Gå til innhold

Stille vifter = lite luft?


Anbefalte innlegg

Har byttet ut min fiasko IBM 75GXP med en Barracuda og en CD-brenner og nå har tempen i min (bråkete) boks hoppet opp til 40 grader. Har da følgende løsning:

 

- Bytte ut Y.S. Tech 36dB-A CPU-vifte med en Papst 16dB(A)

- Sette inn en 80x80 Papst 12dB(A) i kabinettet

- Bytte min 33dB PSU vifte med en 80x80 Papst 12dB(A)

- Koble inn en NoiseControl vifteregulator på kabinett og CPU vifte.

- Runde IDE-kabler. (Var dum nok til å kjøpe midi-tower, så de flater blokker ganske mye...)

 

Har da to spørsmål:

- Noen tanker om hvordan jeg skal koble denne Tacho-ledningen når regulatoren skal styre to vifter? Det er ikke så viktig å lese hastigheten fra kabinett-viften, men vil den starte uten denne tilkoblet?

- Jeg bytter nå PSU viften mot en som dytter mindre luft. Vil det kunne bli kompansert for ved at jeg installerer en innblåsende vifte?

 

Dessuten: Har noen noen andre bedre ideer? Eventuelt noen andre vifter som bråker enda mindre?

 

Takk for alle svar!

 

-Markus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Dessuten: Har noen noen andre bedre ideer? Eventuelt noen andre vifter som bråker enda mindre?


 

Istedenfor å kjøpe ny psu-vifte, kan du koble eksisterende vifte til å kjøre på 5 istedenfor 12 volt. Da må du fikle med noen lednigner, men det må du uansett for skifte vifte. 5 volt finner du på rød ledning ut fra psu, og derpå kobler du den farga ledninga til eksisterende psu-vifte.

 

Jeg synes det er rart at ikke voltmodding er mer i "lyset" her på forumet.

 

mvh

Are-Harald.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-04 00:21, arehb skrev:

Quote:


Dessuten: Har noen noen andre bedre ideer? Eventuelt noen andre vifter som bråker enda mindre?


 

Istedenfor å kjøpe ny psu-vifte, kan du koble eksisterende vifte til å kjøre på 5 istedenfor 12 volt. Da må du fikle med noen lednigner, men det må du uansett for skifte vifte. 5 volt finner du på rød ledning ut fra psu, og derpå kobler du den farga ledninga til eksisterende psu-vifte.

 

Jeg synes det er rart at ikke voltmodding er mer i "lyset" her på forumet.

 

mvh

Are-Harald.

 

Det er en temperatur-styrt spenningsregulator i PSU, så da er det ikke noe poeng i å kjøre 5V istedenfor. Dette tar jo regulatoren seg av.

 

Nå har jeg kjøpt utstyret uansett. Har for øyeblikket bare fått tid til å bytte CPU vifte, og det hadde virkelig noe å si!

 

Problemet er at CPU viften har full speed på 2500rpm og det klikker BIOS "CPU Fan Low Alarm" på. Måtte deaktivere denne og det er ikke helt trygt. Får bare håpe alt går bra... :wink:

 

-m

 

7volt: Har tittet på den moddingen av PSU men det ser ut til å være litt for mye pes. Hvis ikke de nye viftene mine gjør susen kjøper jeg med et NoiseControl kabinett med alt tilbehør... :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


- Bytte ut Y.S. Tech 36dB-A CPU-vifte med en Papst 16dB(A)


Vet ikke hvilken ribbe, cpu og kjølepasta du har her, men dette kan bli veldig varmt! En sånn 16dB 60mm flytter ikke mye luft!

 

Quote:


- Runde IDE-kabler. (Var dum nok til å kjøpe midi-tower, så de flater blokker ganske mye...)


Gjør de du har om til runde ved hjelp av litt strips etc. mye billigere enn å kjøpe nye runde for det er svinddyrt og ikke verdt det i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Quote:


Det er en temperatur-styrt spenningsregulator i PSU, så da er det ikke noe poeng i å kjøre 5V istedenfor. Dette tar jo regulatoren seg av.


 

Hvis du synes den innebygde spenningsregulatoren i psu-en gjør en bra jobb med å veie viftehastighet mot temperatur, bør du ikke fikle med psu-en i det hele.

 

Dersom du synes spenningsregulatoren gir vifta for mye guff, og det er vel nettopp det du gjør når du plages av støyen, må vel en voltmodd være midt i blinken?

 

mvh

Are-Harald.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-05 00:06, arehb skrev:

Dersom du synes spenningsregulatoren gir vifta for mye guff, og det er vel nettopp det du gjør når du plages av støyen, må vel en voltmodd være midt i blinken?


Antar du mener omkoble til 5V med ordet Voltmod. N0yaktig hvordan du hadde tenkt til aa faa gjennomf0rt det, aner ikke jeg! Tror det ville blitt stress som krevde tukling med komponenter i PSU'en. Det vaert smartere aa koble et potensiometer i serie med plussledningen paa vifta!! Les av hvor mye str0m vifta trekker ved 12V, regn ut viftemotorens totale motstand ved hjelp av disse dataene, og beregn den ohm'ske verdien (som passer deg) paa potensiometeret! :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-10 22:02, PumpAction skrev:

Vifter har ikke en fast motstand. Så å regne ut motstanden i forsjellige situasjoner er ikke barebare


Ehh. Viftene er små likestrømsmotorer. Disse har fast motstand, god dammit! Vet jo at vifta ikke fôres med konstant spenning, takket vaere spenningsregulatoren, hvis det var det du mente?

 

Så fall skjer det ikke annet enn at viften starter senere. Er det kjølig vil den ikke snurre engang. Da blir det fort litt hett, spenningsregulatoren gir høyere spenning til vifta, den starter å blåse. Alt blir som før, bare viften har høyere startpunkt, og går generelt saktere. Man forskyver bare arbeidsområdet på temperaturskalaen litt oppover, hvis du skjønner. Må jeg ALLTID forklare fullt og helt hva jeg mener i dette forumet?? :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...