Gå til innhold

FOTO tripod VS. VIDEO tripod.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
man kan jo alltids regulere "beina" til å gjøre tilten dersom dette skulle være nødvendig??

Ikke hvis du skal vri kameraet helt rundt til "portrettformat"/stående format. Det får du ikke til ved å justere beina. Uansett er det langt mer tungvint å justere beina enn å justere på stativhodet, siden du helst skal se gjennom kameraet mens du gjør det (for å se hvilket utsnitt du får)..

Lenke til kommentar
Endel foto-stativ kan tiltes over for portrettbilder. F.eks Velbon 560 eller hva mitt heter.

Jepp, det var det jeg tenkte på.

 

Et alternativ, som kan være enda mer "behagelig" for fotografering, er en L-bracket. Denne har form som en L, som dekker både kameraets underside og venstre side, som gjør at du kan sette kameraet ned i stativhodet enten rett vei eller for stående format. Jeg har en slik selv og er veldig fornøyd med den.

Se her: http://www.reallyrightstuff.com/tutorials/...ates/index.html

Lenke til kommentar

Hva du trenger er naturligvis avhengig av hva slags utstyr du har (svære, tunge objektiver?) og hvilke forhold du vanligvis fotograferer under (storm?). Hvis du kun har et par lette objektiver (kit-objektiv, 50mm e.l.) og fotograferer i fint vær, går det antakelig greit med et rimelig stativ. Et fleksibelt og praktisk kulehode kan likevel være kjekt. Hvis du har en 300/2.8, 80-200/2.8 eller et annet objektiv på flere kilo, trenger du et mer solid stativ. Hvis du i tillegg fotograferer i storm og uvær stiller det enda høyere krav til stativet.

Hvis du er opp mot 2m høy kan det også være verdt å legge litt ekstra penger inn for å få et stativ som er høyt nok.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...