Gå til innhold

Uskarp Sigma 18-50mm F2.8 EX DC


Anbefalte innlegg

Jeg fikk objektivet i posten før helgen og har kun knipset noen ganske få bilder, men førsteinntrykket mitt er at det er uskarpt. Det er milevis unna min Canon 50mm f1.4 USM, faktisk på nivå med KIT objektivet til Canon(18-55). Jeg er meget skuffet, spesielt siden dette objektivet har fått så gode kritikker m.h.t skarphet :hrm:

 

Har jeg bare fått et mandagseksemplar? Jeg har lest om eiere av Canon 24-70L f2.8 USM eiere som har prøvd 3-4 eksemplarer før de fant et som var som det skulle være. Er det grunn til å regne med at eksakt det samme gjelder for dette eksemplarer som jeg har fått?

 

Edit:

Jeg har tenkt å teste mine tre objektiver mot hverandre i løpet av uken med påfølgende evaluering. Jeg har fremdeles 10 dager igjen av angrefristen. Er det i så fall noe poeng å returnere med instruks om å sende et nytt?

Endret av Ravis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du ikke poste ett par bilder som er uskarpe?

 

Her har jeg lagt ut noe som er ganske skarpe og noen som er uskarpe. Det virker som om jo nærmere objektet er, jo bedre yter objektivet. Kamera: Canon 300D

 

NB!

Filnavn = Lukkertid-fokal lengde-blender.jpg

 

Filene er redusert i størrelse til 1600 pixler i x-retning. Hadde egentlig ikke så lyst å redusere dem, jeg skulle vel hatt 100% center crop og 100% crop fra hjørnene, men dette var noe jeg fikk gjort i en fei uten at det tok så mye tid. http://home.no.net/gourme97/sigma18-50/index.htm

 

Her er 50 bilder fra Roma tatt med KIT objektivet. Noen(få) av disse er tatt med Canon S1: http://home.no.net/gourme97/Rome/page1.htm

 

EDIT:

Lenket til Roma galleriet

Endret av Ravis
Lenke til kommentar

Endel Sigma objektiver har problem med såkalt "front focus". Dette synes bedre på stor blender (f2,8). Gjør testen fra http://www.photo.net/learn/focustest og se etter hvor den treffer fokus. Har hørt om endel brukere som har forsøkt seg med opptil 5 objektiver før de fant et som fokuserte riktig. Dette er et større problem for Sigma enn andre produsenter.

Endret av Madmax30
Lenke til kommentar

Det er snakk om frontfokus og kjøpere som har prøvd flere objektiver før de er fornøyde.

 

For en som ikke har gjort dette før, får man hjelp i butikken til dette eller må du ta bilder med forskjellige objektiver, dra hjem å sjekke på dataen hvilket som er skarpest og så dra tilbake å handle?

 

Er det noen som kan anbefale butikker der de er veldig behjelpelige? (Østlandet)

Lenke til kommentar

Ut fra de bildene du har postet kan jeg ikke se noen store problemer med skarpheten..

Det ser heller ut som du på endel bilder har fokusert på bakgrunnen (gress, blomster og slikt) i stedet for motivet (f.eks. en person). Ihvertfall på de 3 bildene her som er slik, dvs bilde nr 1, 4 og 7 i den første linken din.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Ut fra de bildene du har postet kan jeg ikke se noen store problemer med skarpheten..

Det ser heller ut som du på endel bilder har fokusert på bakgrunnen (gress, blomster og slikt) i stedet for motivet (f.eks. en person). Ihvertfall på de 3 bildene her som er slik, dvs bilde nr 1, 4 og 7 i den første linken din.

 

Det er det som er så merkelig. Jeg fokuserer naturligvis på ungene, og det gjorde jeg på de bildene du referer til. I tillegg har jeg har god avstand til dem, og med de fokallengdene/blenderne/lukkertidene så mener jeg at de ikke skulle blitt slik. Sjekk f.eks jenta som står og smiler i vannet. Sjekk langs høyre overarm. Uklart. Jenta er uskarp over det hele egentlig. Sjekk konturene av figuren hennes(kinn) og hudtonene. De er uskarpe.

Lenke til kommentar
Kjør fokustesten, så finner du ut om det er snakk om frontfocus eller ikke.

Ja, jeg skal kjøre den. Jeg har laget meg mine egne skjema basert på eksperimentet på den nettsiden. Jeg bruker CAD verktøy og printer derfor vektorgrafikk ut på papir. Får mye renere streker å teste mot, skalpellskarpe blir dem :D. Jeg har laget tre forskjellige skjema: et med tykke streker, senteravstand 1cm, et skjema som foregående, men med tynnere streker i mellom de tykke. Disse tynnere strekene står med 2.5mm senter avstand. Til slutt har jeg et med 1mm tykke streker mellom de tykke strekene. Jeg gjorde det slik i tilfelle det ene skulle kunne demonstrere "et-eller-annet" bedre enn de andre. Fokuspunktet er et tykkere kryss med et senterplassert rektangel, noe a-la et retikkel i et kikkertsikte.

 

Jeg har egentlig ikke den største troen på at det er noe fokusproblem, jeg heller foreløpig til min egen lille teori om at objektivet av en eller annen grunn ikke holder mål optisk.

 

Time will show. Det KAN hende jeg får kjørt testen i dag, men jeg må få malingen på veggen før ferien starter. Vi har skyer her på vestlandet for tiden, og da drypper det gjerne fra oven.... :mad:

Endret av Ravis
Lenke til kommentar
Kan du ikke poste ett par bilder som er uskarpe?

Her har jeg sammenlignet noen 100% crop's fra KIT objektivet og Sigma'en:

 

100% crop(800x800):

http://home.no.net/gourme97/objtest/canon-24mm-f3.5.jpg

http://home.no.net/gourme97/objtest/sigma-24mm-f3.5.jpg

http://home.no.net/gourme97/objtest/canon-24mm-f8.jpg

http://home.no.net/gourme97/objtest/sigma-24mm-f8.jpg

 

Full størrelse(3072x2048

http://home.no.net/gourme97/objtest/sigma-24,00mm-f3,50.jpg

http://home.no.net/gourme97/objtest/canon-24,00mm-f3,50.jpg

http://home.no.net/gourme97/objtest/sigma-24,00mm-f8,00.jpg

http://home.no.net/gourme97/objtest/canon-24,00mm-f8,00.jpg

 

Det som overrasket var at Sigma objektivet hadde betydelig kromatisk abberasjon, til og med på mindre blender(f8). Det taklet også mellomtoner dårligere en KIT objektivet, men til gjengjeld gjenga det lyse partier mer nøyaktig.

 

Er det virkelig verd å bruke ca 4000 på et objektiv som gir så lite ekstra i forhold til hva en allerede har? Jeg tviler... En annen ting er at under f3.5 er skarpheten etter mitt skjønn direkte dårlig, og hva er da poenget med god lysstyrke? For meg så ser det ut som om KIT objektivet er bedre f.o.m f3.5 og opp til f5.6(i hvert fall). Det kan se ut som om Sigma'en er bedre på f8, men på f11 ser de nesten helt like ut.

 

Jeg har brukt stort tre-bensstativ og fokusert med AF på nøyaktig samme sted hele tiden(ansiktet på det lego skjelettet).

 

Jeg blir svært takknemlig om noen kan ta seg tid til å kommentere.

:yes:

Endret av Ravis
Lenke til kommentar

Hvis det du sier stemmer, må det være feil på objektivet du har fått. På stor blender skal Sigmaen være skarpere enn Canon kit-objektivet. Hvis det ikke er det er jo hele vitsen borte som du sier. Det bør også være brukbart på f2.8 så du kan utnytte den gode lysstyrken.

 

Når det gjelder fokustesten skal den gjøre med autofokus. Det er jo autofokusen testen er ment for. Hvis den bare fokuserer med litt bakfokus, er ikke dette problemet som du har antydet.

 

Skulle gjerne sett et eksempel på f.3,5 der Sigmaen er dårligere enn Kit-linsa. I full størrelse.

Endret av Madmax30
Lenke til kommentar
Skulle gjerne sett et eksempel på f.3,5 der Sigmaen er dårligere enn Kit-linsa. I full størrelse.

 

Jeg har redigert innlegget mitt som inneholdt døde lenker. Skal se om jeg kan få lagt ut flere eksempler i ettermiddag.

 

Jeg har jo lagt ut de 100% 800x800 crop'ene. Der ser vi at Sigma'en gir CA, noe kit-objektivet ikke gjorde. I tillegg kan vi se på den hvite legoen nederst i bildet at Sigma'en er svært uskarp i forhold til kit-objektivet.

 

I tillegg skal jeg gjøre fokustesten en gang til, denne gang med AF.

 

Hvis det viser seg at jeg har fått et dårlig eksemplar, er det bare å sende det tilbake og få nytt? Det er vel det som må til? Vi må gjerne sende frem og tilbake flere objektiver før jeg får et som er OK? Har hørt at en risikerer det samme med steindyre objektiver også.

Lenke til kommentar

At Sigmaen har såpass mye CA er ikke så bra.

 

Den uskarpheten på klossen foran fokuspunktet tror jeg skyldes bruk av stor blender (mindre dybdeskarphet). Ikke noen optisk feil på objektivet.

 

På f8 knuser jo Sigmaen Canon'en med mye bedre kontrast, farge og skarphet.

 

Det hadde vært en fordel med et utsnitt av noe med mer detaljert enn et objektivdeksel for f3,5 testen. Du burde også se på forskjellen i skarphet for både kanter og senter hvis du skal gjøre en god test.

 

Jeg har hittill ikke sett noe annet negativt enn CA på objektivet ditt på stor blender. Til daglig tror jeg ikke du vil legge spesiellt mye merke til dette. Det er mye viktigere med et skarpt objektiv, noe jeg tror du har.

Lenke til kommentar
Den uskarpheten på klossen foran fokuspunktet tror jeg skyldes bruk av stor blender (mindre dybdeskarphet). Ikke noen optisk feil på objektivet.

Jeg får ikke dette til å rime fordi jeg mener kit-objektivet tegner samme klosse mye skarpere.... Se på den hvite lego-bunnplaten, kit-objektivet er mye bedre på f3.5.

 

På f8 knuser jo Sigmaen Canon'en med mye bedre kontrast, farge og skarphet.

Helt enig, men se på mellomtonene(hengebrua bak). Sigma'en tegner den mye mørkere enn kit-objektivet. Akkurat det skjønner jeg ikke: mellomtoner og skyggepartier ser ut til å gå til kit-objektivets fordel mens de lysere partiene(på liten blender) går definintivt til Sigmaens fordel. Jeg kan jo se om jeg rekker å illustrere dette med 100% crops i ettermiddag før jeg reiser til hytta...

 

Jeg har hittill ikke sett noe annet negativt enn CA på objektivet ditt på stor blender. Til daglig tror jeg ikke du vil legge spesiellt mye merke til dette. Det er mye viktigere med et skarpt objektiv, noe jeg tror du har.

Jeg er ikke av dem som henger seg mest opp i CA problemet, får jeg et blinksudd som skal brukes til noe viktig har vi jo programvare. Det jeg er i sterk tvil om Sigma'en faktisk er i stand til å forsvare prisen når vi ser på resultatene.

 

Oppsummert(slik jeg har opplevd dette):

Sigmaen er lyssterk, men uskarp(etter mitt hode)

Ved stor blender er kit objektivet skarpest

Ved f5.6 er forskjellen liten

Ved f8 er Sigmaen best

Ved f11 er forskjellen liten(slik jeg kunne se det i går)

Jeg kan ikke fatte at dette objektivet sammenlignes med Canons L-glass eller at det scorer så høyt i tester, men det må sies at jeg aldri har prøvd L-glasset selv, kun Canons 50mm f1.4 USM.

 

Kan det hende jeg har et bra eksemplar av kit-objektivet?

 

Puh... det tar tid å teste og poste eksempler. Håper virkelig jeg rekker det innen jeg reiser. Skal ta med et skudd på f2.8 også.

 

Er det fornuftig å teste på full vidvinkel og på 50mm? har det noe for seg å teste på en stopp i resten av zoom området?

 

 

Takk for hjelpen så langt.

Endret av Ravis
Lenke til kommentar

Jeg har også skummet noen tester på nettet som faktisk konkl. med at kit objektivet ikke er SÅ dårlig sammenliknet med andre dyrere varianter allikvel.

 

F.eks leste jeg i går om en test av Tamron sin 17-35mm f/2.8-4.0 og konkl.på dette var at du skulle ha veldig høye krav til skarphet eller alt for mye penger til å forsvare prisen på Tamron kontra kit obj.

 

Men for all del, dette blir jo bare en masse teknisk lesning på nett, og synsing på bilder som andre har tatt. Noe helt annet blir jo å prøve dette selv...

Lenke til kommentar
Jeg har også skummet noen tester på nettet som faktisk konkl. med at kit objektivet ikke er SÅ dårlig sammenliknet med andre dyrere varianter allikvel.

 

F.eks leste jeg i går om en test av Tamron sin 17-35mm f/2.8-4.0 og konkl.på dette var at du skulle ha veldig høye krav til skarphet eller alt for mye penger til å forsvare prisen på Tamron kontra kit obj.

 

Men for all del, dette blir jo bare en masse teknisk lesning på nett, og synsing på bilder som andre har tatt. Noe helt annet blir jo å prøve dette selv...

Hei

 

prisen på dette Tamron objektivet kan godt forsvares, når det selges til kun kr 1785,-(mpx.no og xd.no), men det gjelder kun nikon innfatning.

 

sendte selv mail til xd.no om prisen stemte, og de sa at, at de hadde fått et parti fra leverandør, som kunne selges for denne prisen, mens prisen til de andre innfatningene er 4489,- hos xd og mpx

 

mvh

 

Tom K

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...