av Lars Anders
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...