Gå til innhold

Bygge musikk-pc i rack.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Det er på tide med ny pc snart, og jeg vurderer muligheten å bygge i rack. Jeg liker tanken på å ha den montert i et rack i lag med det andre lydutstyret. Lett å få med seg dersom jeg skal f.eks. gjøre opptak andre steder osv. Det finnes mange produsenter som lager ferdig-pcer i rack beregnet til musikkbruk, men de er som regel ganske dyre, så jeg tenker på å bygge selv.

Det mest fornuftige er vel å bygge i 4U, men det hadde vert konge å fått til en relativt stille maskin i et 2U kabinett. Jeg har funnet et par fine 2U maskiner som denne(vannkjølt!) og denne.

Er det i det hele tatt mulig å bygge slike pcer med deler du får kjøpt over disk?

Bør jeg legge dette prosjeket på hyllen, og bare kjøpe et vanlig tower, eller punge ut for en ferdigmaskin?

 

Håper noen har noen tips eller erfaringer!

 

på forhånd takk,

 

Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei på deg.

 

Hvilken spesifikasjon kunne du tenke deg på maskinen?

Jo mindre futt du trenger, jo lettere er det å minke støynivået i kabinettet...

Greit å ha noen minstekrav å gå etter, og gjerne en omtrentlig prisramme.

 

Et 2U kabinett er vel gjerne vanskeligere å holde kjølig å stille enn ett 4U kabinett.

 

Regn med ihvertfall et par tusen for kabinettet, de andre delene må du nesten spesifisere litt hva du ønsker.

 

Så skal jeg se hva vi kan sette opp for et forslag.

 

Nettulf

Lenke til kommentar
Hei på deg.

 

Hvilken spesifikasjon kunne du tenke deg på maskinen?

Jo mindre futt du trenger, jo lettere er det å minke støynivået i kabinettet...

Greit å ha noen minstekrav å gå etter, og gjerne en omtrentlig prisramme.

 

Et 2U kabinett er vel gjerne vanskeligere å holde kjølig å stille enn ett 4U kabinett.

 

Regn med ihvertfall et par tusen for kabinettet, de andre delene må du nesten spesifisere litt hva du ønsker.

 

Så skal jeg se hva vi kan sette opp for et forslag.

 

Nettulf

Ting jeg vil ha:

 

Hovedkort og CPU: Usikker, men noe fremtidsrettet med gode oppgraderingsmuligheter. Socket939 kanskje? Fint å ha mulighet til å gå til dobbelkjerne når det blir billigere og mer støttet. Trenger 2xPCI +1xAGP/PCIe.

 

HD: to disker, gjerne en rask systemdisk(Raptor?)

 

Skjermkort: Klarer meg med innebygd med det første, men kjøper gjerne noe bedre i fremtiden. Spiller ikke pr. i dag.

 

RAM: Usikker på om jeg skal smelle til med 2gb med en gang. Har noen stoore sample samlinger som spiser myye ram(DFH Superior=~35GB!). Er det greit å kjøpe 1gb i en brikke først, eller må jeg alltid ha 2 matchede brikker nå om dagen?

 

Og ellers det jeg trenger. DVD brenner, kjøling osv...

 

Jeg kan bruke 10000,- uten skjerm. Kanskje litt mer også.

 

Jeg fant et frekt kabinett HER, med innebygd vannkjøling til CPU, men det blir litt i dyreste laget etter frakt og moms :(

Lenke til kommentar

Hei, for å ta det siste først....

Det kabinettet du linker til selges for det første uten vannkjøling, det er ekstrautstyr.

Og det er bare plass til en harddisk og en CD/DVD enhet.

 

Tror ikke det er plass til 2 PCI og 1 AGP heller på et så lavt kabinett, men der har jeg ikke sett noe helt sikkert.

 

Ser ut som du bør velge et større kabinett ut fra dine ønsker her.

 

Skal se om jeg finner noe å sette opp.

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar
Hei, for å ta det siste først....

Det kabinettet du linker til selges for det første uten vannkjøling, det er ekstrautstyr.

Og det er bare plass til en harddisk og en CD/DVD enhet.

 

Tror ikke det er plass til 2 PCI og 1 AGP heller på et så lavt kabinett, men der har jeg ikke sett noe helt sikkert.

 

Ser ut som du bør velge et større kabinett ut fra dine ønsker her.

 

Skal se om jeg finner noe å sette opp.

 

 

Nettulf

Det eneste som ikke er med er selve kjøleren.

Cooler kits such as the CPU, hard drive, and video/motherboard chipset are not included with Koolance systems. To operate the system at minimum, a CPU cooler is required. Other liquid components (such as the radiator, pumps, and LED display) come pre-installed.

 

Kunne evt. gått for en ekstern HD men...

 

 

Du får også riser cards til 2U med 2xPCI og 1xAGP. Her er et eksempel.

 

Men du har nok rett at det er mye lettere å doble størrelsen på kabinettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...