Gå til innhold

Pentax optio 50, bytte eller beholde?


Anbefalte innlegg

Har vært på elkjøp og handlet ovenstående, ca 1800,-

 

Vil gjerne ha innspill om dette er lurt å beholde, da jeg ikke er spesiellt dreven fotograf. Finnes det andre kameraer i denne prisklassen jeg heller burde gå for, eller er dette helt greit? Har tatt noen bilder, og de ser greie ut, men reagerer litt på batterikapasiteten. det går veldig fort tomt...

 

Tips om gode alternativer mottas med takk

 

mvh

Tean

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener å huske at dette kameraet tar helt vanlige AA/penlight batterier? I såfall er det helt naturlig at batterikapasiteten er horribelt dårlig. Kjøp deg en pakke med oppladbare ni-mh AA batterier og lader. Oppladbare ni-mh batterier med 2000mah eller mer, vil holde MYE lenger pr. lading enn engangsbatterier.

 

Fås hos f.eks Clas Ohlson, Biltema og i de fleste fotoforetninger til 2-400 kroner avhengig av kvalitet og hvor lenge man må lade (inkluderer normalt 4 AA batterier og lader).

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Ok, og ellers er det et greit kamera i forhold til de andre på markedet?

 

Synes den bruker litt lang tid på og lagre bildet, men det er kanskje normalt på 5 Mp kameraer?

 

takker for svar!

 

mvh

Tean

 

edit:

btw, er det noen spesiell grunn til at ikke et eneste Pentax-kamera er testet her på Akam?

Endret av Tean
Lenke til kommentar
Kjøp deg en pakke med oppladbare ni-cd AA batterier og lader. Oppladbare ni-cd batterier med 2000mah eller mer, vil holde MYE lenger pr. lading enn engangsbatterier.

Du mener vel Ni-MH batterier?

For jeg mener at ni-cd batterier er dårlige.

Selvfølgelig. Takk for at du rettet på meg, Sarom. Var nok litt trøtt i går kveld :) Beklager feilen.

 

(redigerer originalinnlegget)

Lenke til kommentar
Ok, og ellers er det et greit kamera i forhold til de andre på markedet?

 

Synes den bruker litt lang tid på og lagre bildet, men det er kanskje normalt på 5 Mp kameraer?

 

takker for svar!

 

mvh

Tean

 

edit:

btw, er det noen spesiell grunn til at ikke et eneste Pentax-kamera er testet her på Akam?

Skal være et helt greit kamera sammenlignet med andre kamera i samme prisklasse dette her.

 

Har du et ekstra minnekort, eller bruker du det interne minnet? Det interne minnet er vanligvis mye tregere enn minnekort som du setter inn i kameraet.

 

Hvorfor Pentax ikke er testet, vet jeg ikke. De har mange veldig gode kamera. Er vel ikke så mange som selger Pentax, og da er det kanskje ikke så interessant å teste de? Ser generelt lite tester av Pentax rundt omkring, men de jeg ser, har vanligvis mye godt å si om kameraene.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Har oppdaget at litt dyrere kamera har dobbelt så bra videooppløsning...

(Trur ikke det er noe man savner men..)

 

Har ikke kjøpt noe ordentlig minnekort ennå, tenkte å vente til jeg fikk testet dette kameraet litt... men da mister jeg jo samtidig muligheten til å teste hastighet...

 

Trur jeg går for dette, som nevnt er jo pentax et godt navn. Regner med at jeg går for et sandisk ultraII 512 minnekort, etter å ha lest litt på forumet her... Burde jo være kjapt det (håper jeg)...

 

 

Takker så mye for svar!

 

mvh

Tean

Lenke til kommentar

Sitter og sikler veldig på Ixus 700... Dette takler vel det som er av formater på minnekort osv... må bare banke på plass ett par tusenlapper til da...

 

Har jo 30 dagers returett, så det haster ikke ennå...

Endret av Tean
Lenke til kommentar

Ixus 700 er et helt annet, og så klart bedre kamera. Kan nok hende du får bruk for et Ultra II kort her, men ikke forvent store forbedringen fra standard SD kort. Alle små kompaktkamera har visse begrensninger i lese og skrivehastighet.

 

Et like bra kamera som Ixus 700, og med flere nyttefunksjoner, som er litt billigere, er Nikon Coolpix 7900. Evt. Nikon Coolpix 5900 som er en god del billigere. 5900 har "bare" fem megapixler, men i A4 forstørrelser vil du ikke se forskjell. Først i A3 kan det være at du merker noe forbedring med syv megapixler.

 

Søk etter Coolpix 5900 og Coolpix 7900 her på forumet så finner du masse anbefalinger. Coolpix 7900 vant den verdensomspennende TIPA awards foran alle konkurrentene, inkludert Ixus 700.

Lenke til kommentar
CP 5900 så veldig interessant ut, vet noen hva forskjellen bortsett fra utseende er på denne og cp S1?

CP S1 har mindre optikk. Det fører til at bildene ikke blir like skarpe. Mulig at også bildebrikken er mindre og det fører til dårligere lysfølsomhet og mer støy i bildene. Men kameraet er jo utrolig stilig, og ikke minst enkelt å ta med seg.

 

Personlig ville jeg valgt CP5900.

Lenke til kommentar
Kikket på specs på disse, S1 har en 2,5 CCD brikke, mens 5900 har 1,8... burde vel tilsi en del høyere ytelse på brikken?

 

Og som du sier, utrolig slikkt da :)

 

For ikke å glemme større LCD skjerm

Er nok en del høyere ytelse på CP5900 sin brikke ja. Så får man selv velge om man vektlegger bildekvalitet eller design og skjerm :) (CP5900 er mindre enn den ser ut til på bilder).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...