Gå til innhold

Anbefaler dere å kjøpe 350D i USA?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte selv fotoapparat fra statene..

Kjøpte via Ebay.com og sparte ca 3k på dette.

Ikke problem å få butikken/selger til å merke pakken som "Gift", samt skrive verdien ned til under 200 kroner som er grensa for mva avgift på gaver.

Kvitteringer m.m fikk jeg dem til å sende utenom som brev :)

Lenke til kommentar

Eneste motforestillingen er vel at du ikke kan traske inn i butikken du har kjøpt det i å klage dersom noe ikke fungerer. Ellers så tror jeg internasjonal garanti er ett år, mens du har 5 års reklamasjonsrett i Norge ih til kjøpsloven (andre får arrestere meg her om jeg tar feil :) )

Lenke til kommentar
Ser jeg sparer rundt 2000 på det. Noen motforestillinger jeg bør vite om før jeg bestemmer meg?

Er det etter du har lagt til 25% mva ?

 

 

Har sett kamera med kit linse til salgs i norge til under 7000,- (tror det var eu model) men om du har funnet det til under 5000,- selv uten mva så kunne jeg godt tenke meg å vite hvilket web sted.

Lenke til kommentar
Ikke problem å få butikken/selger til å merke pakken som "Gift", samt skrive verdien ned til under 200 kroner som er grensa for mva avgift på gaver.

...og blir det borte i Posten, så får du kun igjen 200 kroner. Pakken kan allikevel bli stoppet for kontoll, og ser de et kamera i pakken, så vil de sette i gang full rulle for å innkreve moms fra deg samt straffegebyr. Kan vel straffes på lik linje med svindel... mener å ha hørt noe om det.

 

*Du får kun ett års garanti, og ikke fem års reklamasjonsrett som i Norge

*Ved feil må kameraet sendes tilbake til USA (dyrt, og tar lang tid)

*Du må legge på 25% moms ved innførsel til Norge, for samlet sum inkl. frakt

*I beste fall engelsk bruksanvisning

*Du må få tak i riktig kabel/overgang så du kan bruke laderen her i Norge

*Ingen velvilje/support fra norsk importør

*Innholdet i pakken er ikke nødvendigvis identisk

*Kronglete å ha kontakt med butikk i statene ved problemer/spørsmål

 

I mine øyne er det ikke verdt å bestille fra USA for 2000 kroners fortjeneste.

Lenke til kommentar
Ser jeg sparer rundt 2000 på det. Noen motforestillinger jeg bør vite om før jeg bestemmer meg?

Er det etter du har lagt til 25% mva ?

 

 

Har sett kamera med kit linse til salgs i norge til under 7000,- (tror det var eu model) men om du har funnet det til under 5000,- selv uten mva så kunne jeg godt tenke meg å vite hvilket web sted.

Hus med standardlinse til 7300 var det billigste jeg fant i Norge da jeg tok prissammenligningen. Pris på samme pakke i USA var 5300. Jeg reiser dit neste uke; så jeg trenger ikke tenke på moms, frakt og postgang! :green: Det er internasjonal garanti i ett år, etter det vel... Det er jo et moment det der.

Lenke til kommentar
Jeg reiser dit neste uke; så jeg trenger ikke tenke på moms, frakt og postgang! :green: Det er internasjonal garanti i ett år, etter det vel... Det er jo et moment det der.

Du har lov til å ta med deg varer til en samlet sum av 6000 kroner fra utlandet, uten å fortolle det. Har du med deg mer, må alt fortolles. Og jeg tipper at det ikke blir med bare kameraet.

 

Går du på grønn sone i tollen kan prisen derfor bli 5300 + amerikansk mva, eller 5300+amerikansk mva+norsk mva+straffetoll. Da blir prisen mye høyere enn i Norge... vet faktisk ikke helt sikkert om du får lov til å ta med deg kameraet en gang når det er forsøkt smuglet inn. Går du på rød sone og betaler 5300+amerikansk mva+norsk mva, så er prisen faktisk den samme som i Norge, og du taper fire års sikkerhet mot feil.

 

Du bestemmer selv hva du tør å gjøre, men vær klar over at det er en sjanse for at handelen blir mye dyrere enn antatt om du prøver å smugle kameraet inn i Norge.

Lenke til kommentar

*Kronglete å ha kontakt med butikk i statene ved problemer/spørsmål

Det gjelder også norske nettbutikker.

Men ikke hvis man kjøper i en seriøs butikk :)

 

Og det finnes faktisk greie norske nettbutikker. Det jeg mente med det, var at du kan lett ringe de uten at engelskkunnskapene må være topp, og uten at det koster masse penger. Når det er i samme land som deg, så er det også lettere å få hjelp og support, lettere å sende det til rep. ettersom du forholder deg til en norsk butikk (det er DYRT å sende store ting til USA) og de du snakker med er ikke på andre siden av jordkloden. Det føles tryggere når personen sitter kun få mil unna deg.

Lenke til kommentar

Vil du spare penger så er det ettpar minus som du ser, hovedsaklig med retur ved feil og sende frakt.

 

Det eneste jeg synes er et lite minus er at du får en USA strømadapter, men det finnes overganger og du får sikkert kjøpt en løs Norsk variant her uten å svi for mange hundrelapper.

 

Har alltid kjøpt elektronikk når jeg har vært utenlands uten å ha fått noen problemer hverken med det ene eller det andre.

Lenke til kommentar

*Kronglete å ha kontakt med butikk i statene ved problemer/spørsmål

Det gjelder også norske nettbutikker.

Men ikke hvis man kjøper i en seriøs butikk :)

 

Og det finnes faktisk greie norske nettbutikker. Det jeg mente med det, var at du kan lett ringe de uten at engelskkunnskapene må være topp, og uten at det koster masse penger. Når det er i samme land som deg, så er det også lettere å få hjelp og support, lettere å sende det til rep. ettersom du forholder deg til en norsk butikk (det er DYRT å sende store ting til USA) og de du snakker med er ikke på andre siden av jordkloden. Det føles tryggere når personen sitter kun få mil unna deg.

Det er sikkert riktig at det finnes greie norske nettbutikker.

Men for eks. i en av de største norske nettbutikkene innen foto/data (vil ikke nevne navn da jeg har en sak gående der) må en krangle i ukesvis for og få dem til å følge norsk kjøpslov. Og det selv når verkstedet ikke klare å reparere gjenstanden.

Da er det mye bedre med norske butikker på gata hvor jeg altid har fått ordet opp med en gang.

Lenke til kommentar

Alternative er å kjøpe en Mack Interantional Warranty, dersom du er usikker angående om det er internasjonalt garanti som følger med kameraet.

 

Forøvrig se her for et lignende problemstilling.

 

Sjekket prisen for garanti: 5 år - $90.

 

Det betyr at innsparring med skrumpet inn med ca 600kr...

Endret av Ardie
Lenke til kommentar
Husk at alle prisene som oppgis i USA er uten moms/sales tax. I New York er det 8.5% sales tax. Da blir prisen: ca 5800kr.

det er ikke salestax så lenge det er utenlandskjøp... samme som at hvis man kjøper ting i norge som skal ut av landet, så betaler man ikke moms... (fordi man i teorien skal betale e.v.t. moms i det landet man skal ta det inn i...)

Lenke til kommentar

MrLee,

 

Det stemmer ikke (i hvert i fall ikke i følge B&H. hjemmeside)

Copy og paste fra B&H:

Purchases in our retail and Used Equipment store are subject to an 8.375% local sales tax. This tax is not a VAT, and cannot be recovered by non-USA visitors when you return home.

Lenke til kommentar

Local sales tax er en avgift som må betales når man kjøper over disk i New York og er ikke å regne som moms, altså får man ikke refundert dette når man forlater US og ankommer Norge.

Ved innførsel til Norge må man betale moms av både varens verdi og frakt. Varene er dog fritatt for tollavgift, men det må alikevel betales ett fortollingsgebyr.

 

Har god erfaring med handel fra både B&H og Adorama. Kamerahus og zoom-objektiver handlet jeg konsekvent i Norge, men "faste" objektiver og tilleggsutstyr som filter, stativer, sekker, minnekort, etc er god butikk å kjøpe fra US.

Lenke til kommentar
Har god erfaring med handel fra både B&H og Adorama. Kamerahus og zoom-objektiver handlet jeg konsekvent i Norge, men "faste" objektiver og tilleggsutstyr som filter, stativer, sekker, minnekort, etc er god butikk å kjøpe fra US.

Jeg må si jeg har problem med å finne utenlandske nettbutikker som selger så mye billigere enn norske at det lønner seg. (Forutsetter da et en legger til 25% mva)

 

B&H og Adorama har vel følgende priser på 350D

 

879.95$ -EOS 350D

55.50$ - Ca Frakt (har ikke funnet noe billiger)

----------------------------------

935,45 * 6.6 (kurs $) = 6174,-

 

6174,- Pris i Nok

1543,50 mva

--------------------------

7717,50 Total

--------------------------

(Pluss at en gjerne for en fortollingsgebyr på ca 100,-)

 

 

Dere som handle endel i utenlandske nettbutikker hvilken bruker dere siden det virker som det er litt å tjene på de beste (eller bare kjenner dere ikke de beste norske) ?

Endret av Gathor68
Lenke til kommentar
.... Jeg må si jeg har problem med å finne utenlandske nettbutikker som selger så mye billigere enn norske at det lønner seg. (Forutsetter da et en legger til 25% mva)

 

.... Dere som handle endel i utenlandske nettbutikker hvilken bruker dere siden det virker som det er litt å tjene på de beste (eller bare kjenner dere ikke de beste norske) ?

Nå skal jeg kun svare for meg selv. Som jeg sa:

 

Kamerahus og zoom-objektiver handlet jeg konsekvent i Norge.

Dette av hensyn til garanti/reklamasjon, samt "dårlig" erfaring med zoom-objektiver

(prøvde bl.a 3 utgaver før jeg fant en EF17-40 f/4L jeg var fornøyd med).

 

men "faste" objektiver og tilleggsutstyr som filter, stativer, sekker, minnekort, etc er god butikk å kjøpe fra US.

Nevner noe tilleggsutstyr jeg har kjøpt fra US via postordre:

  • Canon 420EX blitz.
    - Pris Norge: Kr. 2.198,-
    - Pris Adorama: $174.95 x 6,7 x 1,25 = 1465,- (33% billigere).
  • Sto-fen Omnibounce/Diffusers for Canon 420EX.
    - Pris Norge: Kr. 298,-
    - Pris Adorama: $16.95 x 6,7 x 1,25 = 142,- (52% billigere).
  • Lowepro Nova 2 AW Rød.
    - Pris Norge: Kr. 474,-
    - Pris Adorama: $38.95 x 6,7 x 1,25 = 326,- (31% billigere).
  • Canon EF28 f/2.8.
    - Pris Norge: Kr. 1753,-
    - Pris Adorama: $159.95 x 6,7 x 1,25 = 1339,- (23% billigere).
  • Canon BP-511A Orginalt batteri 1390mAh.
    - Pris Norge: ca. Kr. 700,-
    - Pris Adorama: $49.95 x 6,7 x 1,25 = 418,- (40% billigere).
  • Lastolite 5 i 1 Reflektor Skjerm 30"/75cm.
    - Pris Norge: Kr. 895,-
    - Pris Adorama: $59.95 x 6,7 x 1,25 = 502,- (44% billigere).

Bare på de overstående produktene så sparer man Kr. 2100,- (- frakt). Man skal selvfølgelig handle litt for å "tjene" inn frakten, sist jeg handlet så kom frakten på $85.5 (+moms), altså ca. NOK 720,-. Handlet da for ca. $900 eller ca. NOK 7500 og sparte etter frakt ca. Kr. 2500,-

 

De norske prisene over er hentet fra ulike nettbutikker i Norge. Noen vil sikkert finne ennå billigere priser i Norge på noe av utstyret over enn det jeg nevner, men det kommer porto og evnt. oppkrav i tillegg. Og hvis man må handle fra ulike nettbutikker så kommer det porto + oppkrav flere ganger. Adorama eller B&H har stort sett det meste man trenger, og de ettersender fraktfritt det som har blitt i rest. De trekker heller ikke beløpet fra Visa-kortet før varen sendes.

 

Har rimelig oversikt over norske nettbutikker og på kamerahus er det ikke spesielt mye å spare på kjøp fra US, men som sagt på tilleggsutstyr er det en del å hente. Det Digitale Mørkerom AS har veldig gode priser på filter, som absolutt matcher prisene fra Adorama og B&H. Virker nesten som de selv henter fra disse. Norske butikker har god avanse på tilleggsutstyr, men det må de vel ha siden de tjener "lite" på selve kamerahusene.

 

Dette ble nok litt off-topic i forhold til kjøp av 350D... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...