Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc'en rebooter spontant


Anbefalte innlegg

XZCube EX915

Pentium 4 3,0 GHz "Prescott" 90nm (socket 775)

Geforce Aeolus 6600GT (PCIe)

1 Gb Ram (2x 512mb PC3200 DDR)

Har alle nyeste drivere drivere og BIOS

 

Som titelen sier; pc'en rebooter plutselig. Dette har den gjort siden innkjøpet (ca 1/2 år siden). Det er først nå det er blitt irriterende. Etter bare et par minutter med F.E.A.R. eller hvis "Total club manager" minimeres. Det er ikke overoppheting. Pc'en kommer knapt opp i 60 grader, både gpu og cpu.

 

I starten tenkte jeg det var et driverproblem som ville bli rettet med tiden, men jeg begynner å tvile. Har ingen andre pc'er med PCIe i nærheten så jeg har ikke hatt mulighet til å bekrefte eller avkrefte om skjermkortet har skylden.

 

Noen som har hatt lignenende problemer?

All hjelp er velkommen.

 

Takker og bukker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror kanskje jeg vet hva det kan være. Har drevet å fikset min egen pc for ett par år tilbake med noe veldig lignende.

Jeg kjørte memtest på begge brikkene mine og var ikke noe galt der.

Kjørte Prime 95 og fant ut at jeg hadde problemer med at minnet hang litt etter i operasjonene. Det skyldtes at det var for lav voltage på cpu.

 

Satte opp volt på RAM fra 2.5 til 2.7 og CPU fra 1.550 til 1.575 og har ikke hatt ett eneste problem siden.

 

Jeg fikk reboots når jeg kjørte Ghost Recon...og Underground 2. Så var klart noe med at der var masse beregninger(grafikk) inne i bildet.

 

Prøv og si i fra om det funker.

Generelt kan man kjøre prime95 bare for å teste systemet sitt en gang i blandt. Kjører den uten feil i en 6 timer er alt ok

Lenke til kommentar

Status rapport:

 

Vel....eieren av pc'en ble lei av å vente på Memtest86, som til nå hadde tatt 30 timer og var fremdeles ikke ferdig.

 

Den fant feil på en addresse.....om det har noe med rebooten å gjøre vet jeg ikke.

 

Testet ut teorien om mer spenning til ramen. Økte med 0,025 og det kunne virke som det tok lenger tid før den reboota....men det kan ha vært innbilning.

 

Skal prøve og øke mer, men får ikke gjort det før imorra tidlig. Man kan vel ikke ødelegge rammen ved å øke spenningen slik? noen som vet?

 

Takker for all hjelpen

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ok, det er en stund siden jeg har hatt noen innlegg her nå , så jeg tenkte å gi en liten status rapport.

 

Har egentlig ikke kommet noe særlig lenger med problemet det fortsetter å oppstå.

Har nå gått skikkelig gjennom både GPU og CPU en gang til for å finne ut om det virkelig kan være overoppheting. Svaret er fremdels "nei".

 

Men jeg har kommet over en ting som er interessant. I biosen er en funksjon som heter "PEG Force x1 mode". Denne kan man sette til "enabel" eller "disabel". Hvis jeg setter denne til "enabel" så virker det som problemet med at pc'en krasjer, forsvinner, men jeg får en kraftig redusert framerate. Så kraftig at dette egentlig ikke er en akseptabel utvei.

 

Jeg vet egentlig ikke hva denne funskjonen gjør når den er skrudd på, men tipper jeg riktig, reduserer jeg antall lines til PCIe porten ned til 1. Kan problemet da være at en eller flere av linjene er ødelagt på noe vis, og at disse ødelagte linjene ikke blir brukt når jeg presser kortet til å bare bruke én?

 

Er jeg inne på noe, eller er dette helt på jordet?

 

<EDIT>

Finner ikke noen funskjoner i biosen som gir meg mulighet til å endre spenning til cpu

</EDIT>

 

Takker for all hjelp

Endret av Bydal
Lenke til kommentar

 

Men jeg har kommet over en ting som er interessant. I biosen er en funksjon som heter "PEG Force x1 mode". Denne kan man sette til "enabel" eller "disabel". Hvis jeg setter denne til "enabel" så virker det som problemet med at pc'en krasjer, forsvinner, men jeg får en kraftig redusert framerate. Så kraftig at dette egentlig ikke er en akseptabel utvei.

PEG (PCI-Express Graphics) etter hva jeg har lest, er dette en teknologi for å øke GPA og VGA minnegjennomstrømningen... Dette har vell kanskje noe med, hvordan du vil fordele minnet ved mer enn en 1 PCIe grafikkport/kort!?

 

Geddy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...