Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Domene og workgroup problematikk


Anbefalte innlegg

Har akkurat satt opp trådløst nettverk hjemme med en laptop og 1 stasjonær (2 til skal inn) mot en trådløs ruter. ADSL-delingen funker bra perfekt, men nettverket forøvrig har jeg liten glede av!! Maskinene er ikke synlige for hverandre (kan ikke en gang pinges)! Begge PC'ene har XP, fildeling er åpnet for og mapper/driver er "delt" ut.

 

Problemet kan være at laptopen benyttes på jobb og er meldt inn i et domene, mens den andre står i en workgroup. Er det noen måte å omgå/løse dette på? Må laptopen være permanent satt opp i domenet ? Hva mister jeg hvis den ikke er det ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ALOHA <-- litt nerdehumor (Aksesskontrollen til trådlaust hvis jeg husker rett :wink:

 

Tror problemet ditt er todelt, og når du får fikset det første tror jeg det siste også blir fikset.

 

Hvis du ikke engang får pinget den andre maskinen (ifra hvilkensomhelst av dem), tyder på at noe er galt. Svært galt. (Forutsetter ingen firewall eller lignende på hver maskin).

 

Regner med at adsl-router-basestasjonen-saken har en dhcp-server som har gitt maskinene dine på nettverket en ip hver. Som er på samme subnet. (sjekk dette).

 

HVIS dette stemmer, så virket det som om de trådlause pakkene ikke kommer fram ifra den ene maskinen til den andre. (Nå er ikke jeg noe kløper på trådlaust, men regner ikke med at dette er p2p nettverk, men at dette går gjennom basestasjonen).

Sett om det er noen instillinger på selve basestasjonen. Ser ikke ut som om den fungerer som en hub i dette øyeblikket. Kun at den mottar pakker som skal til seg selv.

 

-Dante

Lenke til kommentar

Begge PC'ene har IP-adresse tildelt av ruteren(når jeg sjekket sist var det 192.168.1.10 / 11). Kan lite om HUb 'er og pakker, men teorien din om at ruteren nå ikke videresender pakker... kan være årsaken. Får sjekk litt mer på oppsettet til ruteren (når jeg kommer hjem).

Lenke til kommentar

Siden begge har internett så er det ikke noe feil med nat (som gjør at du kan ha private ip adresser bak ruteren og dermed at bare en ip sees ut mot internett). Men det er sannsynligvis en firewall feil. Det må være en eller annen regel som enten stopper kun ping pakker, eller mer sannsynlig ikke tillater noen kobling mellom de to interne maskinene. Hvis det er mulig, slå av alt som heter firewall regler.

 

Ps. Når du skriver 192.168.0.10 / 11 ser det ut som det er et subnett. Ikke for å pirke, men så du vet det liksom :smile:

Lenke til kommentar

Kan ha gjort noe dumt!

Har snappet opp at flere av WLAN-kortene på markedet sliter i fohold til XP.

1. Kjøpte CNET's WLAN-kort til laptopen.

Mail til support (både global og europe) kommer i retur - adressene finnes ikke!

2. Innstallerte medfølgende utility program. Har mistanke om at driverne til dette kortet ikke støtter XP skikkelig. Ingen nye drivere siden tidlig 2001 på CNET's hjemmeside. I manualen til USB-adapteret fra SMC sto det advarsel mot å innstallere medfølgende WLAN-Utility-program når man kjører XP.

Lenke til kommentar

Hvis den ene står meldt inn i et domene, f.eks "vg.no" mens den andre tilhører workgroupen "workgroup", så får ikke de 2 maskinene kommunisert.

 

Da må du melde den som er i et domene ut av domenet, men da må du også ha en adminbruker så du får meldt maskinen inn i domenet når du kommer tilbake på jobb, eller så har du driti deg ut.

 

Legg inn så du får dual-boot, en windows du bruker hjemme og en på jobben. er d beste.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-31 15:37, exis skrev:

Hvis den ene står meldt inn i et domene, f.eks "vg.no" mens den andre tilhører workgroupen "workgroup", så får ikke de 2 maskinene kommunisert.



 

Man skal få pinget uansett.. Er du sikker på at Firewallen som er integrert i Windows XP ikke står på? Den stopper isåfall alt som er (inklusive ping)...

Lenke til kommentar

Jippi!! :grin: :grin:

Trådløst og ADSL er ikke så verst...

Ikke nok med at jeg nå får pinget i hytt og gevær, jeg ser workgroupen i utforskeren, sammen med delte ressurser og greier!! Dette har jeg gjort:

1. Sjekket om "firewall"-beskyttelse var aktiv på XP-klientene, så var ikke tilfellet.

2. Siden det ikke er noen server i WLAN'et la jeg inn ruterens IP-adresse i både foretrukket DNS-server og WINS-oppsett under TCP/IP-properties på begge PC'ene. (Tror en av disse gjorde susen --> WINS - hva er det?) Bruker Netbios-innstillingene fra DHCP-server (ruteren).

3. Disablet en Belkin Direct USB Connection på laptop-klienten (var satt opp med fast IP-adresse innenfor subnettet til ruteren).

 

Laptopen som er satt opp i domenet på jobben, fremkommer selvfølgelig ikke i den lokale work-groupen - men det er greit. Snart har jeg alle i huset på WLAN.

 

Avslutningsvis:

Koblet SMC EZ Connect 11 Mbps Wireless USB-adapter til den stasjonære med XP, innstallerte driverne som jeg ble bedt om og vips: "Jeg har funnet signalet til et WLAN, vil du koble deg til?" og dermed rett på surfer'n for husets 12-åring. Slike løsninger vil vi ha! Det ble et par operasjoner ekstra med samme adapteret mot W2000-klient.

 

Følgende WLAN utstyr er involvert:

SMC EZ Connect 11 Mbps Wireless USB-adapter :grin:(kr. 1105 - Komplett.no)

Draytek Vigor 2200We ruter :grin:(kr. 2700 - Telehuset). CNet Wireless LAN PC-Card 11Mbps :???:(kr. 1250 - Komplett.no)

Ruter og ADSL-boks i 1. etasje. PC'er på soverom/kontor i 2. etasje. Laptop overalt!

Alle disse dingsene er produsert i Taiwan!!

Anbefaler ikke CNET-kortet! D virket, men dårlig web-side og ugyldige support-adresser!

 

Takk igjen for tips og bidrag. Case Closed!!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-01 10:56, Instigator skrev:

Wins brukes til å gjøre oppslag mot maskinnavn ( om jeg ikke tar helt feil)... Har ikke helt skjønt forskjellen mellom netbios og wins, men det gjør den samme nytten (tror jeg :smile:). Netbios brukes i hvert fall til å slå opp maskinnavn, akkurat som dns brukes til å slå opp adresser.


 

Tror Wins-servere brukes når det er snakk om flere subnet som skal brukes, slik at maskinene finner hverandre og navnene... Erke helt sikker men synes jeg leste noe slikt i forbindelse med noe Samba confing...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...