Gå til innhold

PHP eller ASP.NET?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg ville anbefalt deg å lære deg PHP først, for da ville det bli enklere å sette seg inn på ASP.Net når du føler du har lært deg nok PHP.

 

Jeg har ikke drevet med ASP.Net, så jeg kan egentlig ikke si det, men jeg tenker jeg har rett, ettersom ting vil bli enklere når du først har setti deg inn i et annet programmeringsspråk.

Endret av pavlion
Lenke til kommentar

Ville anbefale PHP. Det er lettere å lære vis du ikke har drevet med programmering før. Og det er masse gratis guider, turials og programvare.

Dessuten er det flere web hostings tjenester gratis og betalings tjenester som støtter PHP. Dessuten kan mange flere folk som kan PHP, så det er lettere å få hjelp.

 

ASP er microsoft sitt serverside script språk.

Mer enn det vet jeg ikke om ASP. Har aldri brukt det før.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Det er også en forskjel på ASP og ASP.NET.

 

.NET er ett rammeverk jeg mener skal gjøre det lettere for diverse språk og snakke sammen etc. Nå har jeg alderi vert borti verken ASP eller .NET så skal ikke si så mye om det.

 

Men en ting som er sikkert. PHP er mye mer utbredt og fler webhotel som ikke har støtte for ASP.

Det kommer av den enkle grund att det er bygd for og kjøre på en Windows server, noe webhost'er ikke pleier og gjøre :)

 

 

Så tenk litt gjennom diverse ting, prøv ut begge to og du finner fort ut hva du har brukt for eller lyst til og lære.

 

Hva er egentlig forskjellene mellom PHP og ASP.NET?

Hva er egentlig forskjelen mellom Fanta og Cola ?

 

 

Jeg kan jo også legge til att jeg TROR asp er en del kjappere en PHP. Men har du da igjen behov for noe kjappere en PHP og fortsatt vil holde deg litt på unix siden man jo Perl og Python ;)

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar

Hovedforskjellene er jo at PHP kjører man på linux, og ASP.net kjører man på windows.

ASP.net funker jo også på andre ting enn på websider (noe PHP også gjør, forsåvidt)

Uansett, ASP.net eller PHP er i grunn en smaksak, du kan kompilere ASP.net, slik at det, ihvertfall i teorien, går fortere.

 

PHP har en mye enklere manual enn msdn, forøvrig kan msdn også ha sine lyse sider noen steder, men generelt er PHP-manualen mye enklere å finne fram i.

 

Begge programmeringsspråkene har bred støtte av databaser, så dette burde ikke være noen hindring.

 

Alt i alt, smaksak.

 

Edit; hva man bør lære først er også ett godt spørsmål. Jeg skriver ASP.net i C#, noe som minner i stor grad om PHP, dog fungerer i grunn alt sammen veldig forskjellig.

Skal du f.eks sjekke om du har en variabel i URLen, må du gjøre dette med PHP:

if(isset($_GET['var']))
{

}

I ASP.net (C#.net) må du bruke noe slikt:

if(Request.QueryString['var'] != null)
{

}

 

Uansett hva du velger, så lykke til. :)

Endret av LoS
Lenke til kommentar

lillegrill:

Du har helt rett i at PHP i utgangspunktet er ca. uavhengig av OS. PHP fungerer både på windows og *nix, men det er ingen hemmlighet at PHP ikke er like stabilt på windows. Men når Zend lanserte WinEnabler for ca. et år siden så har de rettet mye på dette problemet, og dersom windows servere kjører WinEnabler så kan man si at det er ca. uavhengig av plattform.

 

Trådstarter:

Legg merke til det Lemen sier i sin post - det er forskjell på ASP og ASP.net. Når jeg begynte med serverside programmering for mange år siden så fantes ikke ASP.net, men jeg startet like vel med å lære meg litt ASP. Etter jeg hadde holdt på med ASP litt så begynte det å komme mer stabile versjoner av PHP og det kom flere funksjoner. I tillegg til at det fantes mange mange flere open source scripts jeg kunne kikke på og tutorials til PHP så byttet jeg. Etter dette har jeg skrevet alle scripts i PHP.

 

Hvis du søker litt på google.com så finner du mange argumenter for hvorfor PHP er bedre enn ASP.net og motsatt. ASP.net er kanskje et litt sterkere språk (?), men hadde jeg skulle valgt i dag ville jeg fortsatt satset på PHP, av grunner som flere her har nevnt. Bredere støtte fra webhoteller, mange open source scripts, veldig mange tutorials, veldig mange forumer og lignende.

 

Du sier at du vil lære deg begge deler. Det er ikke dumt! En forståelse av det ene fører til en lettere intuitiv forståelse av det andre, men du må like vel merke deg at det finne få, om noen, som behersker begge språkene like godt. De fleste velger det ene som favorittspråk. Å forsøke å beherske begge like godt betyr at du må bruke dobelt så lang tid på å holde deg oppdatert. Hvis du f.eks. lærer deg PHP best så må du holde deg oppdatert om nyheter fra PHP, sikkerhetsproblemer og lignende. Å klare å følge like godt med på disse nyhetene fra både ASP.net og PHP vil være for tidkrevende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...