Gå til innhold

Ikke tilgang til windows partisjon


Anbefalte innlegg

Hey! Jeg har nettop klart å kuke til windows xp, så jeg må nå formatere partisjonen og innstallere det på nytt. Men hvordan klarer jeg dette, uten å ødelegge lilo innstallasjonen, sånn at jeg fortsatt har tilgang til linux?

 

(Overklokka med Nvidia Ntune, da maskinen plutselig skrudde seg av da "tuninga" nesten var ferdig, etter det, har ikke windows virket orntlig)

 

 

EDIT: en annen ting; Jeg ska prøve å få overført noen av filene jeg har på windows partisjonen, over på Linux partisjonen,så det ikke går tapt, men når jeg prøver å gå inn på windows partisjonen fra Linux, får jeg ikke tilgang. Noen nevnte noe om dette før, at jeg skulle legge en linje til i en eller annen fil. Men husker ikke hva jeg skulle legge til, eller hvilken fil!

Endret av Petter3k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du installerar Windows vil den overskrive LILO.

 

Kva for distro brukar du?

 

Når eg må legge inn LILO på nytt, bootar eg Slackware-CD2, der eg får kommandolinje og har tilgang til kommandoen "lilo". Eg mountar root-partisjonen min, og så køyrer eg:

 

lilo -r /mnt/disk

 

LILO reknar då /mnt/disk som sin root.

 

Så dersom du bruker LILO er alt du treng ein bootbar CD der du kan mounte disken din, og køyre lilo-kommandoen.

Lenke til kommentar

en annen ting; Jeg ska prøve å få overført noen av filene jeg har på windows partisjonen, over på Linux partisjonen,så det ikke går tapt, men når jeg prøver å gå inn på windows partisjonen fra Linux, får jeg ikke tilgang. Noen nevnte noe om dette før, at jeg skulle legge en linje til i en eller annen fil. Men husker ikke hva jeg skulle legge til, eller hvilken fil!

Lenke til kommentar
en annen ting; Jeg ska prøve å få overført noen av filene jeg har på windows partisjonen, over på Linux partisjonen,så det ikke går tapt, men når jeg prøver å gå inn på windows partisjonen fra Linux, får jeg ikke tilgang. Noen nevnte noe om dette før, at jeg skulle legge en linje til i en eller annen fil. Men husker ikke hva jeg skulle legge til, eller hvilken fil!

Finn disken i /etc/fstab, og legg til umask=000

 

Slik ser min oppføring ut:

 

/dev/hda1 /mnt/windows ntfs ro,umask=000,nls=utf8 1 0

 

Så umount og mount

Lenke til kommentar

Når jeg skriver lilo, får jeg en feilmelding som sier at filen eller mappen ikke finnes?? Og når jeg skal mounte dev/sda2 i mnt/disk, sier den at mnt/disk ikke finnes:P Så jeg skrev bare mount /dev/sda2, og da fikk jeg ikke no feilmeldinger. Men det er tydeligvis der problemet ligger, at den ikke er mounten riktig, siden den ikke finner lilo.

 

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Når jeg skriver lilo, får jeg en feilmelding som sier at filen eller mappen ikke finnes?? Og når jeg skal mounte dev/sda2 i mnt/disk, sier den at mnt/disk ikke finnes:P Så jeg skrev bare mount /dev/sda2, og da fikk jeg ikke no feilmeldinger. Men det er tydeligvis der problemet ligger, at den ikke er mounten riktig, siden den ikke finner lilo.

 

Noen forslag?

Ja eg har forslag :)

 

Først må du jo lage /mnt/disk-mappa:

 

mkdir -p /mnt/disk

 

Så gløymte eg at du skal køyre lilo-kommandoen frå den mounta disken:

 

/mnt/disk/sbin/lilo -r /mnt/disk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...