Gå til innhold

Problem med Raptor på A8n-sli deluxe


Anbefalte innlegg

En kompis av meg med for mye penger har kjøpt en pc på komplett med to harddisker, en maxtor 300GB sata og en raptor 37GB sata.

 

Komplett hadde bare satt maxtor disken i pc'en, og jeg skulle hjelpe med å installere raptor'en som os-disk.

 

Det jeg ikke skjønner, er at det fint går an å formatere begge diskene, og under windows-installasjonen blir filer kopiert til begge diskene uten problemer (altså ved to forskjellige forsøk på å installere windows). Men når man restarter maskinen, fikk vi feilmeldingen "error loading operating system" elns når installasjonen skulle foregå på raptor-disken. Dette skjedde ikke ved forsøk på å installere windows på maxtor-disken.

 

I windows finner man altså begge diskene, både under installasjon og i bruk i windows, men man kan ikke boote fra raptor-disken.

 

Forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg la inn ekstra sata drivere under installasjon. Det merkelige er jo at begge diskene er sata, men bare raptor'en har vi problemer å boote fra...men du sier 2 drivere? Vi la bare inn sata drivere vi fant på asus' sider for sata: Silicon Image Serial ATA Raid V1.1.0.0 plus RAID5 GUI V1.0.0.1 for Windows XP(WHQL)/2K/2003

 

Lagt til:

Jeg lastet ned driverne, ca 15MB, unzippet dem og tok de driverne som lå i den ene katalogen. Det fikk plass på en floppy. I den andre katalogen var det bare en utility for å sette opp RAID i windows.

Endret av schwami
Lenke til kommentar
Ja, jeg la inn ekstra sata drivere under installasjon. Det merkelige er jo at begge diskene er sata, men bare raptor'en har vi problemer å boote fra...men du sier 2 drivere? Vi la bare inn sata drivere vi fant på asus' sider for sata: Silicon Image Serial ATA Raid V1.1.0.0 plus RAID5 GUI V1.0.0.1 for Windows XP(WHQL)/2K/2003

aha okei! Når du skal laste inn driveren, får du opp 2 valg av drivere da? eller kunn 1? Men på hovedkortet, har den ikke 2forskjellige SATA brikker? silicon, også er det vel nvidia SATA? om jeg ikke tar helt feil. Sånn er det i allefall på mitt hovedkort. Men jeg har nforce 4 Intel edtion, vet ikke om det er noe forskjell.

 

Har du mulighet til å bruke nvidia SATA, så test det først, så ser du om det funker da. Funker det ikke, så er det nok disken som er problemet.

Lenke til kommentar

Ja, fikk opp valg for to drivere, den ene for windows 2000, den andre for windows XP/ windows 2003. Vi tok den siste. Det er to sett med sata kontakter på hovedkortet, 4 kontakter som er røde, og 4 som er svarte. Vi har bare forsøkt å plugge inn i de svarte kontaktene, jeg regnet med at det skulle være likegyldig for diskene sin del...

Lenke til kommentar

Hei.

 

Eg har sjølv asus a8n-sli deluxe og raptor-disk i serveren min.

Når man bruker nforce's sata kontrollere på dette hovedkortet, så trenger man ikkje å legge inn sata drivere ved installasjon av windows.

(husker ikkje om nforce var dei raude eller svarte sata portene).

 

Eg har også fleire sata disker tilkopla både nforce og silicon kontrollerene, og har aldri fått samme problemet.

 

Håper dette hjelper litt!

Lenke til kommentar
Hei.

 

Eg har sjølv asus a8n-sli deluxe og raptor-disk i serveren min.

Når man bruker nforce's sata kontrollere på dette hovedkortet, så trenger man ikkje å legge inn sata drivere ved installasjon av windows.

Sier meg enig i dette. Bruk de s-ata tilkoblingene som er lengst nord på kortet, nærmest cpu, det er de som tilhører nvidia kontrolleren. Skal ikke trenge å bruke diskett med s-ata drivere under installasjonen. Bruk gjerne en xp cd med integrert sp2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...