Nitrius Skrevet 17. juli 2005 Skrevet 17. juli 2005 At som default så selecter boot loadern linux og vis jeg ikke rører på tastaturet innen 9 sec har gått så booter den på linuxen, jeg lurte på om det var mulig å få boot loader til å starte å selecte win xp først istede? Vis noen skjønner hva jeg mener
objorkum Skrevet 17. juli 2005 Skrevet 17. juli 2005 At som default så selecter boot loadern linux og vis jeg ikke rører på tastaturet innen 9 sec har gått så booter den på linuxen, jeg lurte på om det var mulig å få boot loader til å starte å selecte win xp først istede? Vis noen skjønner hva jeg mener Distro? Mange har grafisk verktøy for det.
cyberpet Skrevet 17. juli 2005 Skrevet 17. juli 2005 Jeg lurer på det samme, i Ubuntu... finner ikke denne grub.conf filen
Gronz Skrevet 17. juli 2005 Skrevet 17. juli 2005 (endret) Jeg lurer på det samme, i Ubuntu... finner ikke denne grub.conf filen Den heter menu.lst i de fleste distribusjoner, inkludert Ubuntu. Endret 17. juli 2005 av Gimper
Nitrius Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Skrevet 17. juli 2005 Så jeg må inn i Ubuntu og ta opp commando vinduet eller? litt mer nærmere forklart hadde vært fint
objorkum Skrevet 17. juli 2005 Skrevet 17. juli 2005 Opne ein terminal og skriv: sudo gedit /boot/grub/menu.lst
Nitrius Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Skrevet 17. juli 2005 (endret) takker Edit: Eh, kan noen si meg hva jeg med editere for å få winxp først? ## ## End Default Options ## title Ubuntu, kernel 2.6.10-5-386 root (hd1,0) kernel /boot/vmlinuz-2.6.10-5-386 root=/dev/sda1 ro quiet splash initrd /boot/initrd.img-2.6.10-5-386 savedefault boot title Ubuntu, kernel 2.6.10-5-386 (recovery mode) root (hd1,0) kernel /boot/vmlinuz-2.6.10-5-386 root=/dev/sda1 ro single initrd /boot/initrd.img-2.6.10-5-386 savedefault boot title Ubuntu, kernel memtest86+ root (hd1,0) kernel /boot/memtest86+.bin savedefault boot ### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST # This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian # ones. title Other operating systems: root # This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS # on /dev/hda1 title Microsoft Windows XP Professional root (hd0,0) savedefault makeactive chainloader +1 Vis jeg da gjør slik: ## ## End Default Options ## title Microsoft Windows XP Professional root (hd0,0) savedefault makeactive chainloader +1 ### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST # This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian # ones. title Other operating systems: root # This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS # on /dev/hda1 title Ubuntu, kernel 2.6.10-5-386 root (hd1,0) kernel /boot/vmlinuz-2.6.10-5-386 root=/dev/sda1 ro quiet splash initrd /boot/initrd.img-2.6.10-5-386 savedefault boot title Ubuntu, kernel 2.6.10-5-386 (recovery mode) root (hd1,0) kernel /boot/vmlinuz-2.6.10-5-386 root=/dev/sda1 ro single initrd /boot/initrd.img-2.6.10-5-386 savedefault boot title Ubuntu, kernel memtest86+ root (hd1,0) kernel /boot/memtest86+.bin savedefault boot Vil Winxp være først da? Endret 17. juli 2005 av ToxicMan
Mr.Elendig Skrevet 17. juli 2005 Skrevet 17. juli 2005 (endret) Viss du ikkje har noko alle dette: # general configuration: timeout 5 # settes til så mangen sekund som du vil at grub skall vente default 0 # 0 er første punkt i lista over os 1 er 2.punkt o.s.v. ( sett denne til 3 i ditt tilfelle) så legg det til i starten i menu.lst Edit: rtfm default default num Command Set the default entry to the entry number num. Numbering starts from 0, and the entry number 0 is the default if the command is not used. You can specify saved instead of a number. In this case, the default entry is the entry saved with the command savedefault. See savedefault, for more information. --------------------------------------------------------------------------------------- savedefault savedefault Command Save the current menu entry as a default entry. Here is an example: default saved timeout 10 title GNU/Linux root (hd0,0) kernel /boot/vmlinuz root=/dev/sda1 vga=ext initrd /boot/initrd savedefault title FreeBSD root (hd0,a) kernel /boot/loader savedefault With this configuration, GRUB will choose the entry booted previously as the default entry. See also default. Endret 17. juli 2005 av Mr.Elendig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå