Gå til innhold

OCZ 520w Døde, hva gjør jeg?


Anbefalte innlegg

Knopfix Skrevet 30/08/2005 : 15:43

  QUOTE 

Den tankegangen er nettopp mitt poeng, når jeg sier det virker som "alle" har tatt det litt for gitt at dette er superbra psu'er, uten at man egentlig vet så mye om det.

 

PCP160 Slår til igjen 

Siden din interesse for denne PSUn er stor så har jeg noe lesestoff til deg 

Jeg tok det ikke for gitt at det var en god PSU men tester viser faktisk at den kommer høyt opp på lista.

He he, javist! men er det ikke flott at noen prøver og finne frem litt mer fakta opplysninger da?

Nå var ikke mitt utsagn direkte rettet mot deg altså, jeg vet jo ikke hvilke kriterier du har lagt til grunn for valg av psu. Jeg bare påpeker at jeg har en følelse av at denne psu nok flyter litt på Ocz sitt gode navn og rykte, og da kanskje mest pga deres meget gode minnebrikker...

 

Om som du sier, min interesse er stor nok til at jeg har lest mange av de testene. Men siden Ocz jo absolutt er et seriøst merke, legger nok jeg personlig, vel så mye vekt på de opplysningene man kan se av produkts- spesifikasjonene. Siden jeg nettopp har kjøpt en psu har jeg sjekket også disse ganske grundig, da Ocz var en av de jeg så på som meget aktuelle.

Valget mitt denne gangen falt imidlertid på en Mist 500W. Fordi den yter bedre enn Modstream på 12V, og er bygget etter rev2 spesifikajoner, som igjen betyr bedre virkningsgrad (mindre varme). Stillhet og høyest mulig 12V var mine hovedkriterier. Og sist men ikke minst fordi jeg rett og slett TROR det er en bedre psu for mindre penger. Har faktisk slitt med og finne folk med problemer med Mist'en så langt (noen har riktignok en "tikkelyd"), hvilket man desverre ikke kan si om Modstream.

 

Bare for å ha det nevnt, Powerstream520 er på 12V sterkere enn Mist500W, og til tross for at den har samme Wattrating har den 60W mer effekt på 12V enn Modstream også. Men den er etter min mening litt vel dyr, og virkningsgraden er også der etter gammel standard (63% full load).

 

Ocz 600W derimot er en Rev2 psu med 2x 12V linjer og 70% virkningsgrad, og det var derfor jeg sier at det er litt skremmende hvis det dukker opp mange som får problemer med den også. Hvis den, som da teknisk sett tilsynelatende er ganske anderledes enn 520W'erne også "dør", kan det jo tyde på at Ocz har problemer med mer enn bare en enkelt modell.

 

Så da håper jeg du forstår bedre hvorfor jeg spør Knopfix, syns rett og slett det er interessant og vite både hva som går i stykker, og på hvilke modeller. Hvis jeg til slutt skal si noe negativt om Mist så langt, er det at utsugningsevnen er lite imponerende. Men det er nok prisen og betale for stillheten. Ser ikke bort fra at den muligens vil bli litt vel varm om den hadde stått på full load test i 24T :whistle: Men det er bare min teori ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja selfølgelig kjøper man det som man leser mest positivt om.

Jeg leste mange testet før jeg gikk til innkjøp av OCZ.

Da jeg kjøpte denne psun så leste jeg jo bare positivt,ny på markedet.

Det er nå i senere tid at det dukker opp folk som har problemer med at den bare kutter ut.Så det skal bli spennende å se hva som skjer med min,jeg er jo fornøyd så langt.Utrolig stillegående og stabil.

Jeg ville ha et fint design med avtagbare kabler også slik som denne har pga vinduet osv ,hater alt rot med ledninger i kabinettet.

Angående tikkelyden så har jeg lest at den kan forekomme på OCZ også,det er visst ikke noe uvanlig fenomen,den oppstår pga av temraturforandringer i kjøleribbene.Har ikke hørt noe på min.

Har sendt mail til OCZ og Netshop for å høre hva de sier om de som har fått defekte. :)

Lenke til kommentar

Det høres jo litt betryggende ut da Knopfix, og siden de ikke bare avfeier deg helt med at; neida ikke noe problemer med Ozc, så virker det litt troverdig også syns jeg. Da formoder jeg at problemene kun gjelder Modstream520W?

Takk for tipset vedrørende den tikkelyden, det var faktisk veldig oppklarende. Hvis det er en sånn type lyd det faktisk snakkes om, er det jo ingen grunn til bekymring. Det samme skjer jo enten det er en komfyr, bilmotor, tv eller hva som helst som blir varmt når det nedkjøles igjen. Og at dette da kan være spesielt merbart på Mist tviler jeg heller ikke på, den har nok en "på grensen" høy arbeidstemperatur...

 

Da får vi håpe du er trygg Knopfix, siden du tydeligvis har hatt den en stund, og btw skjønner jeg valget om man er opptatt av utsende og avtagbare kabler. Dette er ting som er helt utenfor mine kriterier ved psu valg. (bruker alle kablene, og ser den ikke :) )

Lenke til kommentar
Det høres jo litt betryggende ut da Knopfix, og siden de ikke bare avfeier deg helt med at; neida ikke noe problemer med Ozc, så virker det litt troverdig også syns jeg. Da formoder jeg at problemene kun gjelder Modstream520W?

Takk for tipset vedrørende den tikkelyden, det var faktisk veldig oppklarende. Hvis det er en sånn type lyd det faktisk snakkes om, er det jo ingen grunn til bekymring. Det samme skjer jo enten det er en komfyr, bilmotor, tv eller hva som helst som blir varmt når det nedkjøles igjen. Og at dette da kan være spesielt merbart på Mist tviler jeg heller ikke på, den har nok en "på grensen" høy arbeidstemperatur...

 

Da får vi håpe du er trygg Knopfix, siden du tydeligvis har hatt den en stund, og btw skjønner jeg valget om man er opptatt av utsende og avtagbare kabler. Dette er ting som er helt utenfor mine kriterier ved psu valg. (bruker alle kablene, og ser den ikke  )

 

Ja det er betryggende,ihvertfall at garantien er på totalt 5 år,3 år bytte til psu de to siste årene kun reperasjon,dette er visst unik garanti fra OCZ.

Leste på forumet til OCZ hvor de har noen flittige hjelpere.Der sto det at et lass med OCZ 520 var feilsendt til Australia i stedet for Europa,påsto en bruker i forumet.Kanskje det har noe med spenningen i nettet å gjøre?

Det med kjøleribbene leste jeg et eller annet sted i dette forumet.

Når man først har et vindu så liker jeg ikke gule,svarte og røde ledninger som henger over alt. :)

Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 31/08/2005 : 18:03

Leste på forumet til OCZ hvor de har noen flittige hjelpere.Der sto det at et lass med OCZ 520 var feilsendt til Australia i stedet for Europa,påsto en bruker i forumet.Kanskje det har noe med spenningen i nettet å gjøre?

Det med kjøleribbene leste jeg et eller annet sted i dette forumet.

Når man først har et vindu så liker jeg ikke gule,svarte og røde ledninger som henger over alt. 

OK, er jammen ikke sikker på hva de bruker i Australia jeg. Men det jeg vet er at Ocz beregnet for Europa har aktiv spennings korrigering (Active PFC), de andre har ikke dette. (det gjelder forøvrig så vidt jeg vet de fleste psu)

Men om dette skyldes at spenningen her er "dårligere" enn andre steder, eller om utslagene bare blir mindre ved feks 110V som i USA aner jeg ikke.

Så ut fra det vil jeg jo tro det kan bli problemer hvis de havner på "feil" sted. Men dette kan jeg desverre ikke nok om til og gjøre noe annet enn synsing... ;)

 

Har forresten også hørt flere klage over "klikkelyder" på Mist, men har ikke tenkt på at det var en sånn type lyd, og ikke fått beskrevet lyden skikkelig før du sa det nå. Var i grunn et godt eksempel på hvorfor jeg ofte liker å gå litt i dybden på ting.

 

He he, ja om du har vindu i pc'n er jo Mist'en mildt sagt uspennende ja!. Hos meg skilles det mellom datamaskiner og akvarier. Skulle jeg hatt noe psu sammen med gullfiskene min hadde jeg helt klart valgt Ocz... :tease:

Lenke til kommentar
He he, ja om du har vindu i pc'n er jo Mist'en mildt sagt uspennende ja!. Hos meg skilles det mellom datamaskiner og akvarier. Skulle jeg hatt noe psu sammen med gullfiskene min hadde jeg helt klart valgt Ocz... 

 

Hehe lukter det fisk av vannkjølingen din også?

Du får putte mistn din i makrellboksen å passe på så fisken ikke blir kokt :!:

Good luck.

 

Synsingen din blir det nok slutt når du tar frem multimetret,så vet du det!

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...