Gå til innhold

D70 og lukkertid


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Et lite og kjapt spørsmål her. Siden D70 har crop faktor på 1.5, hvordan vil dette påvirke lukkertiden på brennvidder?

 

50mm objektiv = 1/50s eller (75mm) 1/80s?

300mm objektiv = 1/320s eller (450mm) 1/500s?

 

Ser at kameraet velger 1/320s på 300mm, og er dette nok til at det blir skarpt eller bør jeg hoppe opp til 1/500s?

 

 

 

/Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med du tenker på hvilken lukkertid som er trygg å bruke for å ta bilder med håndholdt kamera?

 

I såfall må du definitivt ta crop-faktoren med i beregningen ettersom et 50 mm objektiv på D70 i alle praktisk henseende tilsvarer et 75mm objektiv.

Du bør med andre ord bruke 1/500s på 300mm objektivet ditt.

 

Er og viktig å huske at man ikke er 100% sikret skarpe bilder ved å følge denne regelen. Har selv fått uskarpe bilder på 1/30s med kit-objektivet på vidvinkel ( tilsvarer 27 mm ).

 

Jo høyere oppløsning et kamera har på bildene, jo lettere kan det oppstå bevegelsesuskarphet ved håndholdt kamera. Det fine med speilrefleks er at man kan bruke høyere ISO-verdier uten at bildene blir ødelagt av støy.

Lenke til kommentar

Tommelfingerregelen er for å ta bilder som er "brukbare", for å garantere et 100% skarpt bilde så må du bruke betydelig kortere lukkertid.

 

Hvis man bruker 1/10 pixel som en definisjon på et helt skarpt bilde så er det snakk om at kameraet bare kan variere vinkelen med 1/7500 grad i løpet av eksponeringen ved 300 mm brennvidde. Hvis bevegelsen er 1 grad/s som er rimelig sakte så trenger man 1/7500 sek eksponeringstid for å få et skarpt bilde.

 

Så 1/500 vil på ingen måte garantere et 100% skarpt bilde, men det vil ofte bli brukbart.

Lenke til kommentar
Tommelfingerregelen er for å ta bilder som er "brukbare", for å garantere et 100% skarpt bilde så må du bruke betydelig kortere lukkertid.

 

Hvis man bruker 1/10 pixel som en definisjon på et helt skarpt bilde så er det snakk om at kameraet bare kan variere vinkelen med 1/7500 grad i løpet av eksponeringen ved 300 mm brennvidde. Hvis bevegelsen er 1 grad/s som er rimelig sakte så trenger man 1/7500 sek eksponeringstid for å få et skarpt bilde.

 

Så 1/500 vil på ingen måte garantere et 100% skarpt bilde, men det vil ofte bli brukbart.

 

Å bruke 1/10 pixel som mål for skarphet har jo ikke noe med virkeligheten å gjøre. Når man snakker om "resolving power" så er det evnen til å skille to linjer fra hverandre. Og for å gjøre det trenger man mer enn en halv pixel.

 

Dessuten har kameraet et filter foran brikken som garantert sprer lyset utover mer enn 1/10 pixel, og rgb fargene interpolert fra nærliggende pixler. Så regneeksemplet har ikke noen relevans for virkeligheten, og det er ikke noe som heter 100% skarpt bilde.

 

Hvis du regner med noenlunde riktige forutsetninger tipper jeg du kommer tilbake til samme størrelsesorden som den generelle tommelfingerregelen. Med andre ord. Det er ikke noe særlig å vinne på å ha lukkertiden konstant stående på 1/8000 sekund.

Lenke til kommentar

jeg plejer at køre blændeprioritering, så jeg kan styre blænden med hjulet - kameraet finder så en passende lukketid. (blænden styrer også dybdeskarphede, så den er god at have kontrol med)

 

Når jeg så går rundt kigger jeg af og til gennem kameraet, og trykker udløseren halvt ned - så kan jeg se hvad det anbefaler af lukktid.

 

Hvis kameraet sætter den for lavt til tommelfingerregelen går jeg 1 - 2 trin op i blænde (ned i tal f.eks. fra f:8 op til f:5,6 - det er ikke logisk men sådan er det altså) Hvis jeg er på største blænde, så må jeg gå op i iso. Et isotrin fordobler lukketiden (som hovedregel)

 

Det er på 350D, men jeg tror det dit virker ligesådan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...