Gå til innhold

Extra Optical Zoom - FZ30


Anbefalte innlegg

DMC-FZ30’s nye Extra Optical Zoom forlenger zoom-området gjennom å bruke høyoppløst CCD for å oppnå 15,3 x zoom som gir 5-megapixelbilder, og hele 19,1 x zoom med 3-megapixelbilder med minimal bildeforringelse. I kombinasjon med digital zoom kan området forlenges opp til 76,5 x. Det kan sammenlignes med en 35 til 2677 mm zoom på et vanlig 35 mm kamera.

 

 

Teksten over er hentet fra Pressemelding fra Panasonic Norge, kan noen forklare meg tekniske rundt hvordan zoom'en øker ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kameraet beskjærer bildet til et mindre utsnitt og lagrer dette på minnekortet. Oppløsningen reduseres, og jeg kan ikke se annen nytte med det enn hvis man desperat trenger å spare plass og synes beskjæringen er nyttig i den forbindelse.

I praksis er det bare en litt forkledt form for digital zoom, og bør behandles deretter (dvs ikke engang med en lang kjepp).

 

Ikke for å virke irritert, men jeg tror nok funksjonen er utviklet med 100% tanke på å se bra ut på markedsføringsmaterialet.. ;)

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Det er mer eller mindre rett, da det stemmer for de aller fleste variantene av det produsentene kaller digital zoom. Det algoritmene gjør, er vel noe sånt som å interpolere billedinformasjonen opp så så mye (etter hvor mye digital zoom du har valg, denne er vel trinnløs på flere modeller?), og beskjære det til billedbrikkens vanlige billedpunktantall. Dette gir en slags zoomeffekt på bekostning av skarpheten, og siden prosessen kan gjøres med en hvilken som helst datamaskin med mye mer kontroll over resultatet og bedre kvalitet (og ikke minst uten tap av informasjonen som blir beskåret bort), er den generelt sett på som et markedsføringstriks.

Det Panasonic gjør annerledes, er at de ikke interpolerer opp informasjonen før den beskjæres, slik at man ikke ender opp med unødvendig mange billedpunkter i forhold til hvor mye bildet kan forstørres uten å virke uskarpt.

Jeg tviler ikke på at den kan ha en begrenset nytteverdi for dem som bare printer 10x13-bilder og stort sett skyr unna etterbehandling på pc, men for dem som virkelig bryr seg om bildene sine blir det hele overflødig.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Det Panasonic gjør annerledes, er at de ikke interpolerer opp informasjonen før den beskjæres, slik at man ikke ender opp med unødvendig mange billedpunkter i forhold til hvor mye bildet kan forstørres uten å virke uskarpt.

Snakker du om den Digitale Zoom'en eller Extra Optical Zoom :dontgetit: ?

 

FZ30 har støtte for begge teknikkene, også i bruk samtidig.

 

The Extra Optical Zoom, made possible by using the center part of 8-megapixel high resolution CCD, further extends the powerful 12x optical zoom when less than 8-Megapixel resolution is selected. The zoom ratio can be extended to 15.3x for 5-Megapixel and 19.1x for the 3-Megapixel image recording. Zoom range can be extended in total to a remarkable 76.5x (equivalent to 35 mm to 2677 mm on a 35mm film camera) when combined with 4x digital zoom, even if the shooting range is as short as 2m
Lenke til kommentar

Alle sier at digital zoom kan gjøres "bedre" i ettertid, så jeg forsøke å gjøre en liten test på det. Vet ikke helt om jeg er enig i det. Synes bilde (a1) som jeg har zoom'et i ettertid er mer kornete.

 

(Skal sies at jeg er gangske fersk i bildebehandlig... men tror ikke jeg kan ha gort så mye feil :whistle: )

 

Orginal bilder tatt med FZ30

 

Bilde a er et 12X Optisk zoom

 

Bilde b er et 12X Optisk zoom og 4X Digital zoom

 

 

Bilde a1 under er laget ved at jeg har tatt en crop av bilde a og brukt Image size til å få det omtrent likt bilde b1.

post-28-1122062083_thumb.jpg

Endret av Gathor68
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

arrrrg kan ikke finner noe god forklaring på hvordan "Extra Optical Zoom" fungerer.

 

Om en ser på bildene som skal illustrere funksjonen Up to 15.3x (5 Mega Pixels) / 19.1x Extra Optical Zoom (3 Mega Pixels) kan jeg ikke helt få det til å stemme at en får en zoom effekt av å ta et 3 megapixel utsnitt (crop) av et 8 megapixel bilde.

 

Burde bildene som skal være tatt med 8, 5, 3 megapixel hatt forskjellig størrelse ?

 

 

Har også sjekket FZ30 Manualen uten at den beskriver det tekniske bak funksjonen noe mer.

 

 

 

btw om du ønsker mer informasjon om FZ30 er det flere imponerende presentasjoner av funksjoner og teknologien på linken ovenfor, men de burde vel klare å imponere på sin egen side ;)

Lenke til kommentar

så vidt jeg kan læse det, så nøjes det med at bruge en del af sensoren til at lave billedet, og på den måde laver det et billede med kun de nødvendige pixler for at få billedet skarpt - og derved noget i stil med at beskære billedet, men blot i kameraet - men det er et gæt ... jeg kunne heller ikke finde noget konkret.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har funnet litt mer informasjon, så selv om det føles litt som en monolog dette så kan det jo være noen andre har nytt av den informasjonen jeg finner :innocent:

 

 

De 2 linkene under vise samme motiv med 12X og 19X zoom.

 

8MP / 420 mm (12X)

3MP / 668.5 mm (19.1X)

 

Må si jeg synes ikke det er noe zoom effekt på bildene med 19X i forhold til 12X.

 

Så begynner å lure om jeg har blitt litt "lurt" / tenkt helt feil. f.eks. om en har 2 linse som går til 420mm men det ene starter på 28mm og det andre på 35mm vil en jo skrive at det har 15x og 12x zoom. Men en vil jo få samme nærhet på bildene ved max zoom. At de da sier at 12x har 420 mm og 19x har 668.5 mm så får jeg ikke det helt til å stemme. 668,5mm burde vel gi mer nærhet/detaljer enn 420mm gjør ?

 

Har 2 bilder som også skal forklare hvordan det virker men vet ikke om de gjør det så mye klarere.

post-28-1124393310_thumb.jpg

Endret av Gathor68
Lenke til kommentar

Har lest på diverse forum nå om funksjonen og det virker som det er en helt vanlig Crop som gjøres. Kan ikke skjønne hvordan Panasonic kan mene/skrive at det gir en større zoom.

 

Tegningen av det 3. treet på bilde2 blir da helt feil. Bildet av det 3. treet skulle jo være tilsvarende minde. Så en kan se at det 3. treet bare er et utsnitt av det 2. treet.

Endret av Gathor68
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis.

La oss se problemstillingen fra Panasonic sin side.

Hvis en skriver ut digitalbilder med papirstørrelse 13x10 eller tilsvarende, har det ikke noe for billedstørrelsen å si hvor mange piksler fila man bruker har. Man skalerer bildet til å passe arket uansett. Det er heller ikke gitt at man ser MYE forskjell mellom 2MP og 8MP sålenge optikken henger med i begge tilfeller.

 

Derfor kan Panasonic rettferdigjøre å markedsføre med at et gitt motiv fra en gitt avstand vil fylle mer av billedflaten på papirkopien med bruk av "Extra Optical Zoom".

 

Om det er moralsk riktig å markedsføre på den måten eller ikke, har INGEN digitalkameraprodusent noen gang brydd seg om. Det eneste jeg synes Panasonic gjør feil er å kalle det "optisk" zoom, de beveger seg i grenseland av hva som forstås med optisk forstørring.

 

Det er på grunn av dette at det svarer seg å gjøre hjemmeleksa si før en kjøper elektroniske apparater nåtildags..

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Så er der kommet review af FZ30 på www.dcresource.com, hvor også funktionen extra optical zoom er forklaret. Er i bund og grund det samme som digital zoom, men læs selv her:

Nei det er ikke det samme som en digital zoom for det gir en forsørrelse, men dette er en en 5mp crop/utsnitt av et 8mp bildet.

Endret av Gathor68
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...