Gå til innhold

Dual Monitors eller meir...how?


Rockj

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Eg var på lanparty..og der var det en i crewet at med meg som hadde dual monitors. Selfølgelig gløymte eg å spørre ka han trenger.

 

Er det et som sakt Dual-3dfx kort du trenger eller? kan du kjøpe eit ekstra kort som du kobler på eller noe? ja...håper dere forstår:) please help

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste du trenger er et skjermkort som støtter flere skjermer. Det er flere skjermkort som gjør dette, deriblandt alle de nye Geforce4 kortene (lyver jeg nå?), og Radeon kortene fra ATI (?)

 

Disse har 2 skjermkort utganger(en vanlig, og en DVI (men det følger som regel med en DVI->VGA adapter)), og det eneste du trenger da er to skjermer :smile:

 

Skal du ha flere enn 2 skjermer, må du enten ha 1 ekstra PCI skjermkort i tillegg, eller du kan investere i et kort som har mulighet for 3 skjermer, som Matrox Parhelia. Dette kortet er forholdsvis dyrt enda (ca 4000), og yter ifølge mange ikke så bra som det burde (selv om jeg personlig tror at det er et spørsmål om drivere).

Lenke til kommentar

Det er to måter å gjøre det på. Du kan bruke et skjermkort med flere monitorutganger eller du kan bruke flere skjermkort. Ulempen med det siste er at det ikke fins noen hovedkort (såvidt jeg vet) med mer enn en AGP-port, så resten av kortene må være PCI. Jeg har selv to skjermer. En 17" på et Geforce2-kort og en 15" på et 5 år gammelt Matrox-kort. Funker glimrende, men matrox-kortet har jo sine begrensninger. Kan ikke spille av DivX-filmer o.l. på den skjermen.

 

I tillegg må operativsystemet støtte det, og det er det ikke alle som gjør. Windows 2000, XP og Linux funker det i alle fall på.

Lenke til kommentar

Quote:


I tillegg må operativsystemet støtte det, og det er det ikke alle som gjør. Windows 2000, XP og Linux funker det i alle fall på.


 

Winxp home støtter kun en skjerm.

 

... nei, der tok jeg visst feil, gitt! Full retrett!

 

 

Qxl kan være en bra plass å plukke opp kort nr to på, men det bør være nyere enn 5 år :razz: Har det 8 mb ram eller mer tror jeg divx skulle kunne gå.

 

Se for eksempel

http://www.qxl.com/cgi-bin/home/qxlhome.cg...CE46069DE00303/

 

mvh

Are-Harald.

 

[ Denne Melding var redigert av: arehb på 2002-08-09 18:05 ]

Lenke til kommentar

Er 94% sikker på at winxp Home også støtter flere monitorer.

 

Dual monitor hadde rulet villt hadde folk som lager programmer og spill laget STØTTE FOR MULTI-MONITOR i programmene/spillene. Herregud så elendig at det er ingen som tenker på det. Det er jo dirtpraktisk med flere skjermer.

 

Noen som vet om noen programmer/skjermbeskytter etc. som har full støtte for flere monitorer?

Lenke til kommentar

Takker for alle svarene:) Eg prøvde å koble til eit PCI kort..Vooddooooooo Bansheeeee(Hercules Stingray) men fant ut at ops...har berre drivere til Windows 98 og sist eg sjekket så var der ingen oppdateringer :/ Så den planen gjekk til bås:) Men eg har sånn DVI output..får sjå på den då..skaffe meg sånn adapter=]

Lenke til kommentar

selvom jeg ikke har erfaring med dual så skulle jeg mene at dual kan være hemmende i 3D-spill fordi man må enten ha skjevt view eller "miste"/strekke center en hel del. dual vil derimot være *vidunderlig* til vanlig pc-bruk :grin:

 

derimot 3 skjermer fascinerer meg virkelig! dette er jo mer direkte et _påbygg_ til standardskjermen.

 

kommentarer?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-09 00:22, arehb skrev:


Winxp home støtter kun en skjerm.


********

mvh

Are-Harald.


 

 

WIN XP Home støtter flere skjermer på samme måte som WIN XP PRO, Win 2000 osv.

 

GF4 Ti og de siste Radeon er meget bra 2-skjermskort hvis du også ønsker å bruke skjermkortet mot spill (med en skjerm....)

 

 

Det er først og fremst DirectX som begrenser bruken til 1 skjerm på spill - det ser ut til at DirectX 9 vil kunne gi DirectX overlay over flere skjermer.

 

Det finnes to måter 2-skjermsløsningen fungerer på i de siste Windows versjonene:

"Extended desktop" som gir en instilling over 2 skjermer, f.eks. 1024x768 over 2 skjermer blir 2048x768 på "Extended desktop". Denne egenskapen er det kun drivere som kan gi på skjermkort med "dualhead" utgang.

 

Den andre metoden er separat instilling for begge skjemer - dette vil man alltid få ved å bruke ett AGP og ett PCI kort.

 

Den billigste metoden å få 3-skjermsløsning er et hovedkort med integert grafikk (f. eks, i815E, i845G) og ett Matrox G450 PCI. Men 3D kan man bare glemme.....

Lenke til kommentar

Quote:


***************

Men eg har sånn DVI output..får sjå på den då..skaffe meg sånn adapter=]



 

 

Dersom du har ett GF2 Ultra eller ett GF3 kort med både VGA og DVI utgang, er det fortsatt bare ett en skjermskort. Du må velge enten analog VGA eller DVI.

 

Det er kun GF4 Ti og enkelte GF2 MX/ GF4 MX som har dualhead funksjon. Enten 2xVGA, en VGA + 1 DVI eller 2xDVI. Sistnevnte får man f.eks. på GF4 Ti 4600. Her trenger man 2 stk. DVI til analog overganger for bruk mot 2 analoge skjermer, men i den prisklassen følger disse normalt med.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-09 03:06, GeeZuZz skrev:

***

Dual monitor hadde rulet villt hadde folk som lager programmer og spill laget STØTTE FOR MULTI-MONITOR i programmene/spillene. Herregud så elendig at det er ingen som tenker på det. Det er jo dirtpraktisk med flere skjermer.


Noen som vet om noen programmer/skjermbeskytter etc. som har full støtte for flere monitorer?


 

Mange "profesjonelle" 3D applikasjoner som Studio 3D osv. har støtte for 2 eller flere skjermer. Vi har ganske mange ulike 3D applikasjoner på min arbeidsplass.

 

På spill osv. ser det ut til at man må vente på DirectX 9.

Lenke til kommentar

@sjanten

Spill funker akkurat som det skal på dualmonitor. Men bildet på den andre skjermen vil bli litt forskjøvet hvis oppløsningen i spillet er forskjellig fra oppløsningnen i windows. men det gjøre selvsagt ikke noe.

 

Det eneste problemet med spill og dualmonitor er at noen spill (f.eks GTA3) ikke "holder fast musen". hvis du beveger den til siden, går den over på den andre skjermen, og hvis du trykker da, vil spillet miste fokus og minimere. men det kan fikses ved hjelp av hotkeys i UltraMon

 

 

@runeb

Noen spill som kan spilles i vidu kan spilles over flere skjermer, siden størrelsen på vinduet kan endres. Quake 1 funker f.eks, men det hakker sinnsykt siden 2560x1024 blir litt høy oppløsning å kjøre i software.... :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-09 16:19, tiger.no skrev:

Quote:


***************

Men eg har sånn DVI output..får sjå på den då..skaffe meg sånn adapter=]



 

 

Dersom du har ett GF2 Ultra eller ett GF3 kort med både VGA og DVI utgang, er det fortsatt bare ett en skjermskort. Du må velge enten analog VGA eller DVI.

 

Det er kun GF4 Ti og enkelte GF2 MX/ GF4 MX som har dualhead funksjon. Enten 2xVGA, en VGA + 1 DVI eller 2xDVI. Sistnevnte får man f.eks. på GF4 Ti 4600. Her trenger man 2 stk. DVI til analog overganger for bruk mot 2 analoge skjermer, men i den prisklassen følger disse normalt med.

Er du sikker på at ikkje mitt GeForce 2 Ultra 500 frå Gainward som er Goldensample klarer dette? :/

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-10 02:53, psilocybe skrev:

hm.. hvor vanskelig er det, egentlig?


et agp-skjermkort, plonk, inn i maskinen

et pci-skjermkort, plonk, inn i maskinen


starte opp. windows (jaffal 98 og oppover) finner begge kortene under oppstart. inn i display properties hvor man så setter dem opp.


kakestykke..



Du må også huske å sette master på det beste skjermkortet i bios'en. Som sikkert er AGP kortet ditt. Viss det er GeForce serien..eller noe..so skal der vere med noke som heiter nView som skal hjelpe deg godt på veg.(Høgre klikk desktop-properties-settings-advance). Viss eg har rett då...verdt eit forsøk:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...