Gå til innhold

Næringskjøp


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-07-30 00:53, Spenol skrev:


Dette er på ingen måte en begrunnelse. Du sier at lovverket ikke trenger å være like beskyttende fordi næringsdrivende skal kunne mer om lovverket? Hva er logikken i dette? Kjenner du til begrensninger i forbrukerlovgivningen som kun gjelder for advokater og dommere? Disse kjenner jo mer til lovverket enn absolutt alle andre. Ah, men jeg glemmer jo at de legger igjen hjernen på jobben, og derfor må ha beskyttelse.


 

At bedrifter bør kunne mer om lovverket er kanskje et dårlig argument. Både privatpersoner og bedrifter bør sette seg inn i de lover og regler som er aktuelle for dem.

 

Men det er definitivt forskjell på privatpersoner og bedrifter. Man bør kunne forvente at en bedrift (uansett størrelse) tar mer rasjonelle og overveide beslutninger enn lille Lise-Lotte som har veldig lyst på ny mobiltelefon. Derfor har ikke bedrifter noen angrerett.

 

Quote:


Jasså, og hvilke fordeler er dette? Jeg betaler moms på den personlige inntekten min - går dette under fordeler?


 

Når du driver et enkeltmannsforetak er du 2 personer. (Fordel å være schizofren altså :smile:). Din viktigste oppgave er å vite når du har på deg firmahatten, og når du har på deg privatpersonhatten. Du kan ikke bære begge samtidig, og må bestemme deg for hvem du er FØR du utfører en handling.

 

Når du er privatpersonen Spenol betaler du moms og skatt som alle andre, og har angrerett.

 

Når du er innehaver av "Olsen Spenol EF" får du fratrekk for moms, benytter andre skatteregler og har lov til å drive næringsvirksomhet. Da har du derimot ikke angrerett. Derfor må innkjøpssjef Spenol tenke seg om to ganger før han kjøper noe som helst.

 

Å drive en bedrift er et stort ansvar. Du har ikke alle rettighetene som skal beskytte "dumme" privatpersoner. Hvis du ikke takler dette, burde du kanskje ikke drive næringsvirksomhet?

 

LeD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-07-30 14:05, Dan Hansen skrev:

Tror nesten jeg vil anbefale den minste fakturamodulen til Datax.


Den har som sagt en liten fakturadel, et enkelt kunderegister (navn, adresse ol) og du kan se hvilke fakturaer som er forfalt og slike veldig enkle detaljer.


 

Takk for tipset. Skal sjekke ut denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...