Gå til innhold

Sudok løsnings generator


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurer på om det er noen som vil hjelpe til med å lage et program som kommer med løsnings forslag til spillet kalt sudok.... nesten det samme som kryssord bare med tall

 

Fant noen programmer men det stresset når oppgavene ble vanskelig!

 

Dette blir vel mitt projekt i år tenker jeg.... laget et utdypende og kraftig algoritme som er stabil og effektiv!

 

Takk for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ett ord: rekursjon...

 

eneste fornuftige angrepsvinkel, spør du meg.

Feil, feil og atter feil hvis du vil ha litt hastighet. Selvfølgelig holder det med bare rekursjon, men fytte rakkeren så tregt det går.

 

Det pågår en konkurranse her om hvem som kan lage den raskeste Sudoku-løseren. Jeg er med og innleveringsfristen går ut i morgen. Det finnes endel metoder for å eliminere kandidatverdier, bl.a. subset/hidden subset elimination, XWing, XY-Wing, Swordfisf +++.

 

De fleste av sudokuene løser programmet mitt på ca 0.1 millisekund, de tregeste (som må benytte seg av rekurajon) kann ta opp mot 1/2 sekund.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
ett ord: rekursjon...

 

eneste fornuftige angrepsvinkel, spør du meg.

Feil, feil og atter feil hvis du vil ha litt hastighet. Selvfølgelig holder det med bare rekursjon, men fytte rakkeren så tregt det går.

 

Det pågår en konkurranse her om hvem som kan lage den raskeste Sudoku-løseren. Jeg er med og innleveringsfristen går ut i morgen. Det finnes endel metoder for å eliminere kandidatverdier, bl.a. subset/hidden subset elimination, XWing, XY-Wing, Swordfisf +++.

 

De fleste av sudokuene løser programmet mitt på ca 0.1 millisekund, de tregeste (som må benytte seg av rekurajon) kann ta opp mot 1/2 sekund.

4735444[/snapback]

 

Jepp, hvis man bruker bare rekursjon, uten "logikk", blir det 9^(81-x) løsninger, der x=antall som er gitt. Det gidder du neppe å vente på!! Det enkleste er å bruke rekursjon i kombinasjon med den greieste logikken. Jo mer logikk, jo raskere...

 

Denne virker treigt første gang, men ta en reload etter første kjøring så går det bedre :-) (Har med måten en Applet virker på, hvis man ikke gidder loade class-filene først) (Og, nei: Jeg har ikke jobbet hardt med brukergrensesnittet :-)

 

Edit: Sudoku

Endret av Paddington
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...