Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Bare å bruke Asus update ja, vet ikke at det er noe ulemper med det. Men jeg pleier og kjøre standard klokk, og laste ned biosfilen til hd, og flashe fra fil.

Man er vel max uheldig om det går galt, men hvis maskiner henger pga overklokk, eller strømmen går idet man holder på er man fucked, så er greit og gjøre det så safe som mulig syns jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AmdTommy Skrevet 13/08/2005 : 21:23

  da har jeg nyeste bios.. tenkte jeg ksulle installere xp på nytt men hva syntes dere jeg burde installere? vanlig xp eller x64? 

Hvis du ser under Programvare- Windows kategorien på forumet finner du vel en del argumenter for og i mot.

Spør du meg, kommer det mest an på hva du driver med, hvis absolutt alt du gjør på din datamskin har støtte for x64, er det jo en viss ytelses gevinst ved og bruke 64bits. For min del venter jeg litt, da jeg syns det er greit og ikke være låst til og måtte bruke det foreløpig litt snevre driver utvalget man får til x64.

 

Alternativt kan du jo innstallere begge deler, og boote fra valgfri x32/x64 etter behov.

Lenke til kommentar
AmdTommy Skrevet 14/08/2005 : 17:41

  da blir det 32 bit  men når jeg trykker reeboot eller turn off så restarter den ikke/ slås av.. den bar står å går men skjermen er svart.. det skjedde etter jeg bytta bios .. 

Dette har jeg sett at har vært en gjenganger i de forskjellige "bios fiksene". Hvis du leser der du laster ned bios står det hva som er endret for hver nye.

 

Og det er diverse problemer med S1 og S3, og det ser ut til når de har "fikset" et problem, har det oppstått et nytt, for det går igjen på flere av biosene.

Eneste jeg kan tenke av løsning er enten en annen bios (Nyeste er ikke alltid lik best, er som sagt selv tilbake på 1006, etter og ha prøvd alle opp tom 1013Beta...)

 

Og i tillegg kan du sjekke i power menyen at du har acpi support- enabled, og susped type skal vel stå S1&S3.

Er ikke helt sikker på hva som er hva av disse S1, S3, men det har med sleep og vente, slå av osv å gjøre. Men du kan jo bare prøve deg litt frem, om ikke noen andre her med mer inngående kunnskap kan utfylle meg litt.

Hadde selv problemer med at den nektet "og gå å legge seg", når jeg brukte dvalemodus. Husker ikke hvilken bios det var.

Lenke til kommentar
AmdTommy Skrevet 14/08/2005 : 17:41

  da blir det 32 bit  men når jeg trykker reeboot eller turn off så restarter den ikke/ slås av.. den bar står å går men skjermen er svart.. det skjedde etter jeg bytta bios .. 

Dette har jeg sett at har vært en gjenganger i de forskjellige "bios fiksene". Hvis du leser der du laster ned bios står det hva som er endret for hver nye.

 

Og det er diverse problemer med S1 og S3, og det ser ut til når de har "fikset" et problem, har det oppstått et nytt, for det går igjen på flere av biosene.

Eneste jeg kan tenke av løsning er enten en annen bios (Nyeste er ikke alltid lik best, er som sagt selv tilbake på 1006, etter og ha prøvd alle opp tom 1013Beta...)

 

Og i tillegg kan du sjekke i power menyen at du har acpi support- enabled, og susped type skal vel stå S1&S3.

Er ikke helt sikker på hva som er hva av disse S1, S3, men det har med sleep og vente, slå av osv å gjøre. Men du kan jo bare prøve deg litt frem, om ikke noen andre her med mer inngående kunnskap kan utfylle meg litt.

Hadde selv problemer med at den nektet "og gå å legge seg", når jeg brukte dvalemodus. Husker ikke hvilken bios det var.

skal prøve nå :D er fornøyd med denne biosen.. men den booter ikke over 2.8 ghz :p

takk for all hjelp da pcp160

:yes:Se her

Lenke til kommentar
skal prøve nå  er fornøyd med denne biosen.. men den booter ikke over 2.8 ghz

takk for all hjelp da pcp160

Se her

Se det ja. Bare hyggelig det.

Det er vel ikke helt uvanelig at det begynner og butte litt for de fleste rundt 2,8Ghz. Skal man over det må det gjerne både skikkelig kjøling og mer V-core til. Og det er jo svært varierende fra hvert enkelt eksemplar av cpu også, hvor langt man kommer. Hos meg har det også vist seg at de fleste bios av en eller annen grunn klokker dårligere enn 1006. Men etter hva jeg har hørt fra andre med Venice, gjelder ikke dette dere.

Lykke til videre med klokkingen :thumbup:

Lenke til kommentar
AmdTommy Skrevet 20/08/2005 : 00:33

  nå fungerer ikke programmer skikkelig lenger.. den bruker lang tid på små opgaver som f.eks å kopiere bilde fra en disk å over til msn.. virus programmet fungerer ikke i det hele tatt :S tror dere min cpu har blitt skada av klokkinga? 

Nei, det tror vi i grunn ikke.

Men det er dog viktig at du tester med superpi, OCCT, Prime eller et eller annet program som belaster cpu 100% i minst en halv time, for og forsikre deg om at temperaturen ikke blir for høy ved klokking. Hvis du bare ser på tempen uten last, og setter deg med en times spill kan det gå galt...

 

Men det jeg tror er mest sannsynelig nå, er heller at du enten har fått virus av noe slag, en driverfeil, eller at noen windows filer har blitt korupte etter misslykket overklokk. Det kan skje, og særlig da hvis man er helt på grensen av hva cpu klarer.

Da er det i så fall greiest og reparer Windows med Win cd'n.

 

Jeg formoder at du har prøvd og restarte noen ganger.

Sjekk også prosesser i oppgavebehandling, og minnebruk.

Lenke til kommentar

Hmm, det høres veldig rart ut, har veldig vondt for og tro at overklokkingen din skal ha skadet noe fysisk, slik at det får utslag i at ting går tregt som du beskriver det. Kan jo selvsagt ikke utelukke noe, men syns det høres lite sannsynelig ut.

 

Men hvis din cpu er en 3500+revE3, er den ikke støttet før fom bios 1007, så du bør prøve med noe nyere enn den 1006 du bruker, men også styre unna 1013.

(den siste bios'en 1013 krever forresten siste NForce drivere FØR man oppdaterer bios, ellers kan man faktisk få nettopp slike problemer som du nevner så jeg, filesystem crash...)

 

Men har du altså innstallert Windows 3 ganger helt fra scratch og da også innstallert chipset drivere, og i så fall hvilken version er det, og med hvilken bios har du gjort innstallasjonene?

 

Innstallerer du XP på Raptor raid0, og i så fall hvor lang tid tar den innstallasjonen, og er det sp2 og xp på samme cd?

Hva slags Raptorer er det forresten du har

 

Har du noe annet tilkoblet, printer, pci kort, eller andre ting kan det være lurt og prøve uten det i. slik at du kun har disken Win skal på, og cd spiller tilkoblet.

Og du bør sjekke i "enhetsbehandling" om du har noen devicer med utropstegn der.

Lenke til kommentar

jeg installerte nyeste chipset drivere FØR jeg bytta bios ja.. kanskje jeg bør få nyere bios da siden jeg har den nye typen venice som kosta 195 kr mer eller no på digitalimpuls. bruker 1006 biosen på alle de 3 gangene jeg installerte windows. er sp2 på samme cd ja (win xp pro sp2). vet ikke hvor lang tid windows installasjonen tar men det er ikke veldig lengem jeg har 74 gig raptorene. å jeg har ikke printer.. enete som er kobla til er mus, keyboard å headset. joystick installerer jeg senere. ikke no galt i device manager heller. tror jeg svarte på alt du spurte om nå.. kanskje ikke så bra men uansett :D takker for hjelp

Lenke til kommentar

He he, ja det var mange spørsmål, men jeg prøver og få et inntrykk av hva problemet kan være, og da er det greit jo mer man VET. ;)

 

Syns du for sikkerhets skyld bør prøve med 1007 eller 1008 eller noe en gang til. Grunnen til at jeg lurer på hvor lang tid innstallasjonen tar, er for og utelukke at det er cpu eller noe som ikke fungerer. Med de 74GB raptorene i raid0, bør vel Win innstallasjonen gå på rundt ca15 min+- (og - tiden du bruker på og skrive navn, land, og serial key) Hvis prosessor, disk kommunikasjon, eller noe annet ikke fungerer skikkelig vil det ta mye lenger tid.

 

Men hvis du nå gir det et forsøk til, oppdaterer til feks 1008, og Kun Win XP og også da innstallerer feks de nest nyeste offesielle NF4 chipset drivere.

Og ikke NOE annet, ingen programmer, ikke Nvidia brannmur, eller antivirus, og ikke nettverkskort, eller lyd kort og ingen disker pci kort osv. Når begynner problemene da, og hvordan arter de seg (hvis det da fortsatt blir problemer)?

 

Får du problemer allerede med en gang Windows er ferdig innstallert?

Lenke til kommentar
AmdTommy Skrevet 22/08/2005 : 19:57

  det funka ikke... 

Ok, AmdTommy, dette begynner jo kanksje og bli en smule off topic i denne tråden, men det er ikke godt og si hvor det hører hjemme. Har fortsatt litt vondt for å tro at det er oc som har ødelagt noe, så fremt du har gjort alt riktig, pci33,33, ikke for varmt osv...

 

Men er fryktelig nyskjerrig på hva som er problemet må jeg innrømme.

Har du altså nå KUN XP innstallert, raid0 over Nforce kontrolleren og en dvd/cd spiller, mus og tastatur og selve innstallasjonen gikk raskt og greit, maskinen booter raskt, men i Windows går alt i sirup?

 

I så fall, hva er prosessor bruken i oppgavebehandling, og hva er minnebruken?

er den treg hele tiden?

Lenke til kommentar

windows å sånnt fungerer normalt.. explorer crasher lettere virker det som .. men f.eks msn avslutter seg selv helt uten videre.. måtte fyre det opp 5 ganger før jeg fikk logga meg inn.. virus programmet blir sirrup også.. kommeri kke inn på det å autoprotect ikonet forsvinner etter oppstart... helt sykt! :(

untitled7cv.jpgS

Endret av AmdTommy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...