Gå til innhold

Problemer med hovedkort. det piper. Asus A7V-E


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

booter maskinen og fungerer som vanlig?

Hvis den gjør det kan det være en spenningsfeil. For å få sjekket dette kan du laste ned et probing program (MBProbe, Hardware Doctor e.l.)..

 

Hvis den ikke booter er det sannsynligvis noe feil på harddisken. En av pin'ene som er satt feil eller en kortslutning på IDE-kabelen.

Lenke til kommentar
booter maskinen og fungerer som vanlig?

Hvis den gjør det kan det være en spenningsfeil. For å få sjekket dette kan du laste ned et probing program (MBProbe, Hardware Doctor e.l.)..

 

Hvis den ikke booter er det sannsynligvis noe feil på harddisken. En av pin'ene som er satt feil eller en kortslutning på IDE-kabelen.

Fikk vekk pipingen nå.. stilte på multipiller`n til hovedkortet.. dvs. du gjør det via noen brytere på hket.

Men når jeg skrur på maskinen nå hører jeg ikke noe start opp pip eller det vises noe på skjermen!

noen som har en løsning?

Lenke til kommentar

= PCen starter ikke?

 

Still multipillern tilbake igjen.. (forresten aldri hørt om den :p )

 

Evt: Nær bios (fysisk, ganske nært batteriet på HKet), sitter det 3 pins og det står CMOS ved siden av. Ta ut strømkabelen, flytt saken som sitter over 2 av disse 3 pins'a (si pin 1 og 2) til pin 2 og 3 (evt. omvendt). Sett i strømmen og la den stå på i ca. 10 sek. Skru av strømmen og flytt saken som dekker over 2 av pins'a tilbake igjen til der den stod. Sett i strømmen og start PCen.

 

Det som skjer når du gjør dette er at alle innstillinger på BIOS resettes til det de var når du kjøpte HKet.. ;)

Lenke til kommentar
= PCen starter ikke?

 

Still multipillern tilbake igjen.. (forresten aldri hørt om den :p )

 

Evt: Nær bios (fysisk, ganske nært batteriet på HKet), sitter det 3 pins og det står CMOS ved siden av. Ta ut strømkabelen, flytt saken som sitter over 2 av disse 3 pins'a (si pin 1 og 2) til pin 2 og 3 (evt. omvendt). Sett i strømmen og la den stå på i ca. 10 sek. Skru av strømmen og flytt saken som dekker over 2 av pins'a tilbake igjen til der den stod. Sett i strømmen og start PCen.

 

Det som skjer når du gjør dette er at alle innstillinger på BIOS resettes til det de var når du kjøpte HKet.. ;)

hehe... akuratt det jeg også trodde.. men dette er ett såkalt jumper free Motherboard.. helt idiotisk. har prøvd med og ta ut bios batt i 30 min. men nyttere ikke :p jaja har du noen andre forslag? Hovedkortet er som sagt ett Asus A7V-E.

Lenke til kommentar
Still multipillern tilbake igjen.. (forresten aldri hørt om den :p )

hehe... akuratt det jeg også trodde.. men dette er ett såkalt jumper free Motherboard..

a7v-e manual-pdf

Sett 'Dip Switchene' ("multipillern" slik dem sto ;) ) tilbake til default.

 

Regelmessige korte pip (Beep Code) er ofte minnefeil. Hvis de sitter godt i sporet (men du har fortsatt pip) og du har flere rambrikker, ta ut og start med bare 1 og/eller skift plassering og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Still multipillern tilbake igjen.. (forresten aldri hørt om den :p )

hehe... akuratt det jeg også trodde.. men dette er ett såkalt jumper free Motherboard..

a7v-e manual-pdf

Sett 'Dip Switchene' ("multipillern" slik dem sto ;) ) tilbake til default.

 

Regelmessige korte pip (Beep Code) er ofte minnefeil. Hvis de sitter godt i sporet (men du har fortsatt pip) og du har flere rambrikker, ta ut og start med bare 1 og/eller skift plassering og se om det hjelper.

Ja. har prøvd med mange forskjellige minnebrikker. men somsagt nå er pipingen vekke. men det kommer ikke bildet. skal prøve å sette multipiller`n til standard. men men. noen andre forslag i mellomtiden?

Lenke til kommentar

Først må du sette "multiplier" bryterne riktig, slik at CPU/FSB har korrekt hastighet (feil settings kan føre til at systemet ikke starter iflg. manualen).

Det er også en jumper mellom AGP og PCI sloten som aktiverer/deaktiverer "jumperfree mode" ...rofl. Hvis deaktivert, kan settings bli gjort i BIOS, men les mer på s 17 i boken.

 

Også tyder pipingen på at det er RAM feil, men hvis det er en høyfrekvent piping kan det også bety at CPU vifte ikke funker/CPU blir for varm.

Så sjekk at CPU-viften sitter plugget skikkelig i og at den virker.

(Kan ha brent CPU hvis alt er helt dødt, men tviler på det.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...