Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger råd ang. 8 PC-er i nett.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal koble opp 8 stk PC-er for et lite kontor. Alle PC-er skal være koblet til internett. Utover det er det ingen krav. PC-ene trenger ikke være koblet sammen på noen måte. Spørsmålet mitt er om det er tilstrekkelig å bruke en 8 kanals switch til denne oppgaven. Kjøre den innebygde Windows Firewall på hver maskin og evt. Virus/Orm-stopper (F.eks. Norton AV).

 

Dersom dere nettverksguruer fnyser av denne løsningen her - hvilken løsning bør jeg gå for? Som sagt er kanskje eneste krav at alle PC-er skal være koblet til internett.

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke tilkobling har du til internett? Du trenger i tillegg til en switch en router om du skal på bredbånd. Men løsningen er helt grei den, men det er bortkastet med brannmur på hver eneste pc om du kjører en NAT router ut mot internett.

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar

Anntar at alle skall bruke samme abonomanget :)

Du trenger då ein ruter og ein 12 porter switch. Enkelte internettleverandører, slik som ngt, leverer ein ruter istadenfor eit xdsl modem. Isåfal trenger du ikkje å kjøpe ein egen ruter.

 

Viss det er ei treig linje, og det er ein del trafikk til dei 8 maskinane, så kan det og være fordelaktig med ein proxy server.

 

(ein 8 ports switch vert for liten. du trenger minst ein port for kvar maskin + ein til ruteren)

Lenke til kommentar

Okey takk..

 

Jeg skjønner da at jeg må sette en router opp før denne 12 porters switchen. Denne kjører NAT, eyh?

 

Er det streit å sette opp - blir det mye knotting for å få det til? Jeg har drevet meget lite med konfigurering av routere. Er det noe spesielt jeg bør tenke på? Jeg tenker jeg skal ha en slik SHDSL linje fra BKK

 

http://www.bkk.no/servlet/se.ementor.econg...a.language.id=2

 

Hva står SHDSL for? H'en liksom? Hmm.

 

Det står at det følger med en router med brannmur funksjonalitet. Kan jeg da komble en 12 porters switch til denne routeren her og vips så er alle mann på nett og ting er bare fryd og glede?

Lenke til kommentar

 

Det står at det følger med en router med brannmur funksjonalitet. Kan jeg da komble en 12 porters switch til denne routeren her og vips så er alle mann på nett og ting er bare fryd og glede?

Jupp, dersom pc'ene i nettverket ditt ikke skal "snakke sammen" eller dele noen tjenester eller filer, er det bare tut og kjør....

 

Skal dere virkelig ikke dele printer(e) engang?

Lenke til kommentar

 

Det står at det følger med en router med brannmur funksjonalitet. Kan jeg da komble en 12 porters switch til denne routeren her og vips så er alle mann på nett og ting er bare fryd og glede?

Jupp, dersom pc'ene i nettverket ditt ikke skal "snakke sammen" eller dele noen tjenester eller filer, er det bare tut og kjør....

 

Skal dere virkelig ikke dele printer(e) engang?

Hva mener du?

Klart PCene kan snakke sammen, til det trengs kun en switch (og statisk IP eller DHCP-server på en av maskinene).

Med ruter i tillegg har han internettilgang, så hva er problemet?

Lenke til kommentar

 

Det står at det følger med en router med brannmur funksjonalitet. Kan jeg da komble en 12 porters switch til denne routeren her og vips så er alle mann på nett og ting er bare fryd og glede?

Jupp, dersom pc'ene i nettverket ditt ikke skal "snakke sammen" eller dele noen tjenester eller filer, er det bare tut og kjør....

 

Skal dere virkelig ikke dele printer(e) engang?

Hva mener du?

Klart PCene kan snakke sammen, til det trengs kun en switch (og statisk IP eller DHCP-server på en av maskinene).

Med ruter i tillegg har han internettilgang, så hva er problemet?

Klart de kan snakke sammen dersom switchen står som DHCP server, det var ikke det som var poenget :-)

Lenke til kommentar

Først av alt: En switch kan ikke være DHCP-server, den skyfler bare pakker til og fra MAC-adresser.

 

På Aughiis spørsmål:

Kan jeg da komble en 12 porters switch til denne routeren her og vips så er alle mann på nett og ting er bare fryd og glede?

svarte du:

dersom pc'ene i nettverket ditt ikke skal "snakke sammen" eller dele noen tjenester eller filer, er det bare tut og kjør....

Hva mener du med det, og hva var da ditt poeng?

 

Hva er det han ikke skulle få til med å gjøre det på denne måten?

Lenke til kommentar

I og med at det følger med router m/brannmur er det bare en switch som skal til for å få PCene på nett. Til "vanlig" bruk trenger du ikke gjøre noe med konfig. på routeren. Regner med at routeren de leverer har maks 4 porter. Du kobler ganske enkelt en switch til en lan-port på routeren. Routeren har antakelig DHCP-server som sørger for automatisk konfig. av IP-adresse på PCene.

 

Proxy-server tror jeg ikke du skal gi deg i kast med. Poenget med proxy er at nettsider/filer lagres på serveren når noen laster de ned, hvis så en annen bruker ønsker å laste ned samme sider/filer hentes de fra proxy-server i stedet for å belaste internettlinja. Med bare 8 brukere vil jeg tro at nytten av proxy-server er begrenset, med mindre alle sammen til stadig er inne på de samme sidene. Hvis det er snakk om at flere laster ned samme store filer er det kanskje bedre å få ordnet en enkel filserver eller i det minste fildeling på PCene.

 

Du trenger strengt tatt ikke brannmur på PCene i og med at det er brannmur i routeren, men brannmuren i routeren hjelper lite hvis en av brukerne klarer å få infisert PCen sin med et virus/trojaner via mail eller en tvilsom webside (som så kan spre seg i lokalnettet). Du bør i hvertfall passe på at alle PCene er oppdatert med siste servicepack og kjører automatisk oppdatering/installasjon av sikkerhetsoppdateringer. Likeså bør du sørge for at alle har antivirus med automatisk oppdatering.

 

Når det gjelder printerdeling kan du velge om du vil installere og dele ut printer(e) fra en av PCene. Ulempen er selvfølgelig at PCen må stå på for at dette skal funke og at brukeren kan oppleve noe treghet når andre skriver ut via PCen. Fordelen er at (så fremt dere bruker samme OS-versjon) er enkelt å koble seg opp mot skriveren og at driveren installeres "automatisk" når du kobler deg til printeren første gang. Skriveren kan være koblet til PCen direkte med USB/parallell eller via nettverket. Hvis du har en nettverksskriver (med nettverkskort eller printserver a-la HP JetDirect) kan du alternativt installere den på hver enkelt PC.

 

Alt i alt tror jeg kanskje jeg ville satt opp en liten server med tanke på fildeling/printerdeling og muligheter for backup, sentralisert oppdatering av antivirus osv.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Først av alt: En switch kan ikke være DHCP-server, den skyfler bare pakker til og fra MAC-adresser.

 

På Aughiis spørsmål:

Kan jeg da komble en 12 porters switch til denne routeren her og vips så er alle mann på nett og ting er bare fryd og glede?

svarte du:

dersom pc'ene i nettverket ditt ikke skal "snakke sammen" eller dele noen tjenester eller filer, er det bare tut og kjør....

Hva mener du med det, og hva var da ditt poeng?

 

Hva er det han ikke skulle få til med å gjøre det på denne måten?

Skal vi se.....

 

Switchen er ikke DHCP server, det har du selvfølgelig helt rett i.

 

Mitt poeng tidligere i tråden var at dersom trådstarter bare var ute etter å dele ut internett til de som koblet seg på, så er det bare å hekte på switchen og koble pc'ene til denne.

 

MEN, dersom du skal gjøre noe mer (for eksempel fil og/eller printdeling) så vil dette kreve litt mere innstillinger. Begge disse funksjonene må aktiveres på den pc'en som skal tilby tjenesten, og de pc'ene som skal benytte den må konfigureres tilsvarende.

Utover det kommer også evt problematikk rundt brannmur på hver enkelt pc (som trådstarter sier at de benytter) og evt annen programvare som blokkerer tilgang til maskinen utenifra. Tilgangskontroll og backup er jo to andre ord som kanskje også burde vurderes.

 

Poenget mitt var som sagt ikke at det var noe man ikke kunne få til med denne metoden, men at det kan kreve litt mere arbeid enn bare en ren nettilgang. (som Pengu viser i sin post)

Lenke til kommentar

har ikke lest så mye men mitt forslag

 

internett

l

*bsd/linux printerserver/filserver/brannmur/router etc

l

switch

l

pcene med f.eks. nod32

 

men jeg er uheldigvis ingen nettverksguru men dette burde nok funke. Serveren trenger ikke være en pc med fire Xeon 3.2ghz prosessorer, men skal du ha mye på den er det kjekt med 2ghz (kommer ann på hva du skal og budsjett), 512mb ram og raid0 i tilfelle noe går galt, evt backup slik at den er kjapt oppe igjen (helst begge), en ups til server og switch i tilfellet sikringen går er også kjekt.

 

Fordelen er at den kan brukes til alt mulig rart, noe som er veldig greit. F.eks. en intern webside med meldinger

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar
har ikke lest så mye men mitt forslag

 

internett

l

*bsd/linux printerserver/filserver/brannmur/router etc

l

switch

l

pcene med f.eks. nod32

 

Hvis du hadde lest litt hadde du funnet ut at de allerede har brannmur/router inkludert i SHDSL-abonnementet. :yes:

 

Nå ser det ikke ut som om de i det hele tatt har tenkt på om de trenger en server, så det er litt vanskelig komme med konkrete anbefalinger.

 

Om han evt. skal velge bsd/linux eller MS på server kommer jo litt an på kompetansen hans/deres og hvor mye tid han/de vil bruke. Dersom de ikke har peiling på bsd/linux er det litt mer knot å komme i gang, men så er det jo "gratis" i utgangspunktet.

 

Windows SBS 2003 hvor det følger med mail (Exchange og Outlook) og internweb (SharePoint + FrontPage) koster vel. ca. 10 lapper (med ekstra klientlisenser siden det bare følger med 5 til SBS). Det følger også med SQL-server, ISA-server.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...