Gå til innhold

Nettikette / Retningslinjer for forumet


Anbefalte innlegg

I emnet/tråden 16:9 på digitalkameraer oppstod det en diskusjon om bruk av forumet og hvordan oppføre seg så jeg startet dette emnet da det ikke har noe med den opprinnelige emnet å gjøre.

 

Nå må vi gå og ta en kald dusj her !

Neste gang vent en halv time og les gjennom ditt eget svar en gang til før du poster det, bruker å hjelpe for meg.  ;)

Jeg skal besinne meg til dette svaret:

 

Retningslinjer:

#1: Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone....

#2: Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Du får lov å mene hva du vil om en sak, men dersom dine meninger er svært kontroversielle bør du holde dem for deg selv for ikke å skape krangel.

#4: Hold dere til temaet i tråden. Ønsker du å diskutere en bestemt sak som ikke er direkte relatert til tråden, oppretter du en egen tråd i korrekt kategori.

 

Temaet gikk bl.a i:

- Dette er jo ypperlig med tanke på de flere og flere TV'ene med formatet 16:9...

- Synes det er praktiskt å vise bilder til familien på TV.

- Til familiebilder er TV heilt greit, men til bildebehandling og detaljar er det alt for dårlig..

 

Før noen kom med dette:

- Det er kun tilskuere i kategorien "gamle tante Sofie med noen flaskebunner av noen briller" som kan synes det er greit.

- Vanlig TV-visning er estetisk voldtekt av bildene. Æsj!

 

 

Jeg kan generelt si at jeg er for full frihet på nettet, så både terrorister, nazister og andre grupperinger som ikke er akseptert av flertallet av oss bør få uttale seg. Men slikt hører uansett ikke hjemme på et forum som akam så la oss ikke lage en diskusjon om dette.

 

Så til saken, jeg må si jeg ikke kan skjønne at noen kan finne følgende uttalelser støtende:

- Det er kun tilskuere i kategorien "gamle tante Sofie med noen flaskebunner av noen briller" som kan synes det er greit.

- Vanlig TV-visning er estetisk voldtekt av bildene. Æsj!

 

Tvert i mot synes jeg de er en veldig god beskriver hva personen mener om å vise bilder på en TV skjerm. Så om noen er på grensen til å mener at det burder være straffbart å vise bilder på en TV skjerm så må de få lov til å si det.

 

Det beskriver jo også personen, så en kan danne seg et bilde og vurdere andre innlegg utfra dette.

 

Og når personer kommer med påstander, fremstilt som fakta, må en tåle å bli satt på plass om det ikke er korrekt.

For det første:En TV har en fargegjengivelse som verken en datamaskin's CRT eller LCD klarer å etterlinge.Man har en mer naturlig/korrekt fargegjengivelse på en TV.

 

En helt vanlig CRT TV er laget av billigere komponenter enn en dataskjerm med CRT. Du har også mye større frihet til å korrigere farger og fargetoner på en hvilken som helst dataskjerm. En CRT TV har også normalt en oppdateringsfrekvens på 50hz, mens en CRT datamonitor kan ha 100. Altså mye mer solid bilde uten flimmer. Hvorfor koster en CRT monitor så mye mer enn en CRT TV?

 

Jeg synes også at det virker som en er veldig "redd" for en krangel (eller frisk diskusjon liker jeg å kalle det) på forumet her. Om en bla. ser på retningslinje #2

#2: Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Du får lov å mene hva du vil om en sak, men dersom dine meninger er svært kontroversielle bør du holde dem for deg selv for ikke å skape krangel.

eller Nettikette

Du bør også unngå åpenbare krangler. Eksempler på dette kan være å starte en tråd hvor du kun spør noe ala "Hva er best av AMD og Intel" eller "nVidia og ATi" eller andre produsenter

 

Vet ikke helt hva som er kontroversielt på forumet her, men f.eks. om jeg mener at de beste Kompakt kamera gir bedre bildekvalitet enn "billige" speilrefleks og begrunner hvorfor jeg mener det, så bør jeg ikke få lov til å uttale det.

 

Må si jeg finner det skremmende og rart om akam ønske å føre sensur på et slikt nivå. Ja hele dette innlegget er kanskje på kanten av reglene da det kan føre til krangel om reglene her på forumet ;)

Endret av Gathor68
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har tatt med hele svaret mitt fra den opprinnelige tråden, så får jeg utdype meg litt.

 

....oppstod det en diskusjon om bruk av forumet og hvordan oppføre seg ....
Noen diskusjon ble det vel ikke. :ermm: Jeg er ikke moderator og svarte kun for meg selv.

 

...jeg må si jeg ikke kan skjønne at noen kan finne følgende uttalelser støtende:

- Det er kun tilskuere i kategorien "gamle tante Sofie med noen flaskebunner av noen briller" som kan synes det er greit.

- Vanlig TV-visning er estetisk voldtekt av bildene. Æsj!

Bruker selv briller, dog ikke noen flaskebunner. Ble ikke støtet på noen måte av det. Tråden utviklet seg etter hvert off-topic ved kommentarer alla "Nerd", "vranglære", etc. og slik hører ikke hjemme her. Videre noe off-topic ved at man begynte å diskutere tekniske ting rundt fargegengivelse etc. på TV, CRT og LCD. Dette kan man vel heller begynne en ny tråd på, hvis man ønsker å diskutere dette. Påpekte derfor at det faktiskt finnes retningslinjer for forumet, bl.a ved å nevne #1, #2 og #4.

 

Jeg synes også at det virker som en er veldig "redd" for en krangel (eller frisk diskusjon liker jeg å kalle det) på forumet her. ....
Som "manskow" også sa: Jeg synes forøvrig det er ufint å bli uforskammet og attpåtil påpeke andres påståtte uvitenhet når man selv til de grader blottlegger egen mangel på teknisk innsikt. Forumet er tenkt for å hjelpe hverandre med informasjon, ikke hakke på hverandre. Jeg mener selv å ikke ha hakket spesielt kraftig, men påpekte noen av mine synspunker.

Selv om "manskow" hadde noen verbale uttrykk og synspunkter som for noen kanskje føles upassende, er det ikke nødvendig å kalle han for Nerd eller påstå vranglære (ignoranse?).

 

Må si jeg finner det skremmende og rart om akam ønske å føre sensur på et slikt nivå.
Har vært på nett i ca. 15 år og var mye innom "news" i begynnelsen hvor det til tider utviklet seg til rimelige heftige diskusjoner og "hets" av andre, hvorav påfølgende anmeldelse av enkeltpersoner bl.a. med bakgrunn i ærekrenkelse og faktiskt enkelte rettsdommer mot disse enkeltpersonene.

Enkelte diskusjoner her utvikler seg fort, og hvorfor sitte på gjerdet og se på dette. Synes det er greit med slike kjøreregler (retningslinjer) og hvis bare folk kunne ha fulgt disse bedre så slapp man å si i fra, med store skrifttyper som jeg gjorde denne gangen. Dette stoppet i allefall hetsen og den delen av diskusjonen.

Lenke til kommentar

 

Siden du har tatt med hele svaret mitt fra den opprinnelige tråden, så får jeg utdype meg litt.

Jeg gjentok bare med din post for det var den siste og den var en slags oppsummering.

 

Tråden utviklet seg etter hvert off-topic ved kommentarer alla "Nerd", "vranglære", etc. og slik hører ikke hjemme her. Videre noe off-topic ved at man begynte å diskutere tekniske ting rundt fargegengivelse etc. på TV, CRT og LCD. Dette kan man vel heller begynne en ny tråd på, hvis man ønsker å diskutere dette.

Er ikke enig i at å gå inn på en tekniskdiskusjon rundt å vise bilder på TV var off-topic. Tråd-starter henviser jo til å vise bilder på TV og det er jo da vesentlig å begrunne hvorfor bilder ikke egner seg på tv for de som mener det eller hvorfor det er bra for de som mener det.

 

Det er veldig mange på forumet her som ikke har tekniskkunnskap til å støtte opp om påstandene sine. Som f.eks. at Speilreflekskamera gir bedre bilder enn kompaktkamera eller at det blir mer støy ved iso400 enn iso100 osv.

 

Selv om "manskow" hadde noen verbale uttrykk og synspunkter som for noen kanskje føles upassende, er det ikke nødvendig å kalle han for Nerd eller påstå vranglære (ignoranse?).

 

At Kilronan synes Manskow er en Nerd, siden han synes en ikke kan vise bilder på TV må han da få lov til å mene. Nerd er da ikke et veldig negativ ord i det norske språk, beskriver vel en intelligent, men ensporet teknisk fokusert person.

 

Eller at SUiCiDE_COMMANdO hevder at Manskow kommer med vranglære og direkte feil må jo han få lov til å mene/påstå så lenge han begrunner det. Noe han gjør selv om manskow mener SUiCiDE_COMMANdO tar feil i begrunnelsen sin.

 

Hadde Kilronan eller SUiCiDE_COMMANdO brukt ord som idiot, dust osv om manskow så hadde jeg vært mer enig at det hadde vært usakelig og brudd på reglene.

 

Har vært på nett i ca. 15 år og var mye innom "news" i begynnelsen hvor det til tider utviklet seg til rimelige heftige diskusjoner og "hets" av andre, hvorav påfølgende anmeldelse av enkeltpersoner bl.a. med bakgrunn i ærekrenkelse og faktiskt enkelte rettsdommer mot disse enkeltpersonene.

hmmm har ikke hørt om dette, men vet personer som er blitt kalt kverulant har ført saken helt til høyesterett og tapt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...