Gå til innhold

Lurer på forskjellene mellom ntsc/pal på et HD cam


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vurderer å ta steget opp i semi pro/pro sjangeren og tenker på å kjøpe sony HDR-FX1E som er et hd kamera. Det jeg lurer på er om jeg kan dra til usa og kjøpe et kamera uten å tenke på pal/ntsc osv. Skal bruke det til en del ekstrem filming osv, og trenger kompatibilitet med premiere pro osv.

 

Det samme gjelder egentlig å kjøpe canon eos d20.

 

Det jeg tenker meg er å ta en dagstur/helgetur til new york og kjøpe videokamera, still kamera, objektiver, osv alt på samme sted, og lure seg unna tollen.

 

på forhånd takk.

 

mvh.

Hans Christian Gulsvik

Endret av Diabloto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke sikkert at det lønner seg å dra hele veien til NY for å kjøpe kameraet. Er ikke helt inne i norske tollregler men jeg tipper at hvis du blir tatt med kameraet i tollen må du nokk betale litte granne mer. Sjekk hva det koster på norske steder og da trenger du heller ikke tenke på Pal/ntsc. :ermm::ermm:

Lenke til kommentar
Det er ikke sikkert at det lønner seg å dra hele veien til NY for å kjøpe kameraet. Er ikke helt inne i norske tollregler men jeg tipper at hvis du blir tatt med kameraet i tollen må du nokk betale litte granne mer. Sjekk hva det koster på norske steder og da trenger du heller ikke tenke på Pal/ntsc. :ermm:  :ermm:

jeg ville ikke kjøpt et ntsc kamera for å bruke det i norge av den enkle grunn at vi bruker pal systemet her.

Endret av Klaussen
Lenke til kommentar

jeg ville ikke kjøpt et ntsc kamera for å bruke det i norge av den enkle grunn at vi bruker pal systemet her.

Vel, jeg har nettopp kjøpt meg et videokamera i USA, sparte et par gode tusenlapper, og kameraet fungerer som kniv i varmt smør her hjemme i Norge også. Ingen nyere tv-apparater har problemer med å vise ntsc, og når man legger video inn på pc'en for videre redigering så har vel ikke dette med pal og ntsc særlig mye å si vel? I hvert fall ikke ifølge to bekjente av meg som har kjøpt kamera i USA og bruker Pinnacle til redigering.

 

Det eneste jeg kan tenke meg er jo dette med kompatibilitet med premiere pro, som trådstarter snakker om. Der skal jeg ikke uttale meg.

 

Men argumentet om å la være å kjøpe ntsc-kamera i USA fordi vi bruker pal her i Norge synes jeg ikke er spesielt godt.

 

Når det gjelder kjøp av fotoapparat og utstyr så er det i hvert fall bare et eneste argument mot kjøp i USA: Garanti. Ellers medfører det absolutt ingen problemer å bruke USA-kjøpt kamera i Norge. Batteriladeren tåler spenning fra 110-240V, og du kan til og med kjøpe en liten strømkabel til 30-40 kroner til denne laderen, og bytte den ut med den amerikanske, så har du "norsk" plugg å stikke i stikkontakten :thumbup:

Lenke til kommentar
..bruker Pinnacle til redigering.

 

Reknar med du meiner Pinnacle Studio 9, men ver venleg å spesifiser dette, ettersom Pinnacle lager andre program enn Studio-serien, som er betre, meir stabile og mindre utskjelte. (Liquid Edition-serien) Det finst dei som ikkje liker denne generaliseringa av Pinnacle.

 

Men tilbake til saken: Kompatibilitet med PPRo er ikkje noko problem, etter som ein kan velge om ein vil nytte PAL eller NTSC når ein lager prosjekt.

 

For meir info om emnet, les den tråden som er sticky i dette forumet. (Videokamera)

Endret av incanus
Lenke til kommentar

 

Men argumentet om å la være å kjøpe ntsc-kamera i USA fordi vi bruker pal her i Norge synes jeg ikke er spesielt godt.

 

nei vel, men det får bli ditt problem. Om du kan garantere folk at de ikke blir plaget mht til kompatibilitet en eller annen gang så vær så god, jeg ville ikke ha gjort det.

 

En annen ting er at ntsc -systemet er teknisk dårligere enn pal.

Lenke til kommentar

 

Men argumentet om å la være å kjøpe ntsc-kamera i USA fordi vi bruker pal her i Norge synes jeg ikke er spesielt godt.

 

nei vel, men det får bli ditt problem. Om du kan garantere folk at de ikke blir plaget mht til kompatibilitet en eller annen gang så vær så god, jeg ville ikke ha gjort det.

 

En annen ting er at ntsc -systemet er teknisk dårligere enn pal.

Ingen skal da tvinge deg til å kjøpe et ntsc-kamera heller...

 

Men ja, jeg kan altså garantere folk at de ikke blir plaget mht kompatibilitet. Særlig nå når det da også er bekreftet at Premiere pro heller ikke vil ha noen problemer med å takle dette. Til trådstarter vil jeg derfor bare si go for it, dersom mangelfull garanti og reklamasjonsrett ikke skremmer deg :thumbup:

 

Og til incanus: Ja, jeg mente Pinnacle Studio, hhv versjon 8 og 9. Så da er det avklart. Skal være mer konkret neste gang, I promise :D

Lenke til kommentar

En annen ting er at ntsc -systemet er teknisk dårligere enn pal.

Ingen skal da tvinge deg til å kjøpe et ntsc-kamera heller...

 

Men ja, jeg kan altså garantere folk at de ikke blir plaget mht kompatibilitet. Særlig nå når det da også er bekreftet at Premiere pro heller ikke vil ha noen problemer med å takle dette. Til trådstarter vil jeg derfor bare si go for it, dersom mangelfull garanti og reklamasjonsrett ikke skremmer deg :thumbup:

 

Og til incanus: Ja, jeg mente Pinnacle Studio, hhv versjon 8 og 9. Så da er det avklart. Skal være mer konkret neste gang, I promise :D

For å gjenta det Klaussen sier... NTSC systemet er dårligere teknisk enn PAL. Hvorfor velge et system som ikke gir optimal bildekvalitet?

 

PAL har høyere oppløsning enn NTSC, mens NTSC har høyere oppdateringsfrekvens (30 bilder mot PALs 25). Men ettersom disse 30 bildene må konverteres til 25 pr. sekund uansett når man skal spille det av i Norge, så ender man opp med samme oppdateringsfrekvens som PAL, men dårligere oppløsning. Hva er vitsen med det?

 

Man får også mindre plass på DV-tapen (60 minutter blir 40 eller noe sånt?) ettersom NTSC lagrer flere bilder pr. sekund. Men som sagt, disse ekstra bildene fjernes jo når man viser det på utstyr kjøpt i Norge.

 

I tillegg vil enhver konverteringsprosess gjøre resultatet dårligere, samt at man ikke er sikret kompatibilitet med alt utstyr.

 

Du får også kun ett års garanti ved kjøp i utlandet (og må sendes dit du kjøpte det ved feil) og mister fem års reklamasjonsrett som du har ved kjøp i Norge. Tollen kan også ta mesteparten (om ikke alt) du tjente på å kjøpe ditt dårligere kamera i USA.

 

Personlig ser jeg alt for mange ulemper med å velge NTSC fremfor PAL, at jeg vil på det sterkeste fraråde dette.

Lenke til kommentar

For å gjenta det Klaussen sier... NTSC systemet er dårligere teknisk enn PAL. Hvorfor velge et system som ikke gir optimal bildekvalitet?

 

Fordi det er mange tusen kroner billigere. Dersom prisen var lik ville det selvsagt ikke vært noe poeng i det.

 

PAL har høyere oppløsning enn NTSC, mens NTSC har høyere oppdateringsfrekvens (30 bilder mot PALs 25). Men ettersom disse 30 bildene må konverteres til 25 pr. sekund uansett når man skal spille det av i Norge, så ender man opp med samme oppdateringsfrekvens som PAL, men dårligere oppløsning. Hva er vitsen med det?

 

Nok en gang, poenget er ikke å kjøpe et ntsc-kamera fordi det er bedre enn et pal-kamera, men fordi det er mange tusen kroner billigere.

 

Man får også mindre plass på DV-tapen (60 minutter blir 40 eller noe sånt?) ettersom NTSC lagrer flere bilder pr. sekund. Men som sagt, disse ekstra bildene fjernes jo når man viser det på utstyr kjøpt i Norge.

 

Nå vet jeg ikke hvor du har dette fra, men jeg har da vitterlig fått oppgitt på displayet ca. 62 minutters tilgjengelig opptakstid på dv-tapene jeg har satt inn i mitt ntsc-kamera (60-minutters taper da, selvsagt). Har stort sett fylt disse opp til rundt 60 minutter.

 

 

I tillegg vil enhver konverteringsprosess gjøre resultatet dårligere, samt at man ikke er sikret kompatibilitet med alt utstyr.

 

Vel, kompatibiliteten har jeg altså garantert for i mitt forrige innlegg, hehe :D Men seriøst, dette skal absolutt ikke være noe problem i vår moderne tidsalder. Hvorvidt eventuelle konverteringsprosesser fører til synlig dårligere kvalitet skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har peiling på denslags.

 

Du får også kun ett års garanti ved kjøp i utlandet (og må sendes dit du kjøpte det ved feil) og mister fem års reklamasjonsrett som du har ved kjøp i Norge. Tollen kan også ta mesteparten (om ikke alt) du tjente på å kjøpe ditt dårligere kamera i USA.

 

Hehe. Poenget med å reise til NY og kjøpe kamera og utstyr er vel nettopp å slippe merverdiavgift, ikke toll, på dette "dårligere" amerikanske kameraet (egentlig utrolig at amerikanerne selv overlever med dette dårlige utstyret sitt når jeg tenker meg om, er det ikke???). Men, som det er nevnt et par ganger før også, garantien er dårligere/vanskeligere å benytte seg av, og du har ingen reklamasjonsrett på et kamera kjøpt "over there". Spørsmålet er om prisforskjeller på mange tusen kroner - eller eventuelt en "gratis" langweekend i NY som trådstarter legger opp til - veier opp for dette, og det er det vel opp til trådstarter selv å finne ut av. I mitt tilfelle veide det absolutt opp for det, selv om jeg kjøpte et billig kamera og "bare" sparte ca. 2500 kroner :yes:

Lenke til kommentar
Hehe. Poenget med å reise til NY og kjøpe kamera og utstyr er vel nettopp å slippe merverdiavgift, ikke toll, på dette "dårligere" amerikanske kameraet (egentlig utrolig at amerikanerne selv overlever med dette dårlige utstyret sitt når jeg tenker meg om, er det ikke???

hvis du hører på hva Afseth sier så blir kvaliteten dårligere ved avspilling på f.eks en pal tv, så at amerikanerne har dårlig utstyr blir helt feil å si.

 

Hvordan blir det hvis jeg skal lage en dvd av en ntsc -video, og spille det av på en spiller her i Norge? Vil det ha noe å si?

Lenke til kommentar
Fordi det er mange tusen kroner billigere. Dersom prisen var lik ville det selvsagt ikke vært noe poeng i det.

Det er ikke sikkert det blir billigere om man blir stoppet i tollen. Det kan i verste fall bli dyrere når man legger til moms og bot for å ikke gått gjennom på rød sone.

 

Nok en gang, poenget er ikke å kjøpe et ntsc-kamera fordi det er bedre enn et pal-kamera, men fordi det er mange tusen kroner billigere.

Igjen, se mitt forrige svar. Og jeg vil gjerne være sikret best mulig kvalitet, når selv PAL oppløsningen i mine øyne har for dårlig oppløsning. Da godtar jeg ikke ENDA dårligere oppløsning fra et NTSC kamera.

 

Nå vet jeg ikke hvor du har dette fra, men jeg har da vitterlig fått oppgitt på displayet ca. 62 minutters tilgjengelig opptakstid på dv-tapene jeg har satt inn i mitt ntsc-kamera (60-minutters taper da, selvsagt). Har stort sett fylt disse opp til rundt 60 minutter.

My mistake. Det er VHS taper dette skjer på.

 

Vel, kompatibiliteten har jeg altså garantert for i mitt forrige innlegg, hehe  :D  Men seriøst, dette skal absolutt ikke være noe problem i vår moderne tidsalder.

Det er ikke så alt for sikkert. Vi får ofte inn NTSC taper der jeg jobber, med spørsmål om de kan konverteres til PAL da vi har spesialutstyr for dette. Og skal du en gang vise noe på en billig TV som kun støtter PAL, så har du et problem. Det er også en ulempe at du ikke kan spille av dine DV-taper på et PAL kamera. Du er med andre ord låst til kun ditt kamera, og går det i stykker, må du importere et nytt NTSC kamera fra statene for å få spilt av dine taper.

 

Hvorvidt eventuelle konverteringsprosesser fører til synlig dårligere kvalitet skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har peiling på denslags.

Mange billigere amerikanske tv-shows har brukt en semiprofesjonell konverteringsprosess fra NTSC til PAL. Resultatet blir blasse kontrastløse bilder med dårlig oppløsning. Dyrere show/serier bruker enten en avansert konvertering, eller utgangspunktet er skutt på film og konvertert direkte derfra til PAL (populære program som f.eks Friends er faktisk skutt på 35mm film) slik at resultatet blir bra. Har selv prøvd å konvertere NTSC til PAL i Adobe Premiere, og resultatet ble horribelt dårlig... men det finnes sikkert spesialprogram som fikser dette på en bedre måte.

 

Hehe. Poenget med å reise til NY og kjøpe kamera og utstyr er vel nettopp å slippe merverdiavgift, ikke toll, på dette "dårligere" amerikanske kameraet
Som sagt har man ingen garanti for at man ikke blir stoppet i tollen. Typisk om man blir det akkurat den gangen man har tenkt å smugle et dyrt kamera inn i landet. Da må man betale moms (25%) muligens en tollavgift og bot for å ha prøvd å smugle det inn. Moms er du pliktig å betale på alt du har kjøpt i utlandet over 6000 kroner (samlet verdi på alt du har kjøpt).

 

(egentlig utrolig at amerikanerne selv overlever med dette dårlige utstyret sitt når jeg tenker meg om, er det ikke???).

Amerikanernes dårlige oppløsning veies til en viss grad opp av høyere oppdateringsfrekvens (60hz/30bs mot PAL 50hz/25bs). Denne forbedrede oppdateringsfrekvensen blir satt ned til PAL standard på norsk utstyr, men ingenting kan øke den reelle oppløsningen. Derfor er NTSC spilt av i USA omtrent på linje med PAL, men NTSC spilt av på norsk/europeisk utstyr blir dårligere enn PAL spilt av på norsk utstyr.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har akkurat endret emne til pal/ntsc på et hd cam, og det var disse forskjellen jeg ville spørre om. Finnes de?

For hvis de forskjellene ikke finnes, kan man fort spare mange mange penger på å kjøpe sony fxp1r(tror det var det det hette) i f.eks. NY.

 

HD(high-definiton)

Lenke til kommentar

Ja, underlig hvordan en tråd utvikler seg når første som svarer glemmer den biiiiiiiiittelille detaljen som var HD.

 

Her er noen ting jeg fant på google:

 

HD is neither PAL nor NTSC, it is HD. It is a format in and of its own self.

 

Any HDTV set should play any HD content, so any HD set should be able to play 50i or 60i or whatever. Any HD set should be able to play 720p or 1080i as well.

 

It should not matter which camera or deck you buy, that is correct. Your America/Malaysia thinking is correct.

 

However, if you're talking about the Sony FX1, that camera is dual-format: it is HDV but it is also DV. So you might want to get the right DV model for your territory so that the DV functionality is still useful to you.

 

Also, if you're looking at down-rezzing to standard video, the format of choice will be influenced by where you're releasing your video. For example, if you're shooting HD but intending to release on PAL, then 1080/50i would be the better choice over 1080/60i.

 

If you're shooting HD and staying exclusively in HD, then these PAL/NTSC down-rezzing concerns become irrelevant.

 

Just to reinforce what Barry says:

 

1) HD comes in several resolutions (720, 1080, etc)

 

2) HD also comes in several framerates (30p, 50i, 60i, etc)

 

Played on an HD monitor, none of these combinations should prove a problem.

 

However, you may wish at times to covert footage to SD. Any of the resolutions will be fine for downsizing to 480 (NTSC) or 576 (PAL) vertical pixels.

 

But it will be more straightfoward, and better quality, to be able maintain framerate at 50i (for PAL) or 60i (for NTSC), rather than having to convert from one to the other during the downrez.

 

I've used the PAL version of the FX1E here in the USA, and because its frame rate is 50i instead of 60i, it will not play on an NTSC-only HDTV. Now, several HDTVs and many HD monitors accept input from both NTSC HD and PAL HD, but you should check yours first.

 

I repeat: I have tried hooking a PAL camera up to my Toshiba 55" NTSC HDTV and the signals were not compatible. Even the FX1E manual stated that I needed a PAL TV, so this is not a shock.

 

That said, the PAL version's gonna be more cinematic (50i ~25 frames is closer to the 24 we all seek), so if you can work with it, you won't regret it...

 

Tror det skulle avgjøre det meste??

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Ja, da koker jo alt ned til følgende sitat:

 

However, if you're talking about the Sony FX1, that camera is dual-format: it is HDV but it is also DV. So you might want to get the right DV model for your territory so that the DV functionality is still useful to you.

 

Er DV funksjonalitet viktig? (greit hvis man skal overføre og redigere på en datamaskin?, samt at tapekostnadene vil bli mindre?).

Lenke til kommentar

HDV-kamera bruker vel vanlege DV-taper uansett. Noko som vart gjort for å halde kostnadane nede, då ein kunne bruke store deler av den allereie eksisterande mekanikken, og sleppe å designe noko nytt.

 

Det å kunne filme i DV, er kanskje ikkje det viktigast om ein har eit redigeringsprogram som kan takle HDV utan store problem. Men spørsmålet ein må stille seg i dag, er kor viktig det er med HD i det heile. Det er vel ikkje so mange i Europa som har HD TVar, og HD DVD/BlueRay er ikkje komen på marknaden. So om ein vil distribuere filmen, so vil det i mange tilfelle seie vanleg DVD, som har SD (Standard Definition), slik som vanleg DV.

Lenke til kommentar
Men spørsmålet ein må stille seg i dag, er kor viktig det er med HD i det heile.

Det første jeg ville si er at det må da være viktigere å se fremover enn å kjøpe seg inn i fortiden. Særlig akkurat nå hvor HD blomstrer. For ett eller to år siden ville jeg vært enig.

 

Men det mest avgjørende er at selv om man har output i SD, så vil HD gi et bilde med mer data for post produksjon. Bilde stabilisering, croping osv... Og når man endag har en kunde som vil ha HD så..presto..er kamera der.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...