Gå til innhold

Norton får Winamp til å hakke (Kanskje HD problem)


Anbefalte innlegg

Ok, jeg har en Stasjonær PC og en laptop

 

Laptop

80GB HD 7200 rpm (tror jeg)

512MB PC2100 Ram

 

Stasjonær

200GB HD 7200rpm SATA

1024MB PC3200 Ram

 

Tror det bare er det som kan ha noe med saken å gjøre. Uansett, lyden hakker når jeg kjører Virus scan på den stasjonære, men funker perfekt på Laptopen... hvorfor?

Etter som jeg har forstått, så skal den stasjonære være overlegen

 

Jeg er klar over at Norton bruker mye mer resurser enn nødvendig, behøver ikke si noe om det ;) , men problemet er at dette skal vel egentlig ikke skje på den Stasjonære når det ikke skjer på Laptopen.

 

Jeg har hørt at SATA HDer kan had dårlige kontakter, dvs at de kan løsne lett. Kan det hende at dette har skjedd og at HDen overfører treigt pga dette? Jeg vet ikke hvor HDen sitter engang, så har ikke sjekket dette

 

Laget også en topic på VG, men siden jeg tror og håper at dere kan litt mer om dette emnet, satser jeg på mer informativt svar her. Kan poste noe av det som ble skrevet på vg og hva jeg svarte.

 

VG user:

Hvis du ikke vet hvor HDen sitter engang, hvordan vet du da at du har S-ATA-disk?

 

Om du har hatt trøbbel med HDen, er det mulig at overføringshastigheten har blitt "låst" på en lavere hastighet...

 

Trykker du WIN-tasten(Nr. 2 fra venstre nederst på tastaturet) og Pause/Break-knappen samtidig, evt. Start, kontrollpanel, system

og går inn på enhetsbehandling under maskinvare...

Om du har vanlig IDE-disk, går du inn på IDE ATA/ATAPI-kontrollere,

på Primær og sekundær IDE-Kanal og sjekker Avanserte Innstillinger...

Det som betyr noe er "Gjeldende Overføringsmodus", som bør være Ultra DMA, enter modus 2 eller 5...

Dersom en HD har blitt satt i PIO-modus, enten har det vært eller er noe galt med kablingen... Dersom du skifter kabel og det fungerer greit, så er tilkoblingen fortsatt låst i den laveste overføringshastigheten (PIO).

Løsningen på problemet her er å avinstallere hele IDE-kanalen og restarte maskinen.. Jeg vil oppfordre alle til å sjekke dette!

 

Hvis du nå HAR en serial-ATA-HD, så vet jeg ærlig talt lite om dette, siden jeg har holdt meg til vanlige IDE-disker helt til nå!

 

meg:

 

Jeg bestilte SATA HD, så bare regner med at det er det det er

På alle primærene står det:

 

Enhets type: Automatisk gjenkjenning

Overførings modus: DMA hvis tilgjengelig

Gjeldene overføringsmodus: Gjelder ikke

 

på både enhet 0 og 1

 

På den første sekundære står det mer eller mindre det samme, bortsett fra at enhets type er grå automatisk gjenkjenning og gjeldene overføringsmodus er Ultra DMA mode 6, alle de andre er mer eller mindre lik primærene, bortsett fra at første mulighet er merket grå

 

Da har jeg:

 

3 x Primær IDE Kanal

3 x Sekundær IDE Kanal

3 x Standard Dual PCI Channe -IDE-kontroller

 

Da har jeg prøvd å forklare med så mye informasjon jeg klarer å gi

 

:blush: , håper dette kan være mulig å svare på :thumbup::w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stasjonær: AMD 3000+ 2Ghz

Laptop: P4 2.4Ghz

 

Du behøver ikke kommentere Norton, det sa jeg vel mer eller mindre i første posten, siden jeg er fornøyd og har ikke hatt problemer med den i de 2 åra jeg har brukt den på laptopen. Dessuten har jeg hørt at mange har hatt problemer med F-Secure og om jeg husker riktig, så må du avinstallere Adaware og lignende programmer

 

Takker likevel for svarene jeg har fått nå da :p

 

Det rare er at jeg kjører virus skan + winamp nå uten problemer.... ikke gjort noe utenom at Norton har fått sin siste update

Merklig, sier ifra hvis jeg får problemer igjen

Lenke til kommentar

Det var nok CPU som var/er problemet. Det blir for lite ressurser tilovers til å spille lyden av og til. Harddisken brukes nesten ikke i det hele tatt ved feks MP3 avspilling, den bare leser inn en bit og spiller av den før den leser inn litt igjen etter 20-30-40 sekunder.

 

Ok, off-topicen min :) F-secure problemer med ad-aware er greit, hva skal man med adaware når f-secure har en mye bedre anti spy/ad-ware. Har brukt fsec på både servere og arbeidsstasjoner, innstallert det på kanskje 150 arbstasjoner tilsammen, og ingen problemer der nei.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...