Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ram- eller hk-feil? Eller?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg fikk i oppdrag å sette sammen en billig pc til noen og satte sammen dette:

HK:

MSI K8N NEO-V S754, sata/ata, lan, atx, sound, vga (demobrukt komplett)

CPU:

Sempron 2600+ (1.6 Ghz)

RAM:

Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 5ns, Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 64Meg*64

Samsung sata2 disk 120GB

 

Satte sammen pc'n og den boota vakkert, så i bios og alt så bra ut...

Prøvde å boote knoppix for å se at alt var bra, men det hengte seg i X... regna da med at det var driverproblem og tenkte ikke mer på det....

 

Så fant jeg frem Windows XP-cdn og skulle starte installasjonen, og trøbbla litt med sata-driver osv..: (søppel at den må hentes fra en DISKETT! bra jobba MS:P)

alt så bra ut, helt til den frøs plutselig... jeg tenkte jaja, sikkert hakk i cd'n eller noe... prøver igjen.... og igjen og igjen og igjen...

samme problem... fryser plutselig... men, ikke altid på samme plass.,..

 

Javell... tenkte det var et problem med sata, og prøvde å installere på en gammel ata-disk.... samme resultat...

 

Merkelig...

 

Men så kommer det merkeligste;

når jeg ser nøye etter i den info-skjermen som kommer opp ved boot står det ikke 512 ram, men 255 (altså 256)... merkelig..

På ram-brikken, og på esken står det 512...

Da starta jeg opp med en emergency boot cd [http://ebcd.pcministry.com/], og kjørte MEM-test utility.... Da så jeg den blå skjermen, og den begynnte å¨sjekke rammen... og kræsja fultstendig.... fikk en grå skjerm som blinka litt....

 

Merkelige greier...

jeg lurer på om noen har noen ide om hva som kan være galt?

Ram? HK? CPU?

Lurer på om jeg må sende inn noen å få de sjekka....

 

 

Noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd å flytte brikkene att og fram et par ganger, men det er bare en brike og den er på 512...

men den skal være 512....

 

men, takk for svar uansett..

 

kan se ut som det er rambrikken som er problemet ja...

 

PSU er den som står i kabinetet Qtex Midi towe atx 6023MD, Silver Pro Line, (350 W med AMD/P4 strøm)

 

skal prøve en annen rambrikke nå... kom på at vi har tilsvarende brikke andre steder i huset og...

Lenke til kommentar

hmm...

 

da ble det enda merkeligere...

 

prøvde å sette inn den andre brikken jeg har her... en cdrucial 400 brikke på 512 mb... samme reaksjon.... den finner bare 256 ram... prøver da å sette begge inn for å se om den tror det er en 256 brikke.... dafinner den fortsatt 256 ram... merkelig??

Lenke til kommentar

Hmm...

 

har satt meg helt fast her...

lurer på om jeg må sende inn hovedkortet, om ingen kommer på noe lurt så må jeg krype til korset å sende hovedkortet inn på garrantien....

 

Men det er så rart at det virker så bra ellers, men det klarer ikke samarbeide helt med rammen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...