Gå til innhold

Ny TV - hvilken teknologi?


Anbefalte innlegg

Hei!

Da er jeg så vidt i gang med prosessen med å skaffe meg ny TV. Hadde dette vært for 10 år siden, haddde valget vært mye enklere. Da hadde jeg bare behøvd å vurdere størrelsen på den nye TV-en opp mot hvor mye penger jeg var interessert i å bruke. I dag er bildet mye mer komplisert.

 

Jeg har nå en "vanlig" 21-tommers billedrørs-TV. Jeg er egentlig fornøyd med den på alle måter, med unntak av at den er litt liten. Så motivasjonen min for å kjøpe ny er først og fremst at jeg vil ha en større skjerm. Men i dagens jungel av ulike merker, plasma, LCD, standarder som HD, DVI og ulike implementasjoner av dette, er det lett å gå seg vil. Så jeg lurer på om noen her kan hjelpe meg å lage en oversikt over de ulike teknologiene, med fokus på fordeler og ulemper med de forskjellige.

 

Jeg innbiller meg nemlig at god, gammel billedrørs-TV på 36 tommer vil gjøre susen. Eller mister jeg noe vesentlig hvis jeg ikke går for flatskjermteknologi? Hvilke fordeler gir en flatskjerm, med unntak av at den ser kul ut, er lettere å transporteren, og kan være klar for HD-sendinger når det kommer? Og er det evt. verdt prisforskjellen? Jeg hadde i utgangspunktet håpet å ikke bruke mere enn 5000,-, så en flatskjerm til det tre-firedobbelte skal gi meg ganske mye mere enn en billedrørsskjerm gir, for at jeg skal investere i det.

 

Innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv en 28tommers CRT som jeg er meget godt fornøyd med og som jeg

håper varer enda noen år.Synes prisene er for høy på LCD og bildene er for dårlig.

Det sies at prisene vil fortsette å gå nedover på LCD og plasma fremover så jeg tror det vil lønne seg å vente.Eneste er hvis du kjøper en 36 tommers CRT er at du må ha en gaffeltruck til å flytte den.Selv tror jeg at jeg kommer til å kjøpe meg en rimelig 4:3 28 tommers tv hvis den jeg har ryker.Så får jeg heller se om en 2 års tid om prisene og kvaliteten på flatskjermer er akseptabel.

Lenke til kommentar

kjøpte meg 32" widescreen bilderørs-tv på Lefdal i helgen. 3300 kr.. godt fornøgd med den. Hadde lyst på LCD, men måtte opp i 16000 for å få noko som såg nokenlunde bra ut, så eg droppa det..

 

Snakka med tv-reparatøren heime i sommar. Han sa at det skulle bli digital-tv i norge om eit par år, men at det ikkje kom til å bli HD-kvalitet på det. Det blir jo sikkert HD kvalitet på DVD og slik etterkvart då, så det er kanskje greit å ha støtte for det. Men eg trur eg ville ha venta 1 eller 2 år med å kjøpe LCD.

Lenke til kommentar

Det var en Thomson tv, på Lefdal i Bergen. Det er jo ein grunn til at den var så billig. Sjølvsagt så kan du få bedre fjernsyn enn den, men eg skal kjøpe LCD om eit par år og då ville eg ikkje betale meir no.. Den har 2 Scart kontakter (1 med RGB) og 1 svideo, så ein kan koble til det meste der. utrulig kult å koble til pc-en og sjå en film og etterpå fyre opp NFSU2 og kjøre frå sofaen... Eg finn ikkje den på www.lefdal.com , kanskje det var eit opningstilbud her i bergen.

Lenke til kommentar

Har selv en HD plasma og er veldig fornøyd med det valget, men skulle jeg valgt TV utifra økonomi vil en CRT til 3-4 tusen være et bedre valg. Når HD og slike ting kommer for fullt vil teknologien være så mye billigere at du sparer inn investeringen i dag og sikkert mer til. Dessuten må du høyt i pris på LCD og plasma for å matche bildekvaliteten til en grei 32" CRT.

Endret av Signatur
Lenke til kommentar
Hvordan er forresten levetiden på plasma\lcd-tv`er ?

 

Hjemme har vi en 32" tv som vi har hatt i 10 år, og da var den ikke ny når vi kjøpte den.

Kan lcd\plasma konkurere(typo?) når det gjelder levetid ?

Mange LCD/Plastma TV`er har en levetid på over 60000 timer. Tar man og ser på TV i gjenneomsnittet ca 2-4 timer daglig blir dette mange år faktisk. :) Så er bare å ta det med knusende ro. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...