Gå til innhold

MXM -- gode greier, eller bare tull?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ikke det at jeg har peiling, men etter det jeg har forstått gjør MXM det mulig (iallfall i teorien) å skifte ut grafikkortet på en laptop senere. Dette høres jo ut som en stor fordel. Men da lurte jeg på: er dette en realistisk mulighet? Vil det lages grafikkort i fremtiden som vil fysisk passe i dagens laptops? Vil ikke utskiftingsmulighetene avhenge veldig av at fremtidens grafikkort lages i samme fysisk størrelse, samme tilkobling etc?

 

Kort og godt: er MXM en stor fordel som gir "muligheter for fremtiden", eller er det bare vås?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At man kan kjøpe skjermkort til bærbare som vanlig hyllevare er nok langt unna, men den store fordelen med MXM og Axiom er at det blir langt mindre utviklingskostnader for laptopprodusenter når det kommer nye skjermkort, da trenger de bare å lage det nye skjermkortet i et MXM-format for så å sette det i en eksisterende design. Det gjør at det vil komme maskiner langt raskere på markedet med nyere skjermkort i fremtiden.

 

Det vil naturlig nok også gjør det mulig å bare skifte skjermkortet om dette finner på å ødelegge seg selv, noe som gir lavere kostnader ved reperasjon.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

La oss si at jeg i dag kjøper en laptop med 1,87 Ghz Pentium M, 1 GB ram etc etc, og GeForce Go 6600 MXM. Og så om et år eller to finner jeg ut at jeg kunne tenke meg å skifte ut grafikkortet. Vil det da være mulig å kjøpe et nytt grafikkort i butikken, skru opp maskinen, skifte ut grafikkortet og leve lykkelig alle mine dager? Eller sier dere at det ikke er, og heller ikke kommer til å bli, mulig å gjøre det på denne måten med grafikkort som hyllevare? Kan man evt. kjøpe via internett?

 

Grunnen til at jeg spør er at markedets beste grafikkort til bærbare, som GeForce 6800, ikke passer inn i 15'' laptops (??), og de beste som finnes til 15'' er ikke så altfor bra i dag -- GeForce 6800 gir nesten dobbelt så bra score i 3DMark 01 som GeForce 6600, ATI Radeon 9700 og resten av gjengen. Men jeg tenkte at om et år eller to kan det kanskje ha kommet bedre grafikkort som passer i denne type maskiner.....

Lenke til kommentar

Det er tvilsomt at du får kjøpt skjermkort løst, men det kan tenkes at noen av de mindre produsentene tilbyr oppgraderingspakker slik at man sender inn maskinen til produsenten for utskifting av grafikkort.

 

Og GeForce Go 6600 er et meget godt skjermkort til bærbare maskiner og er omtrent dobbelt så raskt som Mobility Radeon 9700.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...