Gå til innhold

Linux


NyZeta

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Linux nybegynnere bruker gjerne RedHat distribusjonen (siste 7.2). Denne brukes ofte av de mer erfarne også. Mandrake (8.x) er også populær.

 

For de som ikke liker RedHat (og de er det også en del av), så er FreeBSD mye brukt. Denne krever litt mer av brukeren mht installasjon og konfigurasjon, men er jo mer fleksibel. Den er enkel på mange måter også (spesielt kul pakkedistibusjon).

 

Det er egentlig bare å velge en distibusjon, kjøre og feile litt. Det eksisterer mange tutorials og forumer hvor du finner den informasjonen du trenger. Neste gang installerer du kanskje en annen distribusjon.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: fredrio på 2001-11-27 23:51 ]

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har du installert Linux distroen og DNS eller DHCP server ikke følger med er begge disse tingene relativt enkle å installere.

 

DHCP trenger dhcpd (søk på http://www.freshmeat.net)

Du får da sansynligvis en tar-ball (tar.gz) som du pakker ut slik: tar xvzf dhcpdfilnavn.tar.gz

Deretter går du inn i mappen den lagde (cd dhcpd-xxx (trykk tab for filename completion)) og leser INSTALL eller README filen (pico README eller pico INSTALL).

Uten å sjekke vil jeg da tippe du må skrive:

./confiugre

make

make install

(make install som root (su))

 

For DNS server bruker du program pakken "bind" (søk på http://www.freshmeat.net igjenn). Og følger samme rutine.

Lenke til kommentar

fredrio :

 

> For de som ikke liker RedHat (og de er det også en del av),

> så er FreeBSD mye brukt. Denne krever litt mer av brukeren

> mht installasjon og konfigurasjon, men er jo mer fleksibel.

> Den er enkel på mange måter også (spesielt kul

> pakkedistibusjon).

 

Og når ble *BSD Linux? Det er endel poster på dette forumet om FreeBSD, og det er ikke noe feil med OS'et, men det er _ikke_ Linux. Det er heller ikke ekte binær-kompatibelt med Linux(det finnes emulatorer). De fleste vet vel dette, men ikke skriv om *BSD når en person som er fersk spør om Linux.

 

"And now back to the show."

 

Min favoritt er Debian. Det er flere grunner til dette, men hovedgrunner er nok apt og konfigurasjon. Med apt kan du legge inn det du vil med en enkel setning. Du kan oppgradere hele boksen din. Du kan også endre versjon(og distro) med apt. Det er ganske enkelt genialt. Konfigurering i Debian er lagt opp slik at du skal endre konfig-filer selv. Det er faktisk relativt store forskjeller i diverse distroer når det gjelder slikt. Jeg liker ikke RedHat pga. dette, selv om jeg brukte det i ett par år.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-05 20:44, nesquik skrev:

Sant nok.


Men det er jo alltid noe å veie mellom sikkerhet og funksjonalitet.


Den sikkreste serveren som finnes er den serveren som står avskrudd uten strømtilførsel innelåst i et bomberom uten internett.



 

Du glemte å si at bomberommet er nedgravd 5k ned i et fjell og døra er sveiset igjen under 500m med betong. +++++

=)

Lenke til kommentar

Vel,eg lever vel kanskje litt slik:

Ingen ting er sikkert.Det vil alltid vkunne være/oppstå feil p.g.a. mennesker er ikkje feilfrie...

 

Men,ein vil som regel alltid kalkulere med ein viss risiko.Med risiko meiner eg kor stor sansynlighet det er for at noko kommer til å skje(les:gå galt)..

Og i forhold til å skjerpe sikkerheten(om ein veit måter å sikre den på)

 

Eg kan ta eit anna eksempel fra kvardagen:

 

Ein kan få ein forholdsvis god sikkerhet(eventuelt kontroll) i Norge om alt skal låsast og "alt" blir registrert..Da vil sikkerheten være forholdsvis bra..

Men,vi vil da sansynlegvis leve i eit forholdsvis lokket samfunn (vil eg tru)...Men,ein kan ha ein person som kontrollerer ein anna person som kontrollerer ein annan person som kontrollerer ein annan person osv.Men,til slutt må ein stole på på sine medarbeidarar/med mennesker...Om dei bryter tilitten så er alle sikretstiltak "verdiløse"...

 

Denne posten var kanskje litt off topic men,nemner det lika vel sidan noen nemnte sikkerhet v.s funksjonalitet..

 

Vel,når det gjelder kva Linux distro ein skal bruke til server..Så er nok det smak å behag.Noen liker den distroen mens,andre liker enn anna...

Om,ein bruker ein distro ein liker så ser eg ikkje noko poeng i å bytte..

Men,det er mi personlige meining :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...