Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk til betongbygg


Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har i dag et WLAN basert på en DLink 624. Etter endel fram og tilbake har jeg klart å få dekningen greit til i hele leiliheten, men senderen står på en høyttaler i stuen, noe som ikke faller veldig godt i smak hos min bedre halvdel.. :roll:

 

Samtidig så restarter jeg den 1-3 ganger hver ettermiddag fordi den av en eller annen årsak "dør bort". (har testet fra utsiden at UPC leverer stabilt). Jeg har fått nytt strømadapter fordi det var sagt at dårlig strømleveranse var årsaken bak ustabiliteten. Dette har ikke hjulpet nevneverdig. Nå er jeg drittlei og vil ha noe nytt som funker bedre.

 

Jeg har en en leilighet på 65 kvad, men med betongvegger, så dekningen bør være god. Den må også være stabil. Nå er jeg ikke veldig godt bevandret i WLAN verden men boksen må ha brannmur innebygget. Jeg skal ha tre trådløse enheter på nett. Hastigheten har jeg ingen absolutte krav til men jo raskere jo bedre.. :)

 

Om "skiten" koster 1000 eller 2000 spilller ingen rolle, så lenge den er dritbra ;)

 

Hjelp ! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja nå ligger det en Linksys Wireless A+G Broadband Router 54 Mbps 802.11a/802.11g i posten, takk for innspill! :thumbup::thumbup:

Herlig. :)

 

Bare ta kontakt via pm hvis du er interessert i ny firmware til denne routeren (Uorginal, men utrolig fet) som kan skru opp sendestyrken på det trådløse signalet. Maks lovlig sendestyrke i norge er 20 mw. Med den andre firmwaren kan du skru opp denne til 250 mw. Da snakker man SKIKKELIG nettverk! :)

 

Jeg fraskriver meg alt ansvar om hva som kan eventuellt skje ved en oppgradering. :p

Lenke til kommentar

Med den andre firmwaren kan du skru opp denne til 250 mw. Da snakker man SKIKKELIG nettverk! :)

 

Vel, man må jo også tenke på at når klienten skal sende tilbake må den rekke frem :)

Er jo ikke helt gunsdigt at AP sender ________________ så langt, mens klienten sender ____ så langt =)

 

Er selv admin for et SKIKKELGT MultiService nettverk, kjører bare på 10mW da på det meste..;)

 

"ekke størrelsen det kommer an på, er måten man bruker utstyret på"

Endret av Cyphe[R]
Lenke til kommentar
,14/07/2005 : 09:51]

Med den andre firmwaren kan du skru opp denne til 250 mw. Da snakker man SKIKKELIG nettverk! :)

 

Vel, man må jo også tenke på at når klienten skal sende tilbake må den rekke frem :)

Er jo ikke helt gunsdigt at AP sender ________________ så langt mens klienten sender ____ så langt =)

 

Er selv admin for et SKIKKELGT nettverk, kjører bare på 10mW da på det meste..;)

 

"ekke størrelsen det kommer ann på, er måten man bruker utstyret på"

Helt sant, folk kjører opp effekten uten og ha peiling på hva som egentlig er det viktigste.

 

Som er antenne, selve antennen, om den er retningsbestemt, plassering av antenne, hindringer i veien for mikrobølgene, valg av kanal.

 

Har man en god antenne er veldig mye gjort uten skru opp effekten, men det er et greit alternativ gjøre det hvis man skal et stykke. Og da snakker vi om et stykke, ikke fra et rom til et annet.

 

Jeg kjører selv på 5mw hjemme, holder i bøtter og spann, men dette er jo selvfølgelig avhengig av romplassering osv.

 

Jeg kan nevne at folk jeg kjenner kjører nettverk på avstander over 4km uten problem med original effekt. Men med god antenne.

 

Jeg ville ALDRI sittet i en stue eller arbeidsrom der en Linksys spyr ut 251mw et lite stykke fra meg, fra original antennene, eller verre, være midt i strålingsfeltet for en retningsbestemt antenne, enten den er hjemmemekket eller kjøpt, vi vet for lite om stråling og skader fremdeles.

 

Bare se på debatten som går på mobilstråling, dette er verre, for effektene kan bli høyere, samt at antennene er bedre.

 

Vi vet det skadelig, men ikke hvor grensene går for effekt og langtidstråling.

 

Helt på tampen lurer jeg på hvor lenge Linksysene holder på full guff uten ekstra kjøling, jeg skal lage det på min nå. :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Folkens, jeg trenger visst mer hjelp jeg.. :(

Jeg har nå hatt Linksys-routeren jeg ble anbefalt , og jeg opplever det samme med denne som Dlinken, den "dør bort".

 

Det som typisk skjer er følgende:

- jeg laster ned endel med DC++ (har 4 MBit linje)

- så over litt tid virker det som hastigheten blir dårligere og dårligere

- mens jeg ser at det fortsatt lastes ned, forsøker å surfe men får timeout

- jeg stanser DC++ helt for å "frigjøre" kapasitet, uten at det hjelper

- så forsøker jeg å nå routerens admingrensesnitt uten hell

- "repair" funksjonen i XP hjelper heller ikke

- til slutt må jeg ta strømmen på routeren og da virker alt som det skal..

 

Noen tips på feilen eller metoder for feilsøking??

 

 

Routeren er en Linksys WRT55AG, firmware 1,3

Lenke til kommentar
Begynn med det vanligste, legg inn firmware på nytt/evt nyeste firmware.

Se om det hjelper.

Det er gjort. Jeg hadde nyeste, men la den inn på nytt. Denne gangen også så det ut som om alt gikk bra. Men nå er forbindelsen min mye mer stabil. Rart at den forrige tydeligvis har gått galt uten at det ble varslet på noen måte..

 

Hmm... :hmm:

 

Men takk for tips!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...