Gå til innhold

Gentoo vs Slackware

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hey! Hva er deres mening om disse to distroene, satt opp imot hverandre? Jeg har kjørt Slackware en stund nå, men har alltid siklet over Gentoo, men innstalleringen frister ikke så veldig.

Hva er +/- ved å bytte fra slackware til gentoo? Føler jeg har fått et lite grunnlag nå i linux, lært en del osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, absolutt, men det er vel også fordi Slackware ikke har noe pakkesystem innstallert på "forhånd"? Jeg har prøvd "emerde" til slackware, som er en overføring av Portage, til Slackware. Dette var ganske bra, men enda ikke helt komplett og intergrert.

Skrevet

Slackware har eit pakkesystem, også eit verktøy for å hente pakkar frå Slackware-mirrors (slackpkg), men der er det ikkje veldig mange pakkar.

Eg foretrekk å kompilere sjølv (ved bruk av checkinstall såklart).

Skrevet

Dersom du vil ha ein distro der du tek det fulle ansvar for systemet (lite automatisk), der du har full kontroll.

Det vert også sagt at dersom du f.eks brukar SUSE lærar du SUSE, men brukar du Slackware, lærar du GNU/Linux :)

Skrevet

Hmm, Gentoo vs. Slackware.

Den eneste klare fordelen Gentoo har over Slackware er bedre utvalg av pakker. Men, hva skal vi med så mange pakker? ;)

Bedre pakkesystem er vel en ting man kan legge til lista.

Dette har igjen med smak og behag. Jeg foretrekker enkelheten til Slackware, da den gir meg mest flexibilitet.

Ja, absolutt, men det er vel også fordi Slackware ikke har noe pakkesystem innstallert på "forhånd"?

Slackware bruker pkgtools.

kan noen gi meg noen gode grunner til å gå over til slack?

Dette spørs helt hva du vil ha ut av distroen din. Vil du ha full kontroll?, liker du å konfigurere tekstfiler? Da er Slackware noe for deg (ekstra bonus som fart og stabilitet følger med gratis ;) ).

Skrevet

Jeg liker renheten man finner i Slackware. Alt av pakker, programmer, komponenter er 100% generisk. Det er ikke noe tull som folkene bak distroene har tuklet med, alt kommer direkte fra kilden.

Skrevet

Jeg har nå prøvd å innstallere Gentoo Stage 3, og jeg må si det var en opplevelse i seg selv. Jeg prøvde noen ganger før jeg fikk det til, og fulgte LinuxGuidens Gentoo guide veldig nøyaktig, men alikevel,fikk jeg det aldri til å fungere orntlig. Etter å ha lest litt rundt på internett nå, har jeg bestemt meg for å prøve Debian istedet.

Skrevet
Madpenguin.org publiserte nylig denne artikkelen om Slackware:

http://www.madpenguin.org/cms/?m=show&id=4723

Tittelen er "Life Is Good When You're a Slacker".

Den artikkelen var svært god, og viser på en fin måte hvorfor Slackware er et godt valg. De gamle er eldst, tross alt. Det er en grunn til at Slackware er den eldste gjenlevende distroen, og at den fortsatt er levende.

Skrevet

Jeg orket ikke å laste ned Debian, så jeg innstallerte gode gamle slackware igjen. Det er den distroen jeg har hatt mest hell med. Synes den er perfekt til mine behov egentlig.

Men en ting som plager meg, jeg har ikke den seneste kernelen innstallert, bare 2.4 ett eller annet! Jeg vil ha 2.6.12 eller noe i den duren! Hvordan gjør jeg dette?

Skrevet
Jeg orket ikke å laste ned Debian, så jeg innstallerte gode gamle slackware igjen. Det er den distroen jeg har hatt mest hell med. Synes den er perfekt til mine behov egentlig.

Men en ting som plager meg, jeg har ikke den seneste kernelen innstallert, bare 2.4 ett eller annet! Jeg vil ha 2.6.12 eller noe i den duren! Hvordan gjør jeg dette?

Opne Slackware CD2:

Sjekk i:

/testing/packages/linux-2.6.10

Les README.initrd

Anbefalar at du også legg inn "kernel-source"-pakken.

Når du redigerar lilo.conf, ikkje fjern oppføringen av kernel 2.4.

Skrevet

Nå kjører jeg Slackware 10.1 med den nyeste 2.6.12.4-kjernen hentet fra www.kernel.org. Jeg kompilerte kjernen og modulene fra bunnen. Fungerer aldeles strålende.

Skrevet

Gentoo:

- Gentoo har et KNALLBRA pakkesystem.

- Kjempe bra community, lett å få hjelp - både via gentoo's forum, gentoo-wikien og de mangfoldige irc-kanalene.

Man har t.o.m en IRC-klient tilgjengelig med en gang man booter opp stage-cden (før man installerer systemet altså), så sitter dere fast så er det bare å hive frem irssi og mase på #gentoo.

Følger dere handbook'en steg for steg og forstår litt av hva dere gjør, så skal det ikke være mulig å sette seg fast.

Stage 1 og 2 er bare tull. Ikke heng dere opp i 'optimalisering' som tar unødvendig tid.

Bruk heller Jackass!-stagene i så fall som er 'ferdig optimaliserte' med nastye CFLAGS og det hele.

Slackware:

- Stabil og grei distro, ikke noe mer, ikke noe mindre.

Startet selv med slackware og brukte det i et par år, men gikk etter hvert over til gentoo - som er så forbanna mye bedre etter min mening :)

Dette er i hvert fall mine (usaklige?) synspunkter.

Skrevet

hehe, takk for synspunkter og meninger og argumenter.

Selv, venter jeg med å prøve en gang til med gentoo, til 2005.1 versjonen kommer! Da kommer den utstyrt med en beta versjon av den grafiske innstallatøren, som i mine øyne, ser DRIT BRA ut!:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...