Gå til innhold

Trenger hjelp beregning av motstand.


Anbefalte innlegg

Jeg har et litte spørsmål angående viftekontroll

Skal lagge meg en Rheobus

kopplingsschema.GIF

T1=LM 317t

R1=300 Ohm

R2=240 Ohm

R3=2,2K Ohm

 

Siden jeg bestiller fra en annen butikk så får jeg bare tak i R3=2K Ohm så jeg lurte på om jeg måtte endre R2 også?

 

På forhånd takk!

 

Sorry at det her er litt noob men det er lenge siden grnd kurs mek

Rheobus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jammen ikke sikker jeg, det er fryktelig lenge siden grnk her også.

Men jeg ville bare ha prøvd jeg altså, såvidt jeg kan se vil det bare innebære at du muligens ikke får senket turtallet like mye, dvs ca 10% mindre. Eventuelt kan du kanskje hive på en 200Ohms motstand inn på R3, da vil du sannsyneligvis få det samme "problemet" men omvendt, du vil mangle ca 10% på max. Eller du kan velge den gyldne middelvei, en 100Ohms inn før R3.

Nå vet jeg ikke hva slags potmeter det er snakk om, log eller lin, men ofte er jo ikke responsen så stor helt i starten og slutten uansett (altså ved 0Ohm/2K2 Ohm) så er ikke så sikker på at det har så mye og si.

Jeg vet for lite om LM317 til og si noe fornuftig om R2, så mitt råd er bare; prøv det! :) (det kan ikke skade noe)

Lenke til kommentar

Se der ja! Jammen har det blitt enkelt og finne ut av slike ting :D

 

Som man da ser bør ideelt sett R2 byttes med en 220Ohm.

Men som jeg nevnte blir det jo ikke akkurat dramatiske forskjeller, du får 11,67V om du bare bruker det du har, litt avhengig av hva slags vifter du har vil det utgjøre minimal forskjell.

 

Men jeg ser en annen ting, det står jo at input voltage på LM317 må være minst 1,5V høyere enn utspenningen. Dette betyr vel at du ikke får dine fulle 12V på viften uansett, om du da har tenk å bruke en psu til og drive dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...