Gå til innhold

Kalibrering av skjerm og fargetemperatur


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har som sagt fått meg Nikon D70 med 18-70mm, 50mm og 70-300mm objektiver. Har tatt en del bilder, og kom til å tenke på dette med farger og hva som er mest naturtro m.h.t. til det vi ser og hva som kommer på utskrifter.

 

Har et Point of View GeForce 6800 Ultra 256mb skjermkort og en god 21" Compaq P110 CRT-skjerm med TCO-95 sertifisering og maks 1600x1200@85hz (1840xXXXX@60hz). Innstillingene på skjermen er følgende:

 

Kontrast-hjul: Maks

Brightness-hjul: ~90%

Color (innstilles via menyen): 9300k

 

Jeg vet ikke hva som er "rett", men føler at 9300k er bedre enn 6500k virker veldig "varmt". Ser ut som en gammel skjerm :mrgreen:

 

Hvilke anbefalinger har dere ovenfor mitt kamera og pc-system? Har endelig fått min lisens for Photoshop CS2, så jeg får ta en titt der i kveld.

 

 

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er du i gang med et omfattende tema som ikke er lett å besvare her. Det finnes lange avhandlinger om dette temaet...

 

6500K er omtrentlig fargetemperatur på normalt dagslys. Det skal da tilsvare omtrent det vi opplever å se av farger når vi beveger oss utendørs midt på dagen. Om morgenen og om kvelden kan fargetemperaturen være helt anderledes.

 

Tilsvarende er omtrentlig fargetemperatur for blits 5500K, altså en del kaldere lys.

 

Går du inn i skyggen på en solfylt dag har denne fargen en varmere fargetemperatur, kanskje opp mot 7-8000K.

 

Hva som er "riktig" fargetemperatur er ikke så lett å avgjøre. Det blir nok litt du selv som fotograf som bestemmer hva som ser best ut. Det skal nok finnes en fasit, men det er vanskelig.

 

Kjøp eller lån deg noe litteratur og les deg opp på dette feltet. Mye spennende å lære, spesielt siden du fotograferer digitalt og kan gjøre noe med det selv. Ta også bildene i RAW-format (hvis du kan), så er det lett å endre fargetemperatur i etterkant.

 

 

Roger

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Takk for et utfyllende svar.

 

Jeg er klar over at fargetemperaturene varierer med lyset og tidspunktet på dagen og at dette er opp til hver enkelt persons oppfattning og mening. Har undersøkt litt rundt på nettet og har gjort meg opp en mening om at 9300K fargetemperatur passer meg siden jeg har en skjerm som er meget bra på farger og konstrast i følge "eksperter".

 

Skyter alltid i RAW og trives med det. Photoshop CS2 er virkelig flott med den innebygde RAW-converteren! Utrolig artig dette.

 

 

/R

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...