Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Datamaskin fryser og slår seg av


Anbefalte innlegg

Datamaskinen min har en lei tendens til å fryse, og deretter slå seg av. Det begynte i dag. Jeg antar at datamaskinen fryser fordi harddisken, under arbeid slår seg av, og deretter fort på igjen. Dette har den også gjort tidligere, en sjelden gang, men jeg har antatt at dette har hatt en sammenheng med strømstyringen.

 

Ved siste frys slo disken seg av-og-på 3-4 ganger. Når jeg så slo på datamaskinen igjen, fikk jeg problemer med skjermkortet. Første gangen, nektet datamaskinen for at skjermkortet var på, andre gangen rappoterte ATI-biosen om at kortet ikke hadde nok strøm.

 

Først antok jeg at problemet var skjermkortet, men etter at jeg den siste gangen hørte at harddisken gikk av-og-på 3-4 ganger, antok jeg at dette var grunnen. Betyr dette at disken er i ferd med å bli defekt? Er dette noe jeg kan reparere selv? Er det f.eks. en instilling i BIOS som får denne til å gå av og på (jeg har selvsagt slått av strømstyring av harddisker). Jeg kan imidlertid bruke hoveddisken uten problemer.

 

Dere trenger ikke å advare meg mot datatap, fordi disken er kun for testing.

 

Dette tror jeg ikke er grunnen og hvorfor:

* Lite strøm. Datamaskinen har mer enn nok strøm, og jeg har aldri tidligere hatt problemer med lite strøm.

* Varme. Harddisken er ikke spesielt varm, og jeg har godt med ventilasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk her om du har nok effekt til systemet. Strømforsyningen bør ikke bruke mer enn 80% av maks kapasitet, og du bør ha en sikkerhetsmargin på helst 30%. Da er du iallfall på den sikre siden.

 

EDIT: effekt er vel mer riktig å si..

Endret av gunnard
Lenke til kommentar

Dette var raske konklusjoner. Kan dere utdype hvorfor dere tror dette?

 

Jeg understreker at jeg ikke har problemer med hoveddisken min. Det vil si, datamaskinen fryser ikke når jeg bruker den vanlig harddisken.

 

(Grunnen til at jeg i det hele tatt spør er om min konklusjon er korrekt, og om det eventuelt er noe jeg kan gjøre).

 

Edit: Konklusjoner

Endret av RolfOve
Lenke til kommentar

Slå av maskinen og sjekk at strøm pluggen til harddisken som eventuelt slår seg av sitter godt i og det ikke er noen press på pluggen. Press menes at ingen andre kabler ligger borti slik at strømmen til harddisken brytes på og av.

Hvis du har noen ledige strøm plugger så prøv og bruk den for å se om det hjelper.

Endret av Gforce
Lenke til kommentar
Slå av maskinen og sjekk at strøm pluggen til harddisken som eventuelt slår seg av sitter godt i og det ikke er noen press på pluggen. Press menes at ingen andre kabler ligger borti slik at strømmen til harddisken brytes på og av.

Hvis du har noen ledige strøm plugger så prøv og bruk den for å se om det hjelper.

Det var ikke dumt. Har jo drevet og tatt inn og ut den strømkabelen en del. Det kan jo bety at den er slitt.

Lenke til kommentar

Hvis du ser inni strøm pluggen så er det, hva skal man kalle det ( 4 sylinder formede kontakter) de utvider seg og når man tar ut og inn så blir de så utvidet at pluggen kan rett og slett skli litt ut a harddisken. Da oppstår problemet med at harddisken slår seg av og på.

 

Har opplevd dette selv....:)

Endret av Gforce
Lenke til kommentar

Det virket brillefint. Jeg studerte den defekte molex-kontakten litt. Jeg så at pluggene inni var litt skeive og noe utvidet, men jeg klarer sikkert å reparere den nå som jeg er klar over at den er defekt.

 

Takker så meget for hjelpen. Jeg var nemlig på vei til å kjøpe en ny teste-disk, og det hadde jo ikke hjulpet ettersom det var kontakten som var defekt.

 

Takker så meget for hjelpen, Gforce.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...