Gå til innhold

Varm cpu (p4) | 61grader normalt?


v0lume

Anbefalte innlegg

kjøpte meg coop pc'en, jeg la merke til at det gjennom everest sto at tempen lå på 60 grader, etter litt heftig spilling lå den på over 65grader!!

Jeg syntes dette var fryktelig varmt så bestemte meg for å gjøre noe. Var på lan og de andre hadde selv bygde pc'er, og alle hadde tempraturer på 30-40, mens jeg hadde på 60-65... kjøpte meg to vifter (11db og 37db) jeg fjerna lufte kanalen og satte på 11db vifta oppå den cpu vifta som allerede var der, så hadde nå to 80mm vifter oppå hverandre. Mens 37db vifta satte jeg foran slik at jeg håpa på noe luft gjennomstrømming. Cpu ligger nå på 60-61. og er fremdeles litt missunnelig på mine kamerater som har 30 grader. Søkte på forumet her, og alle sier at "normal temp" er 30-40 grader... og at når du har 60 bør du tenke på bedre kjøling. PC'en er bygd av proffe folk...Har de oversett at den får for høy temp?? KAn jeg bare fortsette med 60 gaders temp?? Andre coop-pc brukere som sliter med høy temp? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å si hva som er "vanlig" temperatur på CPU'er er nokså feil, for dette avhenger av hvilket kabinett du har, hvor mange vifter, romtemperatur osv. Din PC har en Prescott fra Intel, som utgir mer varme enn andre prosessorer. Så 60 grader idle er ikke "unormalt" på en ferdigbygd PC . Men det angående de selvbygde PC'ene til kompisene dine, må du ikke sammenligne med. Når du bygger en PC selv, så har du mulighet til å bestemme kabinett, vifter, CPU-kjøler osv. noe som gjør at tempereaturene kan bli mye lavere enn i en "ferdig" PC. Men hvis dette med temperaturen plager deg, ville jeg gått til anskaffelse av en ny CPU kjøler, og flere vifter i kabinettet...

Endret av ZinnX
Lenke til kommentar

Ja, hvis det er riktig at din pc inneholder en P4 Prescott må du ikke bry deg om "alle" som sier den bør ligge på 30-40 grader. Folk som påstår de har 30 grader load temp på en slik med luftkjøling i vanlig romtemp tror på julenissen.

Ellers er jeg ening med ZinnX, hvis dette plager deg, bør du bytte cpu viften, og/eller få inn enda bedre gjennnomtrekk. Du kan jo også sjekke om det finnes noe mulighet for viftestyring i bios på den (er ikke sikker på om Coop pc'n har noen slik mulighet)

 

Forøvrig er det slik at Prescott begynner og trhottle ved 72 grader, det vil si at den begynner og hoppe over klokkeslag for og kjøle seg selv ned. Når dette inntrer går det naturligvis ut over ytelsen, så noe over 70 grader er lurt og unngå.

Om den ellers er 40 eller 60 grader spiller jo ingen rolle så lenge den er stabil og fin. Unntaket er om du skal klokke, da vil du muligens komme noe lenger ved lavere temperaturer.

Lenke til kommentar
woodno Skrevet 11/08/2005 : 18:44

  knall svart 

tenker jeg bytter om cpu vifta 

Ja, det kan du jo godt gjøre. Men du bør forsikre deg om at det da ikke er noe form for viftestyring som gjør at den du har ikke går for fullt (vet som sagt desverre ikke om din pc har noe sånt, men det er jo litt kjipt og bytte cpu viften hvis det viser seg at den eksisternde ikke gikk på full guffe)

 

Det andre du også kan/bør gjøre er og prøve pc'n uten deksler på. Da kan du få klarhet i om det er tilstrekkelig med gjennomtrekk. Blir den fortsatt for varm for deg da, er det bare og bytte cpu viften. Blir den derimot helt grei uten deksler på, må du ha nye/bedre kabinettvifter. Da vil ny cpu vifte hjelpe minimalt.

Hvis temperaturen inne i kabinettet er 45 grader vil selv den beste cpu vife ikke klare og gi gode temps.

 

Og som sagt, 60 grader er ikke farlig eller veldig unormalt.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...