Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil må godkjennes etter den er blitt senket!


eivind04

Anbefalte innlegg

Når Dere skal senke bilen så må bilen til biltilsynet for godkjennelse.

 

Papirer som de skal ha:

TUV papirer på senkesettet.

Godkjent hjulstillingskontroll etter montering av senkesett

5-600 kroner for jobben

 

Du får nytt vognkort med godkjennelsen av fjærene her står det også nummerene på fjærene.

 

Dette skjer hvis du blir stoppet eller er på EU kontroll

Bilen må inn for å få godkjent senkingen, på eu kontroll lappen vil du få en 2 som vil si at du må få senkesettet godkjent.(Heldigvis er det fortsatt en del verksteder som utfører eu kontroll som ikke vet at senking skal være godkjent av biltilsynet og derfor godkjenner senkingen, men det kan jo hende du blir stoppet av biltilsynet eller politi som ber deg om å få godkjent senkningen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heldigvis er det fortsatt en del verksteder som utfører eu kontroll som ikke vet at senking skal være godkjent av biltilsynet og derfor godkjenner senkingen, men det kan jo hende du blir stoppet av biltilsynet eller politi som ber deg om å få godkjent senkningen

"Heldigvis"?

Ikke i min bok. Bra med alt som kan bidra til at bilene våre er tryggest mulig.

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Forvaltningskontrollen koster 550,-

 

Det er ingen krav å ha TUV-papirer faktisk, selv om 99% krever det. Om du møter en kontrollør som har JÆVLI mye peil på senking, så kan han godkjenne det bare ved å se på bilen, men det skjer som sagt svært, svært sjelden.

 

Hva skjer på en hjulstillingskontroll..? Litt usikker på om det ble foretatt på min når jeg godkjente mitt senkesett..

 

Forøvrig også enig med Tumbleweed om at ombygging av biler bør godkjennes etterpå. Har i sommer sett nok biler som aldri burde ha vært på veien etter ombygging..

 

:)

Lenke til kommentar

Heisann!!

 

Har senka golfen min 40/40 og skal på hjulstillingskontroll på fredag. Får ikkje godkjent det før i slutten av september eller begynnelsen av oktober. Ka skjer viss eg blir stoppa i mellom tida? Holder det at eg seier eg skal på godkjenning med den eller må eg ha eit slags bevis som viser at eg faktisk skal det.

 

Kan man få bot viss man kjører med det utan og ha det godkjent? Har jo TÜV papirer og (snart) hjulstillingen iorden..

Lenke til kommentar

Blir du stoppa så får du en mangellapp med en dato for etterkontroll for å sjekke om feilen er utbedret. Det skal i teorien ikke hjelpe å si at du skal ha den på godkjenning, siden det kan hver og en si, samt at bilen faktisk ikke er godkjent til kjøring med senkesettet uten å ha det i vognkortet.

Men du kan sikkert søke om å få utsatt datoen for etterkontroll, dersom grunnene er tilstede.. :)

 

Men hvorfor ikke godkjenne før slutten av september..? De kan vel ikke ha så lang ventetid, vel..?

Lenke til kommentar
Men hvorfor ikke godkjenne før slutten av september..? De kan vel ikke ha så lang ventetid, vel..?

Litt ventetid og så er eg bortreist når eg kunne fått time. Må derfor ta det når eg kjem heim igjen...

 

Er det forresten viktig at det beskyttelses røyret eller kva eg skal kalle det, på demparen er på plass?

 

Kva er det dei sjekker på sånn godkjenning egentlig? Berre at det er gjort etter forskriftene?

Lenke til kommentar

At det er klaring mellom dekk og hjulbue, at fjærene stemmer overens med papirene, at man kan ha fullt trykk på demperne ved maks sving, osv. Noen sjekker noe, andre sjekker noe annet.. Så lenge det står i pairene at de passer på bilen din, skal det gå greit. Har du annen dekkdimensjon enn det i vognkortet, kan du få det godkjent i samma slengen.. :)

Lenke til kommentar
QUOTE (eivind04 @ 16/08/2005 : 04:50)

Heldigvis er det fortsatt en del verksteder som utfører eu kontroll som ikke vet at senking skal være godkjent av biltilsynet og derfor godkjenner senkingen, men det kan jo hende du blir stoppet av biltilsynet eller politi som ber deg om å få godkjent senkningen 

 

 

"Heldigvis"?

Ikke i min bok. Bra med alt som kan bidra til at bilene våre er tryggest mulig.

 

T'Weed

 

Enig med deg der, "heldigvis" skulle selvfølgelig ikke være med

 

Hva skjer på en hjulstillingskontroll..? Litt usikker på om det ble foretatt på min når jeg godkjente mitt senkesett..

 

På en hjulstillingskontroll sjekkes vinklingen på hjulene samt at de også sjekker at hjulene ikke står og "skrever" . Hvis hjulstillingen er feil vil dekket ofte bli slitt mer på inner eller ytterkant og da må du skifte oftere dekk. Konklusjon: med feil hjulstilling kan du forandre bilens kjøreegenskaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...