Slip Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 (endret) Hei! Har fått tilbud på Ahtlon 64 3400+ og har noen spørsmål til oppgradering av resten av pcn! Hovedkortet støtter raid, og jeg har lyst og prøve det men kan ikke noe om det. Kan kjøpe inn 2 stk raptor disker til det. Men hvordan? Raid 0 1 2 3 ? Har ikke peiling på det der. Kan noen forklar hva de forskjellige betyr? Så kommer det til S-ATA. Har aldri brukt det før! Hvordan funker det hvis jeg har 2 hd i raid, kan jeg ha mange utenom det? Har 2 hd og 3 cdrom. Får jeg koblet til alle uten og kjøpe noe ekstra? Jeg spør sikkert litt på kryss og tvers, men prøv og forstå! Endret 10. august 2005 av Slip
Kenneth Dammyr Skrevet 10. august 2005 Skrevet 10. august 2005 Tror denne passer bedre under lagringsmedier. ##Flyttes##
th-3 Skrevet 11. august 2005 Skrevet 11. august 2005 Det er helst Raid-0 du er ute etter da kanskje, best/billigst for å øke ytelsen. Raid-0 har ikke feiltoleranse, ryker en disk mister du også all data på de andre diskene i samme raid-array. For feiltoleranse er Raid-1 (speiling) og Raid-5 vanlig, der Raid-5 krever minimum 3 disker og gir meget gode lesehastigheter men veldig dårlig skriveytelse. Det beste for å kombinere ytelse og feiltoleranse er Raid-10 (eller Raid 0+1, mer eller mindre det samme som Raid-10) best men også dyrt, må ha minst 4 disker og du mister 50% av den totale lagringsplassen. Dvs, 4stk 250GB gir bare 500GB lagringsplass, men så kan da også opptil 2 av 4 disker ryke uten at du mister data. I ditt tilfelle er det Raid-0 du vil ha, billig ytelse uten tap av lagringsplass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå