Gå til innhold

Den store Pentium D overklokkingstråden


Anbefalte innlegg

th-3 Skrevet 22/08/2005 : 18:26

  C1E, eller "dynamic CPU voltage management" har jeg sett det kalt også, regulerer spenninga til CPU etter behov.

Jepp, og det er altså å få på D830 og oppover, ikke 820!. Og forøvrig også på Prescott 600 serien sinlecore, samt 570. Krever bios støtte, men det vil jeg tro alle dual hk har. Har sett at min nye bios til P5GD1 for singel-core også har fått støtten.

 

Var selvsagt firetakt ja blandet nok sammen med mopeden på bildet over, med potte som så veldig 2 takt ut, he he. Men din ser jo relativt lik ut som en av de større FZR ved første øyekast. Disse var jo absolutt av de råeste på den tiden. Men Honda VF var den første med firkantprofil ramme da, og kjølevannet delvis gjennom ramma, og 16V V4... dog ramme i noe mindre massivt format... :blush:

Men tar resten i den tråden du linket til jeg, så får jeg ta vindunderet i nærmere øyesyn også. Er jo ikke helt 100% sikkert at alle P4 eiere er like interessert :whistle::thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Legger testingen av min 830D/Asus P5LD2 litt "på vent" en stund..

Har flere prosjekter.. og inntil jeg har funnet en akseptabel løsning på kjøling/utlufting (ett mer "åpent" kabinett kanskje?).. så tør jeg rett og slett ikke ta sjansen på enda ett "brent" HK..

Det er stabilt ved [email protected], men *altfor* varmt for at jeg skal føle at dette er noe jeg kan la kjøre 24/7.

 

PS og Edit:

Ref. dette innlegget.

Sjekket strømforbruket med "classe-måler" på "dual-systemet".. i dette tilfellet med X700Pro (isf. X850Pro.. hvor vifta "tok kvelden" igår).

Ved full load (dual prime) ca. 280watt....mao. ikke mer enn ett klokket S754-system m/6600Gt (klokket det også). Det overrasket meg litt faktisk.. :hmm: (Dette var med VCore satt til 1.375).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Må gratulere til uberbox, kjemperesultat og godt gjort med så bra superPi på såpass billig minne. Det vil sikkert ta litt tid før noen slår den.

 

HVOR er alle D820 eierne da? Hadde trodd at det skulle være litt flere av dem, kanskje de ikke vil dele resultatene sine med oss? Nå får dere poste ivei så vi slipper å mistenke at 820 er dårligere enn 830. Jaja, vi har jo sett kjemperesultat fra JimRamse på 820 da, men kanksje noen med 820 kan matche 830'n til Uberbox?

Endret av th-3
Lenke til kommentar

Jeg lurer på å kjøpe meg d820, trenger en pc til så jeg kan dedikere min nåværende til overklokking uten å måtte bekymre meg for det:)

 

Noen som har en formening om hva som er det greieste HKet, tror jeg kommer til å velge abit al8, men ikke helt sikker, er forskjlellen på båndbredde til minnet stor ifra 945 til 955? Overklokkingsegenskapene er ikke viktigst for meg i dette oppsettet, stabilitet er derimot livsviktig..

 

Noen som har en minneanbefaling å komme med også? Skal være 2GB til under 2500.- kjekt hvis det lar seg overklokke bra også.. Vurderer to av denne, står jo cas3 men jeg lurer på om det er feil, varenr tilsier iallefall at den kjører 4-4-4-x. Disse virket konge, vurderer å importere et sånt sett, blir ikke så dyrt og de hadde jo stramme tilgangstider.. Noen flere som kunne tenke seg å gå sammen og importere noen sånne sett??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg tror det beste er å google litt etter test av aktuelle brikkesett..

Det er nok et *klart* mindretall her på forumet som har noe særlig praktisk erfaring med S775/i945/i955(nyere Intel-platform).. :)

Det har vel tidligere vært en "sannhet"? at tilgangstider for Intel-systemer har hatt liten betydning kontra båndbredde (= klokk er viktigst). Om det er slik også for i945/i955 veit jeg ikke (google litt kanskje?)..

For mitt eget i945/830d-baserte system har jeg nå bestemt meg for å bytte til ett Lian Li kabinett isf. det Aopen "tower'et" jeg har.. mest pga. bedre "layout" for HK-brett.. og bedre utlufting i bakkant av CPU-sokkel.. og så blir det nok ett bytte av chipset-kjøler ja (støy blir her nedprioritet kontra kjøling.. men jeg vil prøve å "få både i pose og sekk".. så sant det går)..

Når det gjelder th-3's etterlysning etter 820d-eiere er den på sin plass.. Det kan synes som de fleste "skipper" denne variantet når de skal ha ett Intel "dual system".. For min egen del var det en 820d jeg helst ville ha.. den er/var jo klart billigst av dual-core CPU'er på markedet.. Grunnen til at det ble 830d var rett og slett at jeg var utålmodig.. og Pyton.no kun har/hadde 830d på lager.. (og jeg "gadd" ikke å bestille via Web'n).. Med tanke på klokking/"fornuft" ville nok en 820d vært ett bedre valg.. Pt. ser jeg ikke noen stor nytte-effekt av C1E, men det er sikkert bare meg.. :)

Lenke til kommentar

Nå var vel ikke dette en kjøp-salg tråd :) Men for minne, 2500 for 2GB er lite for topp ytelse, blir ca 4000 for 2 av de "beste" 667MHz 1GB'erne som er i salg her til lands allerede: http://www.mamoz.no/produkt/BL12864AA664/C...tiX_PC5300.html - Har 3-3-3-12, merk at varenummeret hos Mamoz er feil, det skal være BL12864AA663: http://www.crucial.com/store/partspecs.Asp...LE=BL12864AA663

Eller 4 stk Corsair 5400UL, blir ca 6000 kr (billlig?) men da kan du visstnok tyne dem ned i 3-3-2-8 i opptil 733MHz, 3-2-2-8 på en eldre type. De nye har visstnok SPD på bare 4-4-4-12 eller noe slikt men er testet på 3-3-2-8, tror det var sånn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja.. jeg tror Corsair UL-brikkene er meget gode brikker..

Var hos "Stoolman" igår og hentet meg ett par BH5-brikker til mitt S939-prosjekt.. og han hadde gått til innkjøp av 2 sett dual Corsair 5400UL.. Dette er også brikker som "The Stilt"(XS.org) visstnok har klokket til 1200Mhz.. så de er utvilsomt noe av det bedre for S775/i955/i945.

Lenke til kommentar

Jeg vet dette ikke er noen kjøps tråd, var mest ute etter om noen hadde gjort seg opp erfaringer og meninger om hvilke HK som er best å pare D820 med...

 

det er uaktuelt å bruke mer enn 2500 på minne da det har lite å si på ytelsen, og jeg skal ha 2GB, fant ikke så mye om dette på XS iallefall, kom frem til at de pqi brikkene jeg linket til ville være et godt alternativ uten at jeg er helt sikker på hvilke icer de bruker, men det er jo lov å håpe på d9fat body. Siden minnekontrolleren sikkert er mye godt den samme(iallefall lik arkitektur) så har vel hastighet mest og si kan jeg tenke meg ja, men lave tilgangstider tilsier jo ofte at man kan slakke de litt og få høyere hastighet..

 

c1e virker ganske bortkastet på meg også.. grunnen til at jeg kjøper intel er jo pris, d830 er for nærme amd sin 3800x2 til at jeg hadde giddet å kjøpe den..

 

Er det sånn at man kan benytte 4banker(eller er det 8? iallefall 4x512mb brikker..) minne på intel uten å sette command rate til 2??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Da pris tydelig er med i vurderingen her.. ville jeg satset på ett rimelig HK basert på i945.. De får du får under/like over 1000-lappen.

Når det gjelder minne vil jeg også anbefale rimelge Geil-brikker fra f.eks. PS-Data.

Her er en test av DDR2-brikker..

Her er greie brikker.. Jeg har 1GB DDR533-settet.. som funker greit hos meg.. Lar seg klokke til DDR667 også.. og kostet bare kr.800.

 

PS og Edit:

Er vel ikke noe "Command Rate" 1T/2T på Intel? (Kan ikke huske dette fra noen BIos'er ihvertfall)..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

 

PS og Edit:

Er vel ikke noe "Command Rate" 1T/2T på Intel? (Kan ikke huske dette fra noen BIos'er ihvertfall)..

hehe, har aldri tatt i et intel oppsett før... Fanboy vet du :p neida... Men det må da eksistere en tilgangstid på intel også som bestemmer hvor lang tid man bruker på å finne riktig minnebank?? men jeg antar det ikke ahr noe å si uansett siden du ikke vet, og det virker som du vet hva du snakker om...

 

Jeg har sett på de brikkene... Blir kansje de eller pqi brikkene jeg linket til over... Vi får se.. Blir nok å gå for abit sitt al8, likte raid mulighetene på det.. Tenker å kjøpe flere(4totalt) disker og mekke raid 5 på de samt to disker i raid0 til os...

 

Men som sagt ble vel dette litt off topic i grunn?? Jeg kommer tilbake med resultater og erfaringer om jeg får systemet i hus...

Lenke til kommentar
TL1000S Skrevet 25/08/2005 : 04:38

PS og Edit:

Er vel ikke noe "Command Rate" 1T/2T på Intel? (Kan ikke huske dette fra noen BIos'er ihvertfall)..

Har heller aldri sett dette valget nei, og slik jeg har forstått det kjører i prinsippet Intel 2T. Men det ser ut til at dette valget vil dukke opp i NForce4 (for Intel)

 

Besides the 1T Memory Timing setting, individual address and command bus for each memory module allowed NVIDIA to give up sending data in packs including eight 64-bit words. The NVIDIA nForce4 SLI (Intel Edition) uses a burst length of 4 and 1T addressing, but other Pentium 4 core logic solutions use a burst length of 8 and 2T

addressing. As a result, the memory controller of the new NVIDIA chipset can transfer twice as many control commands in-between reads as before.

Les mer bla her; http://www.xbitlabs.com

Lenke til kommentar

Takk for linken PCP, jeg antok at 1T/2T fantes på nf4 intel edition når jeg så un0kai spurte, ventet på at noen skulle svare på det jeg og :) Kanskje NF4 ikke blir så dumt for Pentium D på de kommende korta, regner med at de har jobba litt mer med å håndtere power-forbruket bedre når neste generasjon kommer, og kanskje vil de støtte D820 også.

 

un0kai, tror ikke AL8 er dumt valg nei, det har virka utmerket her etter at bios 1.3 kom ut, og 820 vil kanskje også virke brukbart med eldre bios'er siden 820 mangler EIST (som var det største problemet med bios 1.2 for 830'n, den kjørte som en 820).

Håper å se noen klokke-resultater fra deg snart da :)

Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 25/08/2005 : 19:45

  Takk for linken PCP, jeg antok at 1T/2T fantes på nf4 intel edition når jeg så un0kai spurte, ventet på at noen skulle svare på det jeg og  Kanskje NF4 ikke blir så dumt for Pentium D på de kommende korta, regner med at de har jobba litt mer med å håndtere power-forbruket bedre når neste generasjon kommer, og kanskje vil de støtte D820 også.

Ja, det var i grunn nytt for meg at det i det hele tatt var noe 1T/2T på Intel.

Men viktig og understreke, som du nevner at heller ikke dette støttes av D820 (altså NF4, støttes ikke).

Er det forresten noen som vet hva det egentlig er som gjør at akkurat 820 ikke støttes, hva som er forskjellen?

 

Dette at den mangler C1E kunne jo tyde på at den bygger på de "gamle" 5 serien Prescott, siden nye 6 serien har C1E. Men siden den har 64 bits og samme cache størrelse, ligger vel heller svaret på akkurat manglende C1E i at klokkefrekvensen allerede er 2,8 som vel er farten det settes ned til?

Uansett vil jeg tro det mest interessante med C1E er V-core senkningen, det er vel gjerne det som gir så positive resultater ifht temp.

 

th-3 Skrevet 25/08/2005 : 19:45

Håper å se noen klokke-resultater fra deg snart da 

He he, kjenner jeg Un0kai rette vil det nok snike seg inn en ørliten test av klokking på også D8xx. Takk til han som også tipset meg om OCCT i sin tid :thumbup:

 

Hadde vært interessant og sett fler resultater her, og da særlig med 820 ja. Selv om jeg som gammel Prescott eier holder en knapp på 830, med sine fordeler, ser jeg også poenget med at det kanskje koster mer enn det smaker, om de ellers oppfører seg likt.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke C1E som setter ned klokkefrekvens til 2.8, EIST som tar seg av den saken. Og eist trenger ikke 820 nei, men C1E kunne den vel hatt? Får ikke opp sidene til Intel akkurat nå men skal sjekke der senere å se om jeg finner noe om dette.

 

Edit: Fant bare dette på techreport.com "its clock speed is sufficiently slow that Intel apparently saw no need for the 820 to have power management features like Enhanced Speedstep, the C1E halt state, or TM2 thermal throttling. Other recent Pentium desktop processors run at 2.8GHz when throttled back, and the Pentium D 820 is already there. "

Endret av th-3
Lenke til kommentar

hehe, tror du kjenner meg for godt ja pcp160, må overklokke, bare må overklokke ;)

 

Får bare håpe innkjøpet ikke ender med personlig konkurs :cry: , får se om jeg bestiller i morgen..

 

blir nok d820 paret med al8, så får vi se hva jeg får råd til av gfx, kansje et 6600gt til, viktigste er iallefall dual dvi for meg på skjermkortet.. Minne har jeg ikke bestemt meg for heller.. Tror jeg bare kjøper 1x1gb billig minne til å begynne med så utvider jeg litt senere.

Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 25/08/2005 : 21:47

  Det er vel ikke C1E som setter ned klokkefrekvens til 2.8, EIST som tar seg av den saken. Og eist trenger ikke 820 nei, men C1E kunne den vel hatt? Får ikke opp sidene til Intel akkurat nå men skal sjekke der senere å se om jeg finner noe om dette.

Det har du vel helt rett i ja. Det er vel faktisk to forskjellige systemer, men i all dokumentasjon jeg har sett på Intel nevnes de i samme åndedrag, så tror ikke man får det ene uten det andre på noen cpu.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Da har jeg byttet kabinett.. til ett Lian Li USB60.

Dette har tydeligvis bedre utlufting enn det Aopen maxi-tower'et jeg flyttet "innmaten" fra.

Dessuten kan det nå se ut som om problemet med dårlig anleggsflate mot CPU'n er løst. Det var alltid kjerne nr.2 som feilet i Prime.. selv om temp ikke var noe særlig mer enn det jeg observerer nå..dvs. max.load på 59-61 grader.. (Thermaltake Big Thyphoon).

Ifølge en god test jeg leste på nettet sitter tempføler i den ene av kjernene.. slik at man derfor ikke vet temp i den andre (naturlig nok)..

Med en chipset-kjøler installert (som jeg har bestilt) tror jeg at jeg sier meg fornøyd med dette systemet.. Ytelsene er mer enn akseptable @3.6Ghz@Default VCore. :thumbup:

 

PS og Edit:

Skal etterhvert ta meg råd til skikkelig "klokkeminne"..Corsair TwinxUL eller tilsvarende.. Systemet fortjener noe bedre enn Geil Value.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...