Gå til innhold

Highend PC med fokus på "price vs performance"


Anbefalte innlegg

Har nå bestemt meg for å gå for en high end PC og jeg har satt opp et oppsett som skulle gi meg en rimelig bra pc. I all hovedsak skal denne PC brukes til multimedia redigering (video, musikk), Spill, DVD brenning

 

Kabinett kommer ganske sikkert til å bli et HTPC kabinett, men er litt usikker på hva jeg skal velge, så det og andre tillegg (mus tastatur,skjærm osv.) tar jeg etterhvert.

 

Men jeg ønsker det råeste som man kan finne av komponenter, men jeg prøver å sette opp en komponentliste som ikke ikke må være den dyreste løsningen så derfor ønsker jeg å finn en gylden middelvei når det gjelder price vs performance.

 

Kan jeg velge en litt billigere prosessor, skjermkort, minne, disk osv. uten å gå for mye ned på performance???

 

Her trenger jeg hjelp til å finne en rå PC som er stillegående og ikke tar fullstendig livet av meg økonomisk, så prisen bør ikke ligge noe særlig høyere en det de nedestående komponentene tilsvarer.

 

Et par forutsetninger:

 

AMD Socket 939

Formfaktor mATX, ATX

Så stille som mulig

Skal ikke overklokke i noen særlig grad

Varene bør finnes hos komplett.no (får gode priser)

 

Oppsett:

 

AMD Athlon 64 FX-57 2.8GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte

Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI, Socket -939,S-ATA,Dual-GbLAN,Firewire,PCI-Ex16

2x Asus GeForce 7800GTX 256MB GDDR3 2xDVI-I EN7800GTX, PCI-Express, ViVo/HDTV

2x Crucial PC4000 BallistiX DDR 1024M CL3 Non-parity, 2.8V, 128Meg x 64, 184pin

Hiper Strømforsyning ATX 580W Sort HPU-4K580 Dual Fan, Silent, 20/24pin

Hitachi Deskstar 7K500 500GB SATA2 16MB 7200RPM NCQ

Plextor DVD recorder PX-716SA SATA Retail (inkl. svart og hvit front)

Silverstone Nitrogon CPU-Kjøler Socket 478/775/754/939/940

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha en LCD skjerm som støtter 1600 x 1200 ser jeg egentlig INGEN grunn til å kjøre 2 x 7800 gtx i SLI.

 

SLI er veldig digg når du skal benchmarke, men dagens spill støtter jo ikke dette. Jeg hadde aldri i verden valgt en SLI løsning. Hvem vet, neste gang kjører du kanskje ATI.

 

SLI er egentlig bare et genialt markedsføringstriks mot drittunger fra Nivida. De sikkrer jo gjensalg så det dundrer etter .)

 

 

Jeg hadde dessuten gått for en dual kjerne prosessor. Klart at fx cpuen er best til spill, men multitasker du er det ingen tvil om at X2 er knusende overlegen.

 

Hiper PSU kjenner jeg ikke til, men OZC har knusende bra PSU'er. Hadde også heller valgt 2 x 250 eller 2 x 300 gb disker fremfor 1 på 500. Krisen er det dobbelte om den da skulle kræsje.

 

Vet det er andre produsenter med 16 mb cache like rundt hjørnet. Men Vi velger en Hitachi i en artikkel som er like rundt hjørnet.

 

 

Ellers legger jeg til at du vil få en kjempe maskin. Men spar heller litt dinero , og legg dette umiddelbart i en digg 20" eller 21" LCd skjerm :D

Lenke til kommentar

ok, bra tilbakemelding.

 

Er heller ikke sikker på om SLI er det rette, så jeg skal ta en seriøs vurdering på dette.

 

Når det gjelder eventuell multitasking så blir det ikke så mye av det, har valgt fx cpuen på grund av at det kommer til å bli mest spilling på denne maskinen.

 

PSUen (sammen med minnet) i oppsettet er det jeg er aller mest usikker på så her tar jeg gjerne i mot flere forslag!

 

Disken ble valgt ut fra instingt og høy "sikle" faktor, så mulig man kan vurdere denne også.

 

Ellers så gleder jeg meg til jeg får denne i hus

Endret av Retroboy
Lenke til kommentar

Etter å ha kommet over den verste "sikle" perioden i går så har jeg jeg og fått mange kommentarer og har satt opp et revidert oppsett som begynner å ligne på det jeg kunne tenke meg.

 

Kommentarer?

 

Oppsett:

 

AMD Athlon 64 FX-57 2.8GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte

Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI,Socket -939, Super Cooling pipe, PCI-Ex16

Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-3200C2 DIMMs

XFX GeForce 7800GTX 256MB GDDR3, HDTV 450MHz, PCI-Express,Dual-DVI/ViVo,Retail

Hiper Strømforsyning ATX 580W Sort HPU-4K580 Dual Fan, Silent, 20/24pin

Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ

Sony DVD-brenner DRU-800A IDE Retail inkl. sort, hvit og sølv frontdeksel

SMC EZ Connect Wireless G PCI 108 Mbps 802.11g, WPA, RP-SMA kontakt

D-Link Wireless 108G Gaming Router m/ Battlefield 2

Silverstone Nitrogon CPU-Kjøler Socket 478/775/754/939/940

Silverstone SST-LC13 HTPC, Sort Aluminium (Uten Strømforsyning)

Lenke til kommentar

til ditt bruk så funker 2xOpteron mykje bedre..

Pyton har gode hovedkort du kan køyre SLI på om du vil.

og dual xeon system til workstation..Opteron blir vel det råeste du får, og med tanke på kva ein FX57 koster, så får du kjøpt eit konge hovedkort til opteron og 1 el 2 cpuer.

 

f.eks 2 Opteron 246 eller 248 på eit Iwill Hovedkort. du får den sykeste minne bandbredden. og masse kraft.

Lenke til kommentar

Ok, nå begynner jeg seriøst å helle mot en A64 X2 prosessor, leste en test av A64 FX 57 vs A64 X2 i GigaHZ i går og der er noen v test resultatene:

 

PCMARK04 (cpu score - høyest er best)

X2 - 6,679

FX 57 - 5.663

 

DIVX ENCODE TEST (media encoding - tid i sekunder lavest er best)

X2 - 114

FX 57 - 98

 

3DMARK05 cpu score FPS (høyest er best)

X2 - 3.9

FX 57 - 4

 

UT 2004 800x600 low detail (FPS - høyest er best)

X2 - 104

FX 57 - 123.2

 

DOOM3 1280x1024 high detail (FPS - høyest er best)

X2 - 81.3

FX 57 - 81.4

 

 

Her får FX 57 best score i gjenomsnitt, men det blir påpekt at X2 ville vært førstevalget hvis man skulle velge CPU.

 

Skal se om jeg finner flere teste, men ut fra dette så kan det se ut som om jeg går for X2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...