Gå til innhold

Anbefaling av første digitale kamerakjøp?


Anbefalte innlegg

Jeg innrømmer det, jeg har ikke peiling på dette i det hele tatt. Alt jeg har fått med meg er at jo fler megapixler, jo bedre, samt minne bør og være størst mulig. Har også skjønt at man må regne med å måtte kjøpe mer minne enn man får med, da man ofte ikke får med noe særlig på de fleste modeller.

 

Men der stopper det stort sett opp. Har rundt 1000,- å bruke på dette, og det blir vel kanskje ikke rare greiene man kan få, men jeg trenger det til å få tatt noen bilder til noe jeg skal selge.

 

Så noen som har noe å anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant dette: https://prisguiden.no/vis_produkt.php?pro...&view=techinfos kameraet anbefalt i prisklassen av akam.no. Men er det en fordel eller ulemmpe at det er XD-Picture Card minne? Eller har det kanskje ikke noe å si?

 

Hva med batteriet, det er ikke oppladbart. Er det en stor ulempe på et digitalt kamera? På et filmkamera varte jo batteriet over ett års tid gjerne...

 

Hva synes dere om dette kameraet? Koster 1055 hos Nomatica....

Lenke til kommentar
Fant dette: https://prisguiden.no/vis_produkt.php?pro...&view=techinfos kameraet anbefalt i prisklassen av akam.no. Men er det en fordel eller ulemmpe at det er XD-Picture Card minne? Eller har det kanskje ikke noe å si?

 

Hva med batteriet, det er ikke oppladbart. Er det en stor ulempe på et digitalt kamera? På et filmkamera varte jo batteriet over ett års tid gjerne...

 

Hva synes dere om dette kameraet? Koster 1055 hos Nomatica....

Tror XD-kortene er litt dyrere i innkjøp enn feks sd og cf. Et tips kan jo være å prøve å få tak i et brukt kamera på finn.no eller qxl.no. Bare pass på at du får med deg alt som gjelder når du handler på nomatica, den nettbutikken ligger ikke i Norge om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar

Nei, viste seg at nomatica oppga priser uten moms, uten gebyr, frakt mm. Så det ble ingen billig affære egentlig.

 

Lurer på om jeg å opp i en prisklasse der det er oppladbart batteri, for har hørt digitale kameraer bruker de opp fort...stemmer det?

 

Men nå fant jeg dette https://prisguiden.no/vis_produkt.php?pro...&view=techinfos , var visst en hel del dyrere, men man får med oppladbart batteri, høyere oppløsning, mer kompakt osv. Likte dette ihvertfall. :-)

Endret av tilstad
Lenke til kommentar

Vel, det kameraet er jo faktisk er samme pris som HP kameraet som jeg ville råde deg til å kjøpe. HP kameraet er 5MP og har 3x zoom og kan bruke SD minne eller MMC minnekort.

512MB SD minnekort koster fra 300 kr mens et tilsvarende XD kort som du trenger i det kameraet koster 2-300 kr mer.

Når du ser på HP kameraet sin link så er det 13 som har lagt inn sine erfaringer.

10 av 13 synes at kameraet er bra. Det synes de tydeligvis i test på Akam.no der fikk den terningkast 5. Kameraer i denne prisklassen er jo en god del kompromiss.

 

Kort oppsummert:

HP, 5mp, 3xzoom, 32mb internminne, SD minnekort, gode tester

Olympus, 4mp, 2xzoom, 16mb xd minnekort medfølger.

 

Lykke til i din jakt. Det viktigste er at du finner noe som du liker.

Lenke til kommentar

Mht opladelige batterier så er det et "must" på digitale kameraer. I reglen er det sådan at de kameraer der bruger specialbatterier oftest har et sådant med når du køber kameraet, mens kameraer der bruger AA-batterier ofte leveres uden. Her må man selv ud at investere i nogle genopladelige AA-batterier da alm. alkaliske ikke holder til mere end ca. 20 billeder.

 

For 1000,- får du ikke ret meget kamera, men hvis du går op til 13-1400,- så findes der flere gode alternativer. Nikons lidt ældre Coolpix-modeller er rigtig gode - se efter Nikon Coolpix 3200.

Ellers vil jeg råde dig til at købe et kamera fra en "rigtig" kameraproducent, såsom Canon, Nikon, Olympus, Pentax, etc. i stedet for at blive lokket af en masse megapixels. Det væsentligste for at kunne tage gode billeder er god optik og det har intet med antal megapixels at gøre - det er kun bestemmende for hvor store fremkaldelser du kan lave.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Carlos. Det er bildekvalitet som teller.

Eier selv et Canon Ixus i tillegg til Canon 350D.

Da jeg valgte Canon Ixus så stod det mellom det og HP som nevnt over.

Jeg valgte Ixus kameraet grunnet pris, og fordi jeg kjenner til menysystemet til Canon. Da kostet HP kameraet ca 4000 (ca 1 år siden) nå får du det veldig billig.

 

Ixus kameraet er jeg godt fornøyd med. Det har skjedd mye der også, men du betaler mye for merket, og batteritiden er ikke så bra.

Lenke til kommentar

Dersom du bare skal bruke kameraet til å ta bilder av ting du ønsker å selge osv.så trenger du vel strengt tatt ikke zoom. Vanlige AA-batterier holder en stund, ihverfall uten zoom og det er vel ikke noe problem å "tømme" bildene til PC'en heller og da trenger du ikke så stort minne. Foreslår derfor et Olympus C-170 til ca.1100,-.

MEN, sannsynligheten er stor for at du vil se at digcams er gøy og derfor kan det lønne seg å legge litt mer i potten, f.eks. Olympus C765 til 2400,-

Lenke til kommentar
Jeg innrømmer det, jeg har ikke peiling på dette i det hele tatt. Alt jeg har fått med meg er at jo fler megapixler, jo bedre, samt minne bør og være størst mulig. Har også skjønt at man må regne med å måtte kjøpe mer minne enn man får med, da man ofte ikke får med noe særlig på de fleste modeller.

 

Men der stopper det stort sett opp. Har rundt 1000,- å bruke på dette, og det blir vel kanskje ikke rare greiene man kan få, men jeg trenger det til å få tatt noen bilder til noe jeg skal selge.

 

Så noen som har noe å anbefale?

Megapiksler har dessverre ingenting å si for bildekvaliteten, så kjøp heller et kamera med bra optikk og ikke så mange megapiksler enn en billigkamera med høy oppløsning.

 

Jeg ville absolutt lagt i litt ekstra penger og kjøpt HP R707! Det får du til under 1500,- nå :)

Lenke til kommentar

Ok, jeg ser at jeg nok må ut med litt mer en først anntatt, så derfor hatr jeg strukket meg til 1500 maks 2000. Nå har jeg lest alt dere har skrevet og jeg takker for all god hjelp sålangt. ET problem er ofte at kameraet som er i prisguiden likevel ikke selges til den prisen som prisguiden oppgir, eller at det er litt anderledes på en eller annen måte. I qllefall ikke det riktige kameraet.

 

Tingen er at jeg tenkte å få kjøpr dette kameraet i dag før klokka 15, så det er litt viktig hva som finnes i butikkene også.

Lenke til kommentar

Prøv å få tak i et Exilim er mitt tips! De har den kjempefordelen at de tar bildene med en gang, man slipper å vente kjempelenge som på endel andre kameraer før bildet blir tatt. Dette er en stor fordel da øyeblikkene ofte forsvinner når man venter på en treg autofokus. Ellers er de veldig godt bygget, ser bra ut og tar gode bilder! Er du heldig har de en litt eldre modell hos feks elkjøp eller lefdal som du kan få kjøpe billig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...