Gå til innhold

Problem med installajon av linux på bærbar pc


Anbefalte innlegg

Jeg har en bærbar pc av typen 1557 laget av PSData (tror det var en 1557 p eller noe) for ca ett år siden. Og nå nettop har jeg prøvd å installere diverse linux versjoner på den. Jeg har prøvd børe å installere linux og kjøre det fra en live cd, men begge gangene møter jeg på samme problem. Hver gang jeg prøver møter jeg bare en svart skjerm og cd-en slutter å spinne ca 30 sekunder etterpå. Linux ser ut til å laste fint, først kommer jeg til boot menyen, så kjører den diverse dos-kommandoer, men før jeg kommer til installasjon, eller inn i linux (på live cd) blir bare skjermen svart og cd-en stopper.

 

Er det noen som har vært borti dette problemet før og har en løsning? Jeg tipper det er et hardware problem siden dvd-brenneren ikke har vært helt i vater siden jeg fikk en feil med rammen min for ca ett år siden. Men det hadde vært litt dumt å bytte den ut hvis det skal bare en liten bios endring for å få det til å virke.

 

Jeg har prøvd Fedora Core 4 og Ubuntu live cd.

Endret av LV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke si at jeg noen sinne har opplevd et lignende problem med verken linux eller bsd på laptop. Ikke har jeg noe erfaring med ubuntu eller fc4 heller. Har ikke noe annet forslag enn at du prøver en live-cd med anntatt bedre auto-konfigurering av hardware feks knoppix eller mepis

Lenke til kommentar

Jeg har en 1557GLS-laptop, og den kjører jeg selvfølgelig kun GNU/Linux på. Jeg har hatt flere distroer installert på den, men for øyeblikket kjører jeg dual boot med Arch og Ubuntu. Alt fungerer knirkefritt.

 

Jeg får svart skjerm når jeg booter Ubuntu-CD'en, men dersom du blar igjennom listene med forslag til boot-parametere, ser du at det er foreslått å bruke vga=771 dersom dette skjer. Når jeg gjør det, fungerer alt fint.

Lenke til kommentar

Takk for tipset! Det funket some bare det! :thumbup:

 

Men etter mye, MYE om og men tror jeg at jeg dropper FC4 og prøver en Ubuntu installasjon. Dumme FC4 klarte ikke å opprette trødløs nettverket av seg selv, og etter å ha prøvd å fått det til å virke i flere timer, fant jeg ut at det sikkert ville tatt mindre tid å bare laste ned ubuntu og starte på nytt. Ubuntu live fant dette uten å prøve engang, så jeg håper det samme gjelder for installasjons versjonen. Igjen takk for tipset. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...