Gå til innhold

Lys spreder til Canon Speedlight 420ex


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg går ut i fra at det er noe sånt vi snakker om: http://www.stofen.com/Info/HowItWorks.htm. En OmniBounce.

 

Jeg har nettopp kjøpt en av disse, og forskjellen er dramatisk. Den fungerer akkurat som beskrevet - lyset sprer seg jevnere i rommet og "pakker seg rundt subjektet" på en myk og fin måte.

 

Du får kjøpt dem i Norge til i underkant av 400, eller du kan bestille fra StoFen direkte, og slippe unna med mindre enn 200,- inkludert porto (dermed går du under tollgrensen). Den kom i posten på et par dager.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Ikke helt. OmniBounce brukes når du skal bruke blitzen indirekte og sørger da for at lyset ikke bare kastes opp i taket/dit du peker blitzen, men også direkte fremover, og rundt om kring i rommet. Du oppnår da fordelene med indirekte lys, samtidig som du demper skygger.

 

Softboxer er ment for å mykne lyset når du peker blitzen direkte på subjektet. Se f.ex her: http://www.lumiquest.com/lq925.htm

 

Med TTL-blitzer kan OmniBounce i prinsippet brukes som softbox, om jeg har forstått det riktig.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
En fotokyndig kompis av meg mente det var et MØST med sånn "lys spreder" som

han så pent kalte det, er det det?

 

Bigk.

Bruker alltid en eller annen for for softing av lyset. Om det er med OmniBounce, softbox eller reflektert lys kommer an på, men å jobbe med mykt lys er noe helt annet enn direkte hardt blitzlys :)

Lenke til kommentar

Jeg vil tro en OmniBounce. 200 kroner, og den kan brukes både direkte og indirekte, så du slipper i grunnen å tenke på at den er der.

 

Edit: En bouncer er forøvrig også flott, men den forutsetter at du husker på å bruke den.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...