Gå til innhold

Problem med USB mus (Suse 8.0)


Anbefalte innlegg

Hallais!

 

Installerte Suse 8.0 for ikke lenge siden, men har et litt irriterende problem med musa. Når X starter opp funker ikke musa (selvom det er lys og liv i den), så for å få den til å funke må jeg dra ut kontakta og sette den i igjen (da kommer det en pipelyd og funka er oppegående helt til neste restart).

 

Noen som kanskje har en ide på hva som kan være galt? Er litt kjipt å reise seg opp og dra inn/ut en kabel hver gang jeg skal ned forran pcen..

 

(Musa er en Logitech DualOptisk mus)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, si det. Kan være så mangt. Spør igjen i morgen. (eh, er litt trøtt...)

 

Nå driter vi litt i X en stund, å får den til å funke i

console først. (Console er tross alt best >:p)

 

Gå i console å prøv litt med gpm. Sansynligvis er det som skjer at det er en modul av noe slag som distroen din bruker som automatisk detecter usb enheter og prøver å konfigruere dem, men denne kjører sansynligvis ikke på allerede tilkoblede enheter. Derfor må du konfigruere manuelt.

 

Prøv "gpm -m /dev/usbmouse -timps2" i console, du kan også prøve med litt forskjellig devices (/dev/input/mouse0...) og forskjellige protokoller.

 

Det er mulig det er en måte å se hvilke instillnger som er i bruk der og da, jeg husker desverre ingen i farta. Når du finner riktig kombinasjon med gpm (husk å kjør gpm -k mellom hver test), kan du overføre dataene til /etc/X11/XF86Config(-4)

 

Håper disse (noe "shabby") rådene hjalp deg på vei.

:smile:

Lenke til kommentar

Takk for svar nesquik! : D

 

Da har jeg prøvd litt forskjellig:

- Prøver jeg 'gpm -m /dev/mouse -t imps2' dukker 'musa' opp midt på skjermen, men reagerer ikke i det hele tatt. 'cat /dev/mouse' gir kun blankt, uansett hva jeg gjør med musa. (/dev/mouse -> /dev/input/mice)

 

- Prøver jeg noen av de andre 'devicene' (/dev/usbmouse, /dev/input/usbmouse osvosv) får jeg 'no such device'. Det gjør jeg ikke med /dev/mouse, der får jeg bare blankt.

 

- Tar jeg inn og ut kabelen til musa så funker alt som det skal.

 

(Personlig tror jeg det er noe galt på et 'lavere nivå' enn gpm, men min kunnskap om linux strekker seg kun så langt..)

 

Any ideas...?

 

[ Denne Melding var redigert av: Cronius på 2002-08-12 11:24 ]

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det kan det være to problemer. Det ene kan være et lavere problem (du kan sammenligne "lsmod" fra før og etter musa fungerer), mens det andre kan være feil protokoll. Feil protokoll betyr at GPM tolker signalene feil, men at den har signalene.

 

Det jeg ville prøvd var som sagt å sammenligne før og etter lsmod. Du kan og så se om andre protokoller gir noe mening. gpm -t help lister protokoller (gpm -tprotokoll -m/dev/device er syntaxet forøverig).

Lenke til kommentar

Jeg prøvde jo cat /dev/mouse, og det burde ikke gitt blankt dersom musa hadde vært "up and running" (eller?), så jeg tror framleis at det er noe annet galt. Meenneee .... jeg hakke peiling :sad:

 

lsmod før og etter er 100% identiske.

 

Så at xconsole gir meg noen rare feilmeldinger om noe block device eller noe, skal undersøke hva det er for noe.

Lenke til kommentar

Må bare le...

Jeg har hat maskinen min på reperasjon, og skrudde den sammen i dag. I mellomtiden har jeg kjøpt ny mus (Razer Boomslang).

 

Gjett EN GANG hvordan problem jeg har nå...

 

Ved boot:

gpm -m/dev/input/mouse0 -timps2 -Rraw

error.blahblahblah no such device.

*strekke seg ned og ta musa inn og ut*

gpm -m/dev/input/mouse0 -timps2 -Rraw

alt funker...

 

Skal titte litt på dette her. Men først skal jeg flytte :=) (skal flytte på onsdag morgen så har masse pakking forran(og bak) meg).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...