Gå til innhold

Routerdistro; ClarkConnect, Smoothwall, FreeBSD?


Anbefalte innlegg

Hei. Har hatt en diskløs router (120Mhz P1, 75Mb RAM, 2x 3Com NIC) i skapet som kjører Gentoo Linux i snart et halvt år. Dette har fungert helt greit, bortsett fra når strømmen går/restarter serveren og det blir et lite herk å få alt til å fungere igjen pga booting over nettverket osv. Har nå fått bestilt et 2,5" til 3,5" IDE adapter så jeg kan bruke en disk fra en gammel laptop, og på den måten fremdeles ha en støysvak router. For installasjonen på disken kunne jeg jo selvfølgelig bare overføre det gamle fra serveren, men tror heller jeg skal prøve meg på en annen distro. Å kompilere pakker selv på en router er både meningsløst, og tar for lang tid :p.

 

Valget står da mellom ClarkConnect, Smoothwall, og FreeBSD. Det frister med CC/SW pga enkelt brukergrensesnitt og mindre å styre med. FreeBSD derimot har jeg hørt så mye om stabilitet osv om, og det høres jo ut som en ideell distro for en router som skal gå og gå og gå uten feil. Må også få satt opp noen form for båndbreddereservering (IP telefon). Hvilken distro bør jeg gå for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden vi snakker om gammel maskinvare her er egentlig FreeBSD 4.11 det mest realistiske valget. Dessverre har 4.11 dårlige muligheter for båndbreddestyring, eneste du kan satse på her er IPFW med dummynet. Jeg bruker nå 4.11 på min P200 gateway, men da med IPFilter som brannmur. Denne mangler båndbreddestyring.

 

FreeBSD 5.4 med PF kunne ha vært et godt valg, men: Det vil først og fremst ta en del timer (jeg vil tippe minst 5 timer på selve kompileringa) å ta en "make world" med jevne mellomrom og det bør gjøres for å f.eks. få sikkerhetsfikser på plass.

 

Blir også litt usikker på hvor bra maskinen vil takle båndbreddestyring med PF. Ytelsen er helt avhengig av regelsett, trafikk og båndbredde så det er vanskelig å si noe på forhånd. Jeg tror det kan gå bra siden du har gode nettverkskort. Har du god tid og noe tålmodighet, så gjør gjerne et forsøk med 5.4. Men herved er du advart :)

 

PF har forøvrig gode muligheter for å reservere båndbredde og er veldig logisk å konfigurere.

 

EDIT: Det var ikke meningen å utelukke Linux her. Kan godt hende at en Linux-distro vil passe bedre men jeg har liten erfaring med Linux som firewall, så det får andre svare på.

Endret av Zenit
Lenke til kommentar

Nei, alle pakker finnes ikke som ferdigkompilerte til FreeBSD. I FreeBSD bruker man hovedsaklig ports og det er her du finner de mest oppdaterte programmene. Binære pakker finnes også, men det er et begrenset utvalg av disse og du kan ikke regne med oppdaterte versjoner. I tillegg håndteres ikke binære pakker noe særlig bra i FreeBSD. Nå er det ikke mye man trenger på en firewall likevel, men du må regne med en del kompilering ved å legge inn ting fra ports.

 

Med 5.4 tenkte jeg på 5.4-RELEASE ja.

 

edit: leif

Endret av Zenit
Lenke til kommentar

2,5" disken bråkte desverre for mye til at jeg kunne ha den i skapet. Har i dag lagt opp ledninger til loftet for telefon, så da flytter jeg hele maskinen + modem opp dit.

 

Zenit: Du nevnte at maskinen kanskje ville bli for treg for avansert QoS. Har en 400Mhz P2 som jeg kan skrape sammen 96Mb RAM til; ville det være lurt å prøve?

Lenke til kommentar

Zenit: Du nevnte at maskinen kanskje ville bli for treg for avansert QoS. Har en 400Mhz P2 som jeg kan skrape sammen 96Mb RAM til; ville det være lurt å prøve?

Ja, men det var med forbehold rundt regler i firewallen, trafikk, etc. Det hørtes egentlig ikke ut som at du har tenkt å gjøre så veldig avanserte saker med boksen, men med tanke på fremtiden får du det mye mer gøy med en 400Mhz maskin og litt minne. jeg har en lignende maskin stående ved siden av meg som skal gjøre jobben med FreeBSD 5.x og PF.

Lenke til kommentar
Edit: En liten presisering: FreeBSD er ikke en distro, men et operativsystem.

Tenkte kanskje FreeBSD var en *BSD distro. Hva er forskjellen mellom OpenBSD, NetBSD, FreeBSD?

 

Har satt opp boksen, og fått det meste til å fungere. Installerte bash og satte det til shell for root og iver. Noen grunn for at jeg ikke burde bruke bash? Default shell'et som fulgte med var kronglete, og hadde ikke den auto-fullfør funksjonen (TAB greia).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...