Gå til innhold

Vask av LCD skjerm


Anbefalte innlegg

Sitter med en BenQ FP937s+ og har til nå bare brukt sånn brilleklut, og dette funker greit, men er skikkelig knote arbeid. Så tenkte jeg på noe jeg fant på jobben som jeg kanskje kunne bruke. Jobber i en Narvesen kiosk og vi har to touchscreen LCD skjermer som vi vasker jevnlig med dette middelet. Middelet heter Surface Cleaner og er laget av et selskap som kaller seg for Computer Cleaning Technology International. Dette virker jo lovende ettersom det funker veldig bra på jobben, og navnet på selskapet som lager dette. Men, det er alltids et men. Jeg har jo lest om forskjellige overflater fra leverandør til levereandør, og jeg er ganske redd for skjermen min da den koster litt kronasjer.

Noen som vet hvor trygt det er og spraye på dette middelet og tørke av med papir ? Vil jo nødig at overflaten skal bli blass og jævelig :roll:

Endret av gixxerman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spray det ikke direkte på skjermen, da kan det renne ned bak rammen og kanskje ødelegge noe. Så spray på klut/papir og så tørk av skjerm.

 

Alt bortsett fra mikrofiber går det ann å bruke, mikrofiber riper.

Men hva slags fibre befinner seg i en brilleklut da ? Selv i artikkelen som Jack nevner står det jo om at en brilleklut skal være noe av det tryggeste og bruke. Jeg har ingen planer om å spraye noe middel på en brilleklut og så gå i gang, jeg skal bruke vanlig tørkepapir. En brilleklut skal vel kun brukes uten noen midler :ermm:

 

EDIT:

Andre typer microfiber, som rensekluter, man kan få kjøpt hos optikere er finere i konsistensen og fungerer ypperlig
Endret av gixxerman
Lenke til kommentar
Sitter med en BenQ FP937s+ og har til nå bare brukt sånn brilleklut, og dette funker greit, men er skikkelig knote arbeid. Så tenkte jeg på noe jeg fant på jobben som jeg kanskje kunne bruke. Jobber i en Narvesen kiosk og vi har to touchscreen LCD skjermer som vi vasker jevnlig med dette middelet. Middelet heter Surface Cleaner og er laget av et selskap som kaller seg for Computer Cleaning Technology International. Noen som vet hvor trygt det er og spraye på dette middelet og tørke av med papir ? Vil jo nødig at overflaten skal bli blass og jævelig :roll:

Kommer jo litt an på hva slags "surface" de sikter til da; plastoverflaten på en scanner/printer eller skjerm-flaten på en LCD-skjerm. Bare sørg for at du ikke bruker noe oljebaserte rengjøringsmidler (f.eks. whitespirit, bare for å nevne noe). De må være alkoholbaserte, og ikke inneholde noe som vil etterlate stoffer etter at alkoholen har fordampet (f.eks. rødsprit).

 

Holder en liten knapp på blå isopropanol selv. Veldig bra stoff til å rense elektronikk-produkter med, skjermer såvel som videohoder. Og det etterlater ikke en døyt etter at alkoholen har fordampet bort. Koster ca. 80 kroner for en liter hos den lokale malingsjappa.

Lenke til kommentar

Saken er at det ikke står hva slags midler som er i sprayflasken. Har ennå ikke turt og gjøre noe som helst med skjermen. Får vel kanskje heller spørre: Hva slags spray/midler kan jeg kjøpe for vask av LCD skjerm. Er drittlei den tørrtørkingen. Skikkelig knote arbeid. Men en ting jeg lurer på. Hvorfor kalle seg for Computer Cleaning Technology når man kan bruke vanlig Jif fra supern på alle andre flater da ? Nå har jeg fiksa dette fra jobben men hadde jo aldri giddet å kjøpe noe sånt om det kun var for vask av en fuckings printer :eek:

Lenke til kommentar
Holder en liten knapp på blå isopropanol selv. Veldig bra stoff til å rense elektronikk-produkter med, skjermer såvel som videohoder. Og det etterlater ikke en døyt etter at alkoholen har fordampet bort. Koster ca. 80 kroner for en liter hos den lokale malingsjappa.

 

 

Glassrens/skjermrens

Alle typer glassrens og skjermrens inneholder en eller annen form for kjemikalier. Ofte er hovedingrediensen isopropanol. Dette er et relativt kraftig løsemiddel, og bør ikke brukes på så myke plastmaterialer.

 

Bruker selv Isopropanol til og rense blant annet prosessor for AS5 osv. Prøvde engang og rense en musematte(func 1030) med isopropanol og det var slett ikke smart. Overflaten så ut til og gå i oppløsning og ble ikke like god som den var før.

Har aldri tatt sjansen på å rense LCD skjermen min med det.

 

Hva er forskjellen på blå isopropanol og den man får kjøpt på biltema på sprayboks?

 

EDIT: Innlegg nr 600.

Endret av underground
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...