Gå til innhold

Noen som kan komplettere min handleliste?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Gratulerer med nytt utstyr!

 

Jeg tror du har det du trenger for å komme igang ganske greit. Noe av det jeg investerte i raskt var en bæreveske og et teleobjektiv. Til mitt bruk var 18-55 objektivet noe for vidt. Men det kommer jo an på hva du tenker å bruke kameraet til. Kjøp objektiv når du føler du mangler noe. Ikke før. Dumt å kaste bort 1000-lapper på objektiv du kanskje ikke kommer til å bruke ;-)

 

Ellers er en trådløs fjernkontroll en nyttig liten sak når du skal prøve og feile og mangler modell ;-). Canons RC-1 koster et par hundrelapper.

 

Mvh

Fready

Lenke til kommentar

Som blitz vil jeg anbefale SIGMAs EF-500 SUPER. Har selv 2 stk. Mange klager på "byggekvaliteten". Er det funksjonene eller utseende som er viktigst. Mine blitzer funger fremdeles etter snart 2 års bruk. Denne blitzen kan til og med også trigge en liten manuell blitz, påsatt HAMA-sensor (hvilket ikke NIKON eller CANON-blitzene kan +dette er testet og bekreftet hos FV). Det har noe med syncro-signalet som kameraet sender ut før eksponeringen (dette "fyrer" av den eksterne blitzen for tidlig, men ikke fra Sigmaen.

Det skal finnes et par tråder her på dette emnet.

 

Ellers er det kanskje et stativ som står nærmest.

Det anbefales trådløs fjernkontroll, men hva skal du med den uten stativ?

Filtere ?? Noen er for UV-filter til å beskytte front-linsa i objektivet, andre mener det er tull. En solblender gir ofte like god beskyttelse mot støt.

Objektiv-børste og -kluter (blir ofte forsømt - de bruker lommetørkle eller T-skjorta)

Polarizasjonsfilter (hvor ofte bruker en det???) Noen lar det stå bestandig. Ulempen er at det tar 2-3 blendere i lys.

 

Nå som utstyret kommer i hus - sett deg ned og lær kamera dit å kjenne, glem alle dubbeditter som andre mener du MÅ ha. Det er jo best og lære å krabbe før en begynner å gå.

 

Etterpå kan du skaffe deg noen bøker om fotografering (gjerne noen som er skrevet på 60-70 tallet for analog/film). De har mer om fototeknikk, eksponering, bildekomposisjoner og objektivvalg enn dagens digitalkamera-bøker som er mer opptatt av bit/bytes.

Det er du og ikke kamera som til sist tar bildet. Den dagen du KAN ta et "bilde", kan du også gjøre det med et "instamatic", når du kjenner begrensningene.

 

"Gjennom enkelthet, kjenner selv mesteren sin begrensing" er et ordspråk som gjalt i Grafisk design før, det burde også gjelde i foto.

 

Ta ellers en titt på denne linken: Her er det mange tips.

http://www.kodak.com/eknec/PageQuerier.jht...pq-locale=en_GB

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Nå har jeg altså hatt utstyret mitt i 1,5 år.

 

Dette har jeg kjøpt:

 

Canon EOS 350D - kjempefornøyd

 

Sigma 18-50mm - Fantastisk bra

Canon 100mm f2.8 macro - Knallbra, min favoritt!

Sigma 10-20mm f4.5-5.6 - helt nytt. gode farger

Sigma 70-300mm - brukes kun til månebilder. resten er det ubrukelig på

 

Slik PRO340DX stativ - lett, lite, rimelig, veldig fornøyd

Sigma EF 500 blitz - veldig bra, men tar med for sjeldent

 

Batterigrep - helt bortkasta. bruker aldri

Kingston Elite Pro 2Gb CF-kort - Ingen problemer selv etter 18mnd og 15000 bilder

Sandisk Extreme III 4Gb CF -kort - helt nytt. veldig raskt ved overføring av bilder til PC (kameraet har jo buffer så merker ikke forskjell der)

 

LowePro Orion AW (tror jeg) - stor, men rommer mye

LowePro liten rød skulderveske - rommer kameraet m/objektiv + ekstra objektiv og minnekort, batteri etc

 

Tror det er alt. Nå har jeg så det rekker en stund

Lenke til kommentar

Tror det er smart å ikke starte opp med for mange objektiver. (Start gjerne med kun 1). Du skal både lære deg å bruke kamera og tilhørende objektiver. Bruk mye tid med hvert objektiv og ta mange bilder. Så vil du etter hvert intuitivt bruke riktig redskap til riktig anledning.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...