Gå til innhold

Merkelig temp. på CPUen


Colossus

Anbefalte innlegg

I dag spilte jeg Call of Duty: UO, men glemte å slå av ABIT EQ.

Rett etter å ha spilt i 1 time oppdager jeg at CPU temp. var på 76 grader!

Til og med for meg, som mer eller mindre ikke har peiling på hardware, syntes temp. var litt faretruende.

 

Jeg merker også at viften ikke går etter hvor varm CPUen er, den bare går i det samme tempoet hele tiden.

 

Hovedkortet er Abit AI7, 1,5Gb DDR-SDRAM, Intel P4 2,8GHz (Boxed)

PS: Vet ikke om disse bildene hjelper.

 

cpu9qb.th.jpg

^ Som du ser er ikke CPUen overklokket.

 

eq6qn.th.jpg

^ Dette er tatt en stund etter at jeg har spilt.

 

feq9bh.th.jpg

^Har prøvd å justere på denne, men ser ikke ut til at den har noe effekt på

hastigheten til viften (merkelig, men sant)

 

En venn av meg bygde PCen for meg og kan ha glemt av å ha på kjølepasta, men han har

gjort det før så jeg ser ikke noe grunn til at han ikke har gjort det.

 

 

HJELP!

Endret av Colossus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prescottene er kjent for å være varme, men dette er kanskje litt mer enn normalt. Mer kjølepasta enn det som følger med på cpu-vifter er egentlig ikke nødvendig. Det er mulighet for at det er produksjonsfeil på prosessoren, med andre ord: kanskje denne har havnet i feil sortéring?? (at kjernen er av dårligere kvalitét og skulle derfor være i en lavere modell???) Det er mulig jeg tar feil, men jeg vet at en del prosessorer har blitt feilprodusért.

Lenke til kommentar
Det er en stund siden jeg kjøpte den så jeg tror ikke jeg får byttet den ut. :(

Vil det kanskje fungere å sette Hz lavere enn den er laget for, visst det er mulig?

Ja det vil være mulig å underklokke den. Se hvordan den oppfører seg da. Hvis dette er problemet, er det fabrikasjonsfeil, og da har du lovfestet rett i inntil 5 år.

Lenke til kommentar
Det er en stund siden jeg kjøpte den så jeg tror ikke jeg får byttet den ut. :(

Vil det kanskje fungere å sette Hz lavere enn den er laget for, visst det er mulig?

Ja det vil være mulig å underklokke den. Se hvordan den oppfører seg da. Hvis dette er problemet, er det fabrikasjonsfeil, og da har du lovfestet rett i inntil 5 år.

Tviler litt om jeg skal underklokke den, jeg har ikke særlig mye erfaring med klokking og det er mulig at ting kan gå galt.

 

Får heller kjøpe en annen vifte å se hvordan det går, skal bytte CPU neste år uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...