Gå til innhold

formatrere 1disk til linux\win og 2. til fat32

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

hei, jeg har to hardisker nå, begge har NTFS filsystem. disk 1 er system disk på 120gigabyte og disk 2 er opbbevaringsplass form bilder, filmer o.l.

nå vil jeg teste linux, men vil ikke gi heltr slipp på windows, derfor vil jeg ha både windows, og linux på disk 1, og fortsatt bruke disk 2 som lagringsplass. Men, som sagt har disk 2 også NTFS filsystem, og derfor kan ikke linux se denne partisjonen.

det betyr at jeg må formatere begge diskene, og spørmålet er, hvordan gjør jeg det på safest mulig måte, det er veldig viktig at spesielt bildene ikke går tapt.

bør jeg, slette alt på disk 1 for hånd, og dra alle de viktige filene fra disk 2 over? og så formatere disk 2 til FAT32, så dra de tilbake igjen og derretter innstallere windows og linux på hver sin partisjon på disk 1?

ELLER. bør jeg først førmatere, partisjonere og innstallere windows og linux på disk 1, der-etter dra filene fra disk 2 over og så formatere disk 2? og der etter dra dem tilbake?

litt komplisert kanskje, men jeg har ingen eksterne hardisker e.l. ikke engang dvd-brenner, så jeg kan brenne ut alle bildene, eneste jeg har er 4x cd-brenner.

takker for alle svar :)

ett spørsmål til, funker adobe photoshop i linux?

EDIT: SMTP - NTFS, lett å forveksle :/

Endret av norma_saw
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reknar med du meiner NTFS og ikkje SMTP :p

Kan du ikkje ta alt du vil ta vare på på disk2, over på disk 1. Så formaterar du disk 2 i FAT32. Deretter legg du over det du tok vare på frå disk 2, til disk 2, som no har FAT32.

Då reknar eg med du har alt du treng på disk 2.

Så kan installere Windows på disk 1. I installasjonsprogrammet slettar du partisjonen som er på disk 1, og lagar ein ny på som mange GB som du vil Windows skal ha (sidan du bruker disk 2 som lagring treng vel ikkje mykje?). Resten lar du stå som upartisjonert plass.

Når du så legg inn ein GNU/Linux-distro, vel den legge seg på den upartisjonerte plassen du lot stå att på disk 1.

Skrevet
ahh, selvfølgelig, NTFS :p OT:hva var smtp igjen?

dette er idiotsikkert?? hvor stor er sjangsen for att data vil gå tapt?

Kvifor skulle det ikkje gå?

Når du kopierar data over frå disk 2 til disk 1 før du set i gang, ligg jo dataene dine tryg på disk 1, eller kva?

SMTP - Simple Mail Transfer Protocol. Protokollen som vert brukt når mail vert overført rundt om i verden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...